Bijenale 2018: Lakim koracima kroz hrvatski paviljon Oblak Pergola
Na ovogodišnjoj Međunarodnoj izložbi arhitekture u Veneciji, hrvatski tim se predstavlja jednom od najvećih 3D štampanih skultpura na svetu.
Iza ovog nesvakidašnjeg projekta osmišljenog kao site-specific ambijent, spojile su se različite discipline poput arhitekture, umetnost, inženjeringa, digitalnog dizajna i robotike.
„Oblak Pergola/Arhitektura gostoljubivosti“ rezultat je saradnje arhitektkinje Alise Andrašek, vizuelne umetnice Vlatke Horvat, interdisciplinarne umetnice Maje Kuzmanović i arhitekte Bruna Juričića koji je ujedno i zvanični kustos izložbe. Stručnu pomoć pružila im je savetnica kustosa Branka Benčić, dok je organizacija izložbe poverena Modernoj galeriji u Zagrebu.
Instalacija je satkana od inovativnih, digitalno generisanih modula i nalikuje trodimenzionalnoj čipki.
Kako prenosi hrvatski portal Buro247, izložba je osmišljena kroz interakciju tri intervencije: Crtež oblaka (Cloud drawing) Alise Andrašek i Bruna Juričića, Umiriti oči (To Still the Eye) Vlatke Horvat i Efemeran vrt (Ephemeral garden) Maje Kuzmanović. Instalacija je satkana od inovativnih, digitalno generisanih modula i nalikuje trodimenzionalnoj čipki. Za izvedbu ovog projekta na Venecijanskom bijenalu, hrvatsko ministarstvo kulture izdvojilo je 760.000 kuna (oko 12 miliona dinara).
Pergola kao slobodan prostor
“U skladu s temom ‘Freespace’ koju su kao dominantni koncept odredile umetničke direktorice Bijenala, naš projekt fokusira se na iskustvo bivanja pod pergolom koja omogućuje igru s okolišem, mobilizirajući ekološke, prirodne elemente i otvarajući prostor za poetiku življenja. Pergola je satkana od inovativnih, računski generisanih modula i nalikuje trodimenzionalnoj čipki”, istakao je u saopštenju Bruno Juričić.
Delovi instalacije su nakon štampanja u Londonu preneti u Veneciju gde su konačno spojeni na licu mesta.
Zanimljivo je da je instalacija štampana u Londonu u prostorijama kompanije AI Build specijalizovanoj za razvoj naprednih 3D softvera i štampača. Delovi instalacije su nakon štampanja preneti u Veneciju gde su konačno spojeni. Paviljon je visok 3,3 metara, a zauzima površinu od skoro 58 kvadrata.
Matematički oblak
Alisa Andrašek potpisana je kao glavna dizajnerka projekta, a inače radi profesorica na katedri Inovativnih tehnologija i dizajna na RMIT Univerzitetu u Melbunu. O svom radu na projektu „Oblak Pergola“ pričala je za Dezeen:
„Ovaj projekat predstavlja rezultat mog istraživanja arhitekture visoke rezolucije, struktura koja su bogata digitalnim informacijama, ko-dizajnirana sa algoritmima i veštačkom inteligencijom, a izgrađena od strane robota. Složenost formacija oblaka i vremenskih prilika, ovaj matematički oblak prikazuje kroz oblik pergole… Vektorska oluja je uhvaćena kroz strukturna vlakna, te privlači posetioce ka ovom uzbudljivom iskustvu poput nevidljive sile gravitacije.“
U međuvremenu, proglašeni su i najbolji radovi u Veneciji. Zlatni lav otišao švajcarskom timu za paviljon inspirisan Alisom u zemlji čuda, dok je nagrada otišla i arhitekti Eduardu Souto de Mouri. Ostale vesti s Bijenala 2018 možete pratiti ovde.
Fotografije: Luke Hayes