Kolumna

Arhitektonska metafora mode

Marijana Kaštelan, nova kolumnistica na portalu Gradnja.rs, piše o neraskidivnoj vezi arhitekture i mode.

Te 1900. godine, 50 miliona ljudi posetilo je jubilarni EXPO u Parizu, se elegantnoj konstrukciji objekta Grand Palais des Champs-Élysées, prostranom enterijeru bez centralnih stubova, sa finim čeličnim rešetkama i zastakljenom površinom krova. Bila je to nova arhitektura u kojoj su sabrana sva dostignuća 19. veka. Istovremeno, u umetnosti se razvio pravac Art Nouveau, a u modi je zavladao novi francuski trend Belle Epoque, koji je sa sobom doneo slobodu i jednostavnost. On je podrazumevao i da, ako ste moderna mlada žena iz Njujorka, Londona ili Sankt Peterburga, bar dva puta godišnje odlazite na modno hodočašće u Pariz.

Scenografije revija svojim impresivnim konceptima otvaraju dosad neviđenu arhitektonsku dimenziju doživljaja mode.

Arhitektura, umetnost i moda oduvek su se preplitali u Parizu, svetskoj prestonici stila i rodnom gradu legendarne Coco Chanel, jedne od najuticajnih modnih dizajnerki koja je obeležila istoriju mode. Svojom čuvenom rečenicom “Jednostavnost je ključni element prave elegancije” ona je opisala tipičnu Parižanku koja je do danas ostala neprikosnovena ikona stila.

Istorija se danas ponavlja na neki novi način. Modna kuća Chanel, sa Karlom Lagerfeldom na čelu, nekoliko puta godišnje organizuje potpuno drugačije modne revije koje pomeraju granice. Scenografije ovih revija svojim impresivnim konceptima otvaraju dosad neviđenu arhitektonsku dimenziju doživljaja mode.

Karl Lagerfeld, jedan od najpoznatijih savremenih modnih dizajnera, svaki put iznova transformiše sebe i svoje kreacije, uz fantastične scenografije koje naglašavaju uvek novu i zanimljivu Chanelovu modnu priču.

“Moda je deo životnog stila našeg vremena”, izjavio je Karl Lagerfeld o svojoj najnovijoj kolekciji za Chanel Haute Couture 2016, predstavljenoj u januaru, u zdanju Grand Palais des Champs-Élysées.

arhitektura-moda-kastelan-1

Koncept kolekcije nastao je kao reakcija na sve što se dešava u savremenom svetu. Metafora prirode – savršeno zelena trava, vodene površine i svedene linije arhetipa kuće od drveta. Sklad i simetrija – atmosfera inspirisana japanskom kulturom i potpunim skladom duše i tela. Ekološka svest i potreba da se modom odvoji od surove stvarnosti, predstavljaju novi luksuz. Samo nekoliko meseci ranije, u oktobru 2015. godine, Lagerfeld je na istom mestu šokirao modni svet scenografijom koja je predstavljala Chanelov aerodromski treminal, u bukvalnom smislu. Inspirisan društvenim mrežama, osmislio je savršen “instagram-friendly” set, gde su modeli spremni za let, obučeni u savršene kostime i sa prepoznatljivo dizajniranim koferima i upečatljivim detaljima, predstavili Chanelovu kolekciju za proleće 2016.

Lagerfeld je šokirao modni svet scenografijom koja je predstavljala Chanelov aerodromski treminal inspirisan Instagramom

Chanel Airlines je nadrealna replika prostora i pomalo komična predstava situacije u kojoj u stvarnosti učestvuje masa ljudi, ali je svako okrenut sebi i skoncentrisan je na put s minijaturnom verzijom života koju vuče u jednom koferu na točkiće. “Ovo je moja ideja kako bi sve to trebalo da izgleda”, rekao je Lagerfeld. “Svaka stvar treba da bude lepo napravljena, čak i ako je komična, fantastična ili beskorisna.”

Zašto je za samo nekoliko meseci užurbanost zamenjena mirom, čiste bele površine zelenom travom, visoka tehnologija jednostavnom kućom? Da li je Lagerfeld na svom jedinstvenom modnom jeziku želeo da poruči savremenom čoveku da sačuva svoj mir u prirodnom okruženju, koji se danas izgubio u brzini života zatrpanog gomilom informacija, neprekidnom komunikacijom, slikama, bukom i dvadesetčetvoročasovnim haosom?

U centru kompozicije je paviljon minimalističke arhitekture u japanskom stilu, a visoko drveće i plava boja neba u pozadini predstavljaju viziju Chanelovog raja. Scenografija se može opisati kao minijaturni modni ekosistem, antiteza brzog života i grandiozna proslava prirode koja naglašava prave vrednosti u duhu Chanelove modne tradicije. “Ovo je visoka moda ekologije! Ne sme da izgleda kao neki neuredan pokušaj”, prokomentarisao je Lagerfeld.

arhitektura-moda-kastelan-3

Konstrukcija, stubovi, letvice – svi drveni elementi paviljona napravljeni su od piljevine u prirodnoj boji drveta. Stepenasta forma paviljona savršeno je zaokružena rešenjem partera – stazom od širokih drvenih ploča, čiji centralni deo naglašava simetriju i prirodni sklad mode i arhitekture. Antiteza trenutne mode i neprola-
zna lepota klasike ogledaju se u prepoznatljivim vanvremenskim Chanelovim modelima, koji su ovoga puta izrađeni od prirodnog divljeg pamuka, a za nabore i detalje upotrebljen je specijalno obrađen reciklirani papir i upletena organ ska prediva.

Lagerfeld je modni vizionar koji uvek iznova pomera granice inovativnim konceptima i vizijom mode mnogo veće od samih modela. Na svoj jedinstven način, ovoga puta skrenuo je pažnju na to da je moda postala industrija bez duše, koja se menja brzinom svetlosti, diktirana potrošačkom kulturom i svedena na prolazne vrednosti i instant trendove. U brzini savremenog načina života, tehnologija je čoveka odvojila od prirode, forma je postala bitnija od suštine.

Pre mnogo godina, legendarna Coco rekla je: “Obucite se upadljivo i ljudi će zapamtiti haljinu. Obucite se besprekorno i ljudi će zapamtiti osobu”, jer, kako kaže Lagerfeld, “žena ja najsavršenija lutka koju sam ikada obukao sa velikim uživanjem i divljenjem”.

[accordion title=“O autoru“ close=“0″]Marijana Kaštelan je arhitekta u beogradskom arhitektonskom birou Atelier Kaštelan a ujedno vodi i blog Archystyle.com[/accordion]

Izvori: Vogue.com, Chanel.com, Wallpaper.com, Wikipedia.com

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Srodni tekstovi

Ostavite odgovor

Obavezna polja *