Preko 2.000 tona čelika ugrađeno u najlepšu autobusku stanicu u Poljskoj
Prepoznatljiva po svojim pečurkastim stubovima, zgrada se hrabro suočava sa problemima kao što su smog, buka, nepristupačnost i velika potrošnja energije.
Nakon tri duge godine iščekivanja, stanovnici grada Lublina odskora mogu da putuju međugradskim linijama koristeći svoju novu autobusku stanicu, koju su lokalni mediji već pohvalili kao najlepšu u Poljskoj.
Budući da, osim one u Varšavi, nismo bili ni na jednoj drugoj autobuskoj stanici u ovoj zemlji, verovaćemo im na reč, ali ono što je sigurno jeste da objekat sigurno ima izuzetno modernistički i privlačan dizajn.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
Nova stanica umesto starog terminala
Konstrukcija ovog arhitektonskog dragulja, koji je projektovala varšavska praksa Tremend Studio, koštala je oko 78 miliona evra, od čega dve trećine dolazi iz evropskih fondova.
Moderna autobuska stanica, koja se nalazi na povoljnoj lokaciji u blizini železničke stanice u Lublinu, preuzeće funkcije starijeg autobuskog terminala koji su povezani šatlovima.
Što se tiče arhitektonskog oblikovanja, masa zgrade je podeljena na dva nezavisna kubusa, oba umotana u široku staklenu zavesu. Severna fasada jednog od kubusa ima zeleni zid, dok je istočna fasada unutrašnje kocke obložena betonskim pločama.
Stanica mnoge podseća na čuveni park prirode Gardens by the Bay u Singapuru, zahvaljujući svojim pečurkastim stubovima.
U unutrašnjosti stanice sve prostorije su odvojene od hola zastakljenom površinom, a u slučaju upravnih prostorija zastakljivanje je zatamnjeno.
„Ova podela prostora diktirana je ne samo vizuelnim odvajanjem veće površine, već i kao obzir prema okruženju i sistemima koji se koriste u stanici. Postavljanjem ‘zgrade unutar zgrade’ smanjiće se potrošnja energije, a sistemima grejanja je omogućeno da se oslanjaju na toplotne pumpe u zemlji“ – objasnile su arhitekte iz Tremend Studija.
Ugrađeno više od 2.000 tona čelika
Stanica mnoge podseća na čuveni park prirode Gardens by the Bay u Singapuru, zahvaljujući svojim pečurkastim stubovima, koji će sigurno privući pažnju i korisnika i prolaznika.
Za potrebe izgradnje, kompanija Mostostal Krakov isporučila je i montirala preko 2.000 tona čelične konstrukcije za glavnog izvođača – Budimek SA.
Na tlu je postavljeno „anti-smog“ kameno popločanje, koje može da apsorbuju zagađivače iz vazduha.
Ono što je takođe zanimljivo jeste i profil ekoloških performansi objekta. Na njegovom krovu se nalaze solarni paneli i sistem za rekuperaciju kišnice, dok je na tlu postavljeno „anti-smog“ kameno popločanje, koje može da apsorbuju zagađivače iz vazduha.
Pored toga, faktor pristupačnosti je takođe izuzetan. Korisnici u invalidskim kolicima neće se osećati opterećeno ili isključeno zahvaljujući osnovi bez stepenica ili barijera.
Zgrada nagrađivana i pre svog završetka
Nakon svega, nova autobuska stanica u Lublinu danas čini gradske vlasti i stanovnike veoma ponosnim jer je i pre nego što je završena počela da osvaja arhitektonske nagrade.
Prošle godine, na primer, proglašena je za najbolji ekološki projekat na poljskim godišnjim nagradama za zelenu gradnju. Godine 2019, dok je bio još u fazi koncepta, projekat je ušao je u uži izbor za nagradu za Svetsku građevinu godine.
Neki kritičari su, međutim, istakli da lokacija nove stanice znači da će se autobuski prevoz produžiti, jer će vozila morati da idu prometnijim ulicama duže nego ranije, što će takođe uticati na saobraćajnu situaciju u Lublinu, piše TheMayor.
Ovo je savremena stanica, a ne ovo sto prave ovi..