Ovako izgleda pomoćna konstrukcija za izgradnju četvrtog mosta u Novom Sadu
Ekstrados most sa glavnom konstrukcijom preko Dunava dužine 880 metara pravi se kao ramovska konstrukcija od prednapregnutog armiranog betona.
Izgradnja novog, četvrtog gradskog mosta preko Dunava, koji će povezati Novi Sad sa obilaznicom u Sremskoj Kamenici, započeta je u februaru ove godine.
Investitor ovog 175 miliona evra vrednog projekta su „Koridori Srbije“, dok su projekat i izvođenje povereni kineskoj kompaniji China Road and Bridge Corporation (CRBC).
Da podsetimo, novi most u Novom Sadu trebalo bi da rastereti postojeće mostove tako što će obuhvatiti saobraćaj sa severa grada koji teži ka sremskoj strani.
Srodni članci na portalu Gradnja
Pogledajte kako izgleda izgradnja četvrtog mosta u Novom Sadu:
Most je ekstrados most sa ramovskom konstrukcijom od prednapregnutog armiranog betona promenljivog poprečnog preseka.
Četvrti novosadski most gradi se u nastavku Bulevara Evrope, zapravo most se diže iznad nivoa terena pre kružnog toka na kojem se ovaj bulevar ukršta sa Bulevarom patrijarha Pavla i Bulevarom cara Lazara.
Dalje most na stubovima nastavlja preko novog kružnog toka sa Ulicom Heroja Pinkija i potom kod Šodroša prelazi Dunav i završava se na obilaznici u Sremskoj Kamenici.
Ekstrados most od prednapregnutog armiranog betona
Most je ukupne dužine 2.267 metara i podeljen je na glavnu konstrukciju preko Dunava, dužine 880 m, i prilazne konstrukcije, dužine 1.387 metara.
Most je ekstrados most sa ramovskom konstrukcijom od prednapregnutog armiranog betona promenljivog poprečnog preseka.
Rasponi glavne konstrukcije su 50 m + 150 m + 240 m + 240 m + 150 m + 50 m. Visina pilona iznosi 30 m iznad nivoa ploče.
Na jedinstvenoj konstrukciji glavnog mosta projektovane su po dve saobraćajne trake za oba smera kretanja vozila, širine po 7 m.
Traka više na sremoskoj strani
Pred kraj mosta, na sremskoj strani kolovoz se širi u po 3 saobraćajne trake, širine po 10,5 m. Razdelni pojas je širine 5 m. Širina pešačke staze je 1,75 m, a biciklističke 2,1 m, obostrano.
Jedinstveni poprečni presek mostovske konstrukcije za oba smera je 4-ćelijski, sandučasti, osim na kraju mosta, gde je kolovoz veće širine.
Na tom delu presek je 5-ćelijski, sandučasti. Na deluraspona od 150 m i u rasponima od 50 m, visina preseka je konstantna, a na ostalom delu visina se povećava ka pilonima.
Fundiranje na šipovima
Maksimalna visina je iznad pilonskog stuba i iznosi 8,6 m, a najmanja je u sredinama raspona – 4,6 m. Ova minimalna visina je zadržana i u rasponima od 50 m.
Oblik poprečnog preseka je koritast. Povećanje visine preseka je rešeno na takav način da bočne konzole preseka ostaju nepromenjene, a središnji deo povećava visinu.
Pritom, zadržane su iste krivine koritastog dela preseka, samo su u poprečnom preseku sa povećanom visinom smaknute.
Potpornu konstrukciju čine obalni stub na spoju sa terenom, srednji stubovi i poslednji stub naspoju sa glavnom konstrukcijom mosta.
Usvojeno je fundiranje na bušenim šipovima Ø120 cm. Na obalnom stubu predviđeno je 2 x 1 = 2 šipa, a na srednjim stubovima 2 x 1 = 2 šipa.
Konstrukcija četvrtog mosta
Rasponska konstrukcija je armirano-betonska, prednapregnuta pločasta greda. Visina ploče je 1,30 m. Visina konzole na samom kraju je 22 cm. Na taj način je ostvarena ukupna širina gornje ploče od 7,00 m.
U podužnom smislu prilazna konstrukcija je okvirna, poluintegralna konstrukcija. Na obalnom i poslednjem stubu predviđena su po dva podužno pomerljiva elastomerna ležišta, dok su ostali stubovi kruto vezani za kolovoznu konstrukciju.
U podužnom smeru horizontalne sile prihvataju samo srednji stubovi, dok u poprečnom smeru horizontalne sile (vetar, seizmika) prihvataju i ležišta.
Rok do 2025. godine
Radovi na izgradnji četvrtog mosta u Novom Sadu počeli su u februaru 2023. godine i za sada je izvedena pomoćna konstrukcija kao što se vidi na video snimku.
Rok za izgradnju mosta je 946 dana, odnosno on bi trebalo da bude završen 2025. godina. Nadamo se da će ovaj rok biti ispoštovan pošto u trenutku snimanja nismo zatekli nijednog majstora na gradilištu.
Kontroverze oko izgradnje
Arhitekte iz DaNS-a su ukazale na moguće probleme izgradnje ovog mosta prevashodno što bi on mogao da uvede težak saobraćaj kroz samo jezgro Novog Sada.
Takođe, aktivisti su ukazali na ekološke probleme jer su izgradnjom ovog mosta posečena brojna stabla i uništena gnezda ptica.
Faktografija
2025. godina (946 dana)
Kakve tice kakvi li bakraci pravite mostove da se moze raditi i lakse ziveti