Imamo li dovoljno zelenila u gradovima i zašto nema? Foto: Gradnja.rs
Aktuelno

Betonska džungla: U Beogradu do 2050. godine temperature kao danas u Kairu

Uz probleme izazvane klimatskim promenama i masovnom i neplanskom gradnjom, dva su rešenja koja bi našem glavnom gradu mogla pružiti slamku spasa. 

Mesec za nama bio je najtopliji jun u Srbiji od 1951. godine, sa srednjom mesečnom temperaturom vazduha koja je iznosila 22,8°C i odstupanjem u odnosu na tridesetogodišnji prosek (1991–2020) od čak +3°C. Od kada se vrše meteorološka merenja, jun 2024. godine bio je najtopliji ili drugi najtopliji na gotovo svim glavnim meteorološkim stanicama u zemlji, izuzev u Somboru, gde se našao na četvrtom mestu.

Najviša maksimalna dnevna temperatura vazduha u Srbiji je iznosila 38,4ºC, a zabeležena je 22. juna u Valјevu, dok je u Beogradu istog dana izmereno 37,5ºC, saopštio je RHMZ u svom poslednjem Mesečnom biltenu, a onda je došao jul – sa živom koja je prešla i četrdeseti podeljak Celzijusove skale – te možemo pretpostaviti da smo na pragu još jednog rekorda prouzrokovanog klimatskim promenama.

Kada je u pitanju srpska prestonica, u kojoj je juče već u 7 časova bilo izmereno 28ºC, Deutsche Welle (DW) ovih vrelih dana skreće pažnju i na masovnu i neplansku gradnju koja je, kako se navodi, dovela do značajnog umanjenja procenta zelenih površina u Beogradu. Zbog sve veće količine betona, tlo ne može da primi intenzivne padavine, a leti su toplotni talasi sve snažniji, kaže se u prilogu novinara Luke Stokića.

Pročitajte još na Gradnja.rs:

Nagrađivanje privatnih interesa u odnosu na javnu korist

Kao što znamo, urbane zelene površine neophodne su za kvalitet vazduha i pomažu u balansiranju temperatura u gradovima. U Beogradu, najvećem gradu u Srbiji, velika izgrađenost značajno je smanjila procenat urbanog zelenog pokrivača, što je doprinelo nesnosnim toplotnim talasima tokom leta.

Stručnjaci za životnu sredinu kažu za DW da je nagrađivanje privatnih interesa u odnosu na javnu korist glavni razlog zašto se urbane zelene površine — koje su neophodne za kvalitet vazduha i regulaciju temperature — zamenjuju betonskim zgradama.

„S jedne strane imamo energetsku efikasnost zgrada, kvalitet zgrada koji je verovatno na visokom nivou, ali to ne nadomešćuje nedostatak zelenila. Znači, moraju i jedna i druga kategorija da budu  ispoštovane jer one u sinergiji mogu da učine jedan blok ekološki prihvatljivim“, objasnio je dr Ivan Simić, asistent na Arhitektonskom fakultetu u Beogradu.

Mapa toplotnih ostrva arhitekte Ivana Simića

Znak vremena koja dolaze

Meteorolog Lazar Filipović navodi da je trenutni toplotni talas znak vremena koja dolaze. On je mapirao tzv. toplotna ostrva, urbane oblasti koje su mnogo toplije u odnosu na svoje okruženje tokom leta i ubeđen je da će dalji gubitak zelenih površina učiniti život u Beogradu još nepodnošljivijim.

„U našem istraživanju pronašli smo da se u pojedinim delovima grada, za letnji period, oko devedesetak dana, u čak 50 dana javljaju tropske noći, kada je minimalna temperatura iznad 20 stepeni. U suštini, kako se ovaj trend nastavlja, Beograd će čak moći da doživi uslove kao u tropskim gradovima“, istakao je Filipović.

Kao primer, meteorolog je izneo sumornu projekciju da će do 2050. godine vremenske prilike u našem glavnom gradu biti slične onima koje trenutno vladaju u glavnom gradu Egipta, Kairu, gde prosečna godišnja temperatura iznosi tek nešto manje od 25 stepeni Celzijusove skale.

Šta su moguća rešenja?

Sagovornici DW-a smatraju da bi jedno od rešenja moglo biti uvođenje ekološkog indeksa, brojčane vrednosti kojom se izražava ekološki značaj i doprinos kvalitetu života koji pružaju različite forme vegetacije na gradskoj parceli.

„To znači da je za svaki deo grada, za neku određenu zonu grada i namenu tog bloka – da li stambeni ili komercijalni – propisan određeni broj poena koje taj blok i ljudi koji rade na njemu moraju da ostvare po pitanju kvantiteta i kvaliteta zelenila“, naveo je dr Ivan Simić.

Potrebno je povećanje procenta zelenila sa trenutnih 12% na 23%; Foto: Igor Conić

Sve dok Plan ne postane obavezujući za investitore, temperature u Beogradu nastaviće da rastu iz godine u godinu.

Na kraju, istaknuto je da povećanje procenta zelenila u Beogradu zavisi i od implementacije Plana generalne regulacije sistema zelenih površina, koji na jednoj od sednica Skupštine grada Beograda izglasan samo kao opcioni.

A sve dok navedeni plan, koji predviđa povećanje procenta zelenila sa trenutnih 12% na 23%, ne postane obavezujući za investitore, stanovnici Beograda i dalje će živeti u „betonskoj džungli“, a temperature u gradu nastaviće da rastu iz godine u godinu, zaključuje Deutsche Welle.

Izabrali smo za vas...

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Srodni tekstovi

6 komentara

  1. Ana

    Na sve navedeno mora se misliti i o saobraćaju. Sumanuti broja m2 koji se zida zarad investitorskih interesa i zbog navodno nepostojećih prilika za ulaganje „viška“ novca, pa će eto svi da orbću novac kroz nepotreban broj stanova, vuče za sobom i broj garažnih mesta. „Građani“ nisu građani ako nemaju auto u kom se voze sami… pa još jedan, pa 3-4 po porodici… i glavna stvar u današnjem urbanizmu, osim broja m2, jeste kako obezbediti i dovoljno garaža. Te garaže dovode do toga da su zauzetosti parcela 90 i 100%, po 2-3-4 etaže pod zemljom, i naravno da nema mesta za zelenilo jer ipak limeni ljubimac je bitniji. Maskiranje krovova garaža zelenilom u lepo uređenim žardinjerama zadovoljava neuke kupce… doduše malo pošize kad im se zabrani da im mini pas vrši nuždu u istima u novim komplesima. Dakle u tim žardinjerama nema mesta za ozbiljno drveće, koje može da raste samo u zmljištu u dodiru s tlom. Zbog tih istih garaža name tla koje bi upilo kišnicu, naravno da kišna kanalizacija nema te kapacitete, a promena klime je sad već donela obavezne junske kiše svake godine.

    A kako se to rešava? Pa tako što se vodi politika javnog interesa koja potencira mnooogo bolji javni prevoz kojim bi se stizalo mnogo brže i komotnije do odredišta, bez razmišljanja o parkiranju. Tek onda možemo da pričamo o smanjenju broja vozila u gradu, da uvodimo i određene sankcije ili plaćanja, ako već sami ne shvate da je bolje koristiti javni prevoz. Tada bi i garaže ispod objekata mogle da budu manje.
    Može da nas spasi samo politika kojoj je javni interes prvi, koji podrazumeva dugoročno pametna i održiva rešanja i u urbanizmu, u saobraćaju, i u ekologiji… ali avaj, u kojoj to državi… ovoj ne sigurno, bar ne još 4 godine. A tad ćemo još teže ispraviti sve katastrofalne poteze koje su povukli i tek planiraju da vuku.

    1. milica

      bravo. sve lepo rečeno

      1. Ana

        Hvala.

        Samo još da dodam – taj javni prevoz jeste naravno izmedju ostalog i metro, ali ne ovaj koji je u planu, da bi digao cene neizgrađenim zonama grada koje pikiraju veliki investitori. Potreban je metro koji će značiti postojećim građanima da bi se smanjio broj automobila, a da potom mogu i da se preprave PDR-ovi i smanje garaže a poveća udeo zelenila na parceli. Trenutnim urbanističkim propisima najviše trpe krajevi grada u kojima niču objekti od 5-8 spratova na parcelama i uličnoj mreži inicijalno planiranim za jednoporodično stanovanje. Tu nema ni žardinjera na krovovima garaža.
        Potreban je i veći broj javnih garaža i konkretno uvođenje sistema park&ride koji se tu i tamo provlačio po planovima, ali je delom ukidan, ili potpuno, u poslednjem PGR-u. Sve se radi naopako.

    2. Rijana

      Može da se spasimo jedino ako se iselimo iz Beograda…

  2. Iskreno

    Opustite se, ljudi.

    Biće nam samo toplije.

    Uživajte u ovih 37-38 dok još možete.

  3. Goran

    Graditi beton bez hlada je prosto maloumno, ali opet idu punim gasom.
    Veliki gradovi Beč/Stokholm se i održavaju na 1-2 miliona. Metropola je već prekomplikovan sistem, pa se gleda da se pokrpi i uskladi i napravi efikasnijim. Kod nas je Beograd mašina za utehu Srbije, da se kupi socijalni mir i zadovolji pohlepa stanovima. Ne može tako funkcionisati ali opet ništa ne menja ni 40 C. Kad do sada nema kritičnog razmišnjanja na probleme grada, neće biti ni na 50 C trpiće sve.

Ostavite odgovor

Obavezna polja *