Od konkursa do prodajnog dana: Kako je projektovan Plot 26 u Beogradu na vodi
Kod Ložionice se planira izgradnja jednog poslovnog i dva stambena objekta sa pripadajućim trgovima koji se direktno nadovezuju na okolne javne prostore.
Izgled budućeg stambeno-poslovnog kompleksa Plot 26, planiranog za izgradnju u naselju Beograd na vodi, zajednički su osmislili tim firme investitora Belgrade Waterfront i tim studija Zabriskie, beogradske arhitektonske prakse kojoj je pripao zadatak izrade kompletne projektne dokumentacije svih faza projekta, kao i projektantski nadzor.
Zabriskie tim na ovom izazovnom projektu čini 15 arhitekata u segmentima arhitekture, enterijera i pejzažnog uređenja, dok sam kompleks obuhvata izgradnju tri objekta – poslovni objekat spratnosti 2Po+P+11, te dva stambena objekta spratnosti 2Po+P+17 (BW Nota), odnosno, 2Po+P+26 (BW Rima) – kao i formiranje tri javna trga.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
Nakon učešća na pozivnom konkursu za koncept za Plot 26, Zabriskie je dobio poziv za učestvovanje na tenderu na kojem je pobedio.
Nakon učešća na pozivnom konkursu za koncept za Plot 26 na kome je učestvovalo više domaćih i jedan strani biro, kroz koji su sa klijentom razvili postavku rešenja, arhitektonska praksa Zabriskie dobila je poziv za učestvovanje na tenderu.
“Nakon pobede na tenderu nastavili smo dalji rad na našem konkursnom rešenju, a naša uloga na ovom projektu je uloga vodećeg konsultanta kroz ceo proces projektovanja“ – kaže Lela Alempijević, izvršna direktorka Zabriskie.
Milka Gnjato, partner u firmi i direktorka projekta, objašnjava nam potom značaj postavke objekata na lokaciji BW Plot 26, sa tri trga ka okolnim javnim prostorima koji, kako ističe, afirmišu i obogaćuju zajednicu.
„Smatramo da iznad svega postavka objekata, koju smo kreirali zajedno sa kolegama iz BW tima, daje veliki doprinos kvalitetu postojećeg BW master plana i jedna je od većih vrednosti ovog rešenja“ – kaže Gnjato.
Tri trga različitog karaktera
Urbanistički, Plot 26 je otvoreni blok. Postavkom objekata kreirana su tri velika trga koji se direktno i celom širinom nadovezuju na okolne javne prostore.
Sva tri su različitog karaktera – jedan se nadovezuje na javni prostor Ložionice, budućeg kulturnog centra, drugi je intimnijeg karaktera tematizovan kao park za decu i stanare, a treći ima karakter centralnog gradskog trga sa površinama za terase kafića i restorana, trgovinskim i uslužnim lokalima u svom zaleđu“ – navodi direktorka projekta.
Dodaje da ovaj trg predstavlja velikodušno proširenje i sadržajno aktiviranje ulice – promenade koja će spajati prostor Ložionice sa rekom.
„U okviru ovakve dispozicije postavljena su tri objekta različita po visini i horizontalnim gabaritima, što ovaj prostor čini doživljajno prozračnim, a istovremeno omogućava bogatstvo vizura“ – objašnjava Milka Gnjato.
Razvili smo zig-zag sklop objekata koji je obezbedio da 80% svih stanova na BW Rima ima dvostranu orijentaciju.
Prvi od dva projektantska fokusa koji su rezultirali konačnim rešenjem ticao se maksimalnog broja dvostrano orijentisanih stanova, odnosno kvaliteta životnog prostora za buduće korisnike
„Razvili smo zig-zag sklop objekata koji je na BW Rima obezbedio da 80% svih stanova u BW Rima ima dvostranu orijentaciju, a nju ima i čak 50% jednosobnih stanova, što je, rekla bih, redak slučaj u novijoj istoriji stambene arhitekture Beograda“, objašnjava Gnjato.
Ističe da je celokupno arhitektonsko rešenje razvijeno na osnovu podataka dobijenih analizama osunčanja, vizura, kvalitetnih koridora pogleda i analiza neutralisanja zagađenja bukom.
„Iz tog razloga je i poslovni objekat postavljen uz Gazelu, a stambeni su svojim kraćim stranama orijentisani prema njoj“, ističe naša sagovornica.
Energetski i konstruktivno racionalno rešenje
Drugi projektantski fokus odnosio se na zamisao da racionalnost i kvalitet stana treba da idu ruku pod ruku, sa akcentom na održivosti. Tako je razuđenost forme, koja omogućava dvostranu orijentaciju stanovima, promišljena sa aspekta kompaktnosti zgrade, odnosno energetske efikasnosti.
„Razuđenost forme i izmena struktura stanova po visini ne odražava se na racionalnost konstrukcije gde bi i utrošak betona bio bezrazložno uvećan, pa je celo rešenje izuzetno modularno sa jednostavnim, čistim i racionalnim konstruktivnim sklopom“ – navodi Gnjato i nastavlja:
„Stoga je svaki projektantski potez proizvod detaljnog analiziranja i želje i nas i klijenta da razvijemo energetski i konstruktivno racionalno rešenje, nikako na uštrb životnog prostora, već upravo u prilog njegovom kvalitetu“.
Stanovi u rasponu od 46 do 130 kvadrata
Milka Gnjato napominje da, iako dispozicija terasa na prvi pogled izgleda kao da je nasumična, što je u doživljajnom smislu objekta kvalitet, ona je zapravo rezultat analize postizanja najkvalitetnijih vizura.
Što se pak tiče stambenih jedinica u objektima, Gnjato navodi da projektantsko rešenje nudi veliki diverzitet kvadratura i struktura stanova – od jednoiposobnih sa 46 m², do četvorosobnih sa 130 m² površine.
Pejzažno uređenje ima tri celine, a svaka od njih je tematski prostor proizišao iz kvalitetne postavke objekata.
Njen kolega Fedor Jurić, vodeći arhitekta Zabriskie Landscapea, objašnjava da pejzažno uređenje ima tri celine, a svaka od njih je tematski prostor proizišao iz kvalitetne postavke objekata. Park ispred poslovnog objekta prostor je sa intimnijom atmosferom namenjenom za predah od radnog dana u zelenilu i miru.
„Park za stanare, sa interaktivnim pejzažom kao podlogom za igru dece i okupljanje zajednice, ušuškan je u bogatom zelenilu unutar kojeg korisnici mogu naći svoje parče mira – zelenu oazu“, navodi Jurić i dodaje:
„Na kraju, tu je i javni trg, proširenje javnog prostora BW-a na trasi od buduće metro-stanice ka reci i Kuli Beograd, koji predstavlja mesto zadržavanja i okupljanja pod krošnjama drveća na urbanim tribinama.
Rima + Nota = Muzika
Ksenija Bajagić, partner u firmi i direktorka Zabriskie enterijera, navodi da su renderi enterijera stanova na stambenim objektima rađeni kao ilustracija potencijala za opremanje i korišćenje.
„Pažnja je posebno posvećena projektovanju enterijera stanova kako bi se maksimizirala njihova efikasnost i udobnost za finalne korisnike. Materijali i oprema su birani tako da doprinose ambijentu koji će finalni korisnici lako opremati po svojoj želji“ – navodi Bajagić i dodaje:
„Imena objekata su BW Rima i BW Nota, iza čijih značenja stoji Muzika, moćna forma umetnosti koja kreira emocije i povezuje ljude. Estetika dizajna enterijera se nadovezala na temu suptilnim grafičkim elementima i formama“.
Zajedno sa klijentom odabran je „Classic and elegant“ pravac, koji podrazumeva prefinjeno vanvremensku estetiku.
Ističe da je za pravac koncepta sa klijentom odabran „Classic and elegant“ pravac, koji podrazumeva prefinjeno vanvremensku estetiku: bogati i topli neutralni tonovi – krem, slonovača, bež i taupe kao bazne boje.
„Akcenti su načinjeni dubokim zasićenim bojama – bordo, smaragd ili nejvi, dok su metalne završne obrade uglavnom crne za kontrast“ – objašnjava Bajagić za Gradnju.
Svetli materijali i prirodne boje u enterijeru stanova projektovani su sa idejom da budu dobra polazna tačka za personalizaciju prostora.
Kako dodaje, preporučeni komadi nameštaja daju prednost jednostavnosti i udobnosti, te su se u enterijeru našle neutralne sofe i stolice sa čistim linijama i plišanim jastucima.
„Akcenat je na prirodnim materijalima kao što su podovi od tvrdog drveta, mermerne ili granitne ploče ili pločice, polirani glatki elementi budućeg opremanja. Svetli materijali i prirodne boje u enterijeru stanova projektovani su sa idejom da budu dobra polazna tačka za personalizaciju prostora prema različitim željama korisnika“ – zaključuje Bajagić.
Prisustvo naših vodećih arhitekata prodajnom danu je bilo zaista značajno iskustvo koje će unaprediti naš budući rad.
Lela Alempijević na kraju ističe da je saradnja Zabriskie tima sa kolegama iz Belgrade Waterfonta do sada bila više nego izuzetna, rezultirajući kreacijom rešenja koje postavlja u balans ciljeve klijenta, budućih korisnika i zajednice.
„Naš tim je zaista uživao u kreiranju ovog rešenja i sa nestrpljenjem smo čekali prvi prodajni dan da svoj rad validiramo kroz interesovanje budućih korisnika, a rezultati su bili više nego zadovoljavajući. Prisustvo naših vodećih arhitekata prodajnom danu je bilo zaista značajno iskustvo koje će unaprediti naš budući rad“, zaključila je za Gradnju izvršna direktorka studija Zabriskie.
Faktografija
Plot 26
Beograd na vodi, Beograd
Belgrade Waterfront
Kompletna projektna dokumentacija svih faza projekta i projektantski nadzor
projektovanje u toku
Milka Gnjato, dia (direktor projekta), Ana Ugrinić, dia (projekt menadžer), Miloš Stanković, mia (vodeći arhitekta stambenih kula), Ivan Zuliani, mia (vodeći arhitekta poslovnog objekta), Nemanja Ćurčić, mia (3D specijalista), Ana Mićić, arhitektonski tehnolog, Katarina Pejić, mia, Čarna Vuković, mia, Sofija Alorić, mia, Sara Karas mia
Fedor Jurić, mia (vodeći arhitekta landscapea), Sara Karas, mia, Sofija Alorić, mia, Čarna Vuković, mia
Ksenija Bajagić, dipl.arh.un.arh (direktor projekta enterijera), Mila Đorđević, dia (vodeći arhitekta enterijera), Mirjana Lazić, mia, Staša Simenović, dia, Anđela Mišić mia, Milena Marković, ing. arh.
Sr. Development Manager – Ivana Tadić, Sr. Manager Interior Design – Ivana Radić, Interior Design Manager – Marko Gmitrović, Landscape Manager – Miloš Radonjić
DTwo Construction i Termoenergo inženjering
CMD Cons Engineering
Prokoning – MGE
Bašta Biro
XZZI i Elara
Koliko pompeznih pojmova i objašnjenja za ispodprosečnu arhitekturu….
Ovo je samo ružan nastavak Beograda na vodi
Hoce li ovo prestati? Molim ti se Bože… Da li je neko prosao skoro pored zgrada sa demit fasadom na BW-u? Da li je neko video tu arhitektonsku bedu? Pravicemo zmije, pacove i narkomane od blata…
opa konacno konkurs. zna li se koji su sve domaci biroi bili?
Pozivni konkurs
Poslovna zgrada izgleda poprilicno dosadno, obicna staklena kocka. Nikakve smelosti.
Dakle iz teksta se može zaključiti da procedura za „pripadanje izrade kompletne projektne dokumentacije“ izgleda ovako:
1.Učestvuješ na pozivnom konkursu kompanije BW
2.Stručni tim iz BW zajedno sa timom studija Zabriskie osmisli rešenje i pobedi
3.Kao nagrada, BW+Zabriskie dobiju priliku da učestvuje na tenderu koji je član autorskog tima i sam raspisao.
4.Pobediš na tenderu i „pripadne“ ti dalja razrada projekta.
Rešenje bude urbanistički neubedljivo, arhitektonski viđeno svega nekoliko desetina metara niže dok je na poslovnu zgradu zaboravljeno.
Koliki tekst za ovo arhitektonsko poniženje. Bez ideje, mašte, bez vizije… jeftino, jadno, bedno, tužno, i deprimirajuće. Kakv gheto u najavi, stati pa gledati!
Ljudi, od svih procesa i svih napora da se nesto napravi silni timovi su zaboravili na toranj pored gazele, onaj na koji su decenijama bili bilbordi sad je u vizualizaciji prosto nestao…placem od smeha.
Velelepna arhitektura nema šta…