Panoramski točak visok 250 metara u Dubaiju
Građevinarstvo, Izdvojeno

Ain Dubai: Kako je napravljen najveći točak na svetu

Na račun mora prvo je napravljeno ostvro na kojem je potom od 11.200 tona čelika podignut točak visok 250 metara.

U gradu u kojem je sve „najveće“ i „najviše“, od pre par dana na listu je dodata još jedna stvar. Sa svojih 250 metara, Ain Dubai je nova najveća panoramska vrteška na svetu. Ovaj točak je za 82 metra viši od High Rollera u Las Vegasu i skoro duplo viši od London Eyea na Temzi.

Projekat Ain Dubai, prvobitno nazvan Dubai Eye, najavljen je u februaru 2013. godine i trebalo je više od osam godina da se kompletira. Radovi su započeti u maju 2015. godine kada je rok za izgradnju postavljen za sredinu 2019. godine. Potom je taj datum pomeren na 20. oktobar 2020. godine, a onda je usledila pandemija koja je pomerila i EXPO 2020.

Godinu dana i 1,6 milijardi dolara posle, otvoren je najveći točak na svetu.

Srodni linkovi:

Za izgradnju je potrošeno 11.200 tona čelika, oko 33% više od količine utrošene za izgradnju Ajfelove kule.

Iako su kružile razne glasine o razlozima kašnjenja, tim koji stoji iza Ain Dubai kaže da će sa bilo kojim građevinskim projektom ovog obima mora doći do zastoja.

Darren Brooke, tehnički direktor u WSP-u, koji je dizajnirao točak, rekao je za CNN da je njegov tim „stalno pomerao granice“.

„Ovaj točak ima četiri puta veću površinu od standardnog točka, pa smo morali da vodimo računa o brojnim stvarima ali i isplativosti celog projekta.”

To govore i brojevi koji su zaista impresivni.

Kao četiri aviona A380

Za izgradnju je potrošeno 11.200 tona čelika, oko 33% više od količine utrošene za izgradnju Ajfelove kule. Maksimalna sila za podizanje točka bila je 2.500 tona. Nosač i osovina konstrukcije su teški 1.805 tona – što je ekvivalentno četiri aviona A380 – dok je ukupna težina točka i 48 putničkih kabina čak 7.500 tona.

Ako bi 192 kablova koje drže točak na mestu, od kojih je svaka napravljena od 107 zasebnih žica debljine 9 mm, bile poređane jedna pored druge, protegle bi se od Dubaija do Kaira, odnosno 2.400 kilometara. Svaka od 48 kabina dizajnirana je za 40 ljudi, što znači da je maksimalni kapacitet Aid Dubai do 1.750 ljudi.

Ovom svemu treba dodati još i da je Ain Dubai napravljen na veštačkom ostrvu Bluewaters koje je napravljeno na račun mora nedaleko od Palm Islands. Zbog velike težine konstrukcije i nestabilnog peskovitog zemljišta, točak je fundiran na šipovima.

Kako je udvostručen životni vek kablova

Realizacija ovako velikog projekta značilo je i saradnju sa strukom iz svih krajeva sveta. Pozvani su konsultanti iz UAE, Južne Koreje, Nemačke, Ujedinjenog Kraljevstva, Holandije, Francuske i Italije – i svi oni su doprineli različitim aspektima projekta. Zbog toga ne čudi što je za operativnog direktora angažovan Kevin Dyer – bivši tehnički direktor London Eyea.

Iako je Ain Dubai projektovan da traje 300.000 ciklusa, ili 60 godina, kako bi se pridržavao strogih standarda bezbednosti, primenjene su mere kako bi se taj životni vek produžio.

Naime, stručnjaci sa Politecnico di Milano, koji su takođe učestvovali na projektu London Eyea, radili su na opsežnoj analizi kablova i ciklusa naprezanja konstrukcije.

Svaki od 192 kablova nosi po 300 tona i svi ulaze u osovinu. Postoji ogromna koncentraciju sile na jednom mestu.

Zahvaljujući njihovoj analizi uspeli su da „udvostruče životni vek kablova“ gledajući cikluse naprezanja i stvarna opterećenja na svakom od kablova London Eyea, a ne projektovan opterećenja.

„Svaki od kablova trpi maksimalno opterećenje od 300 tona. Svaki od ta 192 kabla ulazi u osovinu. Dakle, imate ogromnu koncentraciju sile na jednom mestu.“

Nekoliko kablova je opremljeno meračima, kako bi se u realnom vremenu dobili podaci o svakom od ciklusa naprezanja. Podaci će biti analizirani i imaju za cilj da produže vek trajanja kablova, a time i celokupne strukture.

Podignut je kran od 135 metara koji je služio za postavljanje delova točka na svoje mesto.

Sama izgradnja točka bila je pravo građevinsko remek-delo. Podignut je kran od 135 metara koji je služio za postavljanje delova točka na svoje mesto. Takođe konstruisana je rešetka težine 300 tona koja je osiguravala osam segmenata točka. Svaki segment podignut je dizalicom 100 metara u visinu, gde su pričvršćeni za osovinu, zarotirani, a potom je pričvršćen drugi segment.

 

Za uragane snage 12

„Ain Dubai je najbezbednije mesto u Dubaiju. I to mislim iz dva fundamentalna razloga. Prvo, dizajniran je za zemljotres koji se dogodi jednom u 2475 godina. Takođe, može da izdrži oluje od 160 km/h, što je uragan snage 12 po Beaufort skali.“

Slično mišljenje deli i portparol Ain Dubai: „Ono što smo dizajnirali i realizovali izuzetno je složeno – to nikada ranije nije urađeno u ovom obimu, tako da je mnogo toga predstavljalo probijanje granica. To naravno znači da na tom putu stvari ne idu uvek po planu. Naišli smo na izazove, ali kao što je duh Dubaija, prilagodili smo se i pronašli rešenja.”

Večera u dva kruga

Ain Dubai otvoren je 23. oktobra 2021. godine, a vožnja košta od 30 evra pa naviše.

S obzirom da je ovo Dubai, vožnja ovim točkom nije obično iskustvo. Postoje tri različite vrste kabina kojima treba 38 minuta da naprave pun krug.

Pored standardnih kabina, tu su VIP kabine sa šankom u centru kapsule, kao i privatne kabine, koje mogu se rezervisati za posebne prilike i uključuju opciju privatne večere od tri jela tokom dve rotacije točka.

Kad ste već ovde…

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Srodni tekstovi

Ostavite odgovor

Obavezna polja *