Inženjer Branko Žeželj dobio ulicu u Novom Sadu
Komisija za davanje imena ulica odlučila je da građevinski inženjer, konstruktor, inovator i profesor Univerziteta Branko Žeželj dobije ulicu na Salajci.
Ulica koja je ponela po njemu ime se nalazi između brojeva 9 i 11, u ulici Petra Drezgića i ima tek stotinak metara, a predlog je dala Milica Vlaisavljević, piše 021.
Branko Žeželj je u Novom Sadu poznat kao projektant nekadašnjeg železničko-drumskog mosta „Bratstva i jedinstva“ koji je srušen u bombardovanju 1999. godine i kojeg su ljudi zvali po imenu projektanta Žeželjev most.
Zanimljivo je da novi železničko drumski most u Novom Sadu, kojeg je u čeliku isprojektovao Aleksandar Bojović, Novosađani i dalje zovu Žeželjev most. Naš portal je organizovao anketu kako bi trebalo da se novi most zove i najveći broj glasova pristigao je za predlog Most Nade.
Zanimljivo je da novi železničko drumski most u Novom Sadu, Novosađani i dalje zovu Žeželjev most.
Branko Žeželj (1910 – 1995) za sobom je ostavio čak 42 izuma koje je zaštitio sa 43 patenta i to tokom 45 godina aktivnog rada u građevinarstvu. Njegovih 17 patenata priznato je na svetskom nivou. Bio je veliki inovator, cenjen van granica tadašnje Jugoslavije, a karijeru je krenuo da gradi u najnepovoljnijem periodu, odmah po završetku razornog Drugog svetskog rata.
Godine 1966. Žeželj je izabran za predsednika Naučnog saveta Instituta za ispitivanje materijala IMS čiji se patenti danas koriste u preko deset zemalja širom sveta. Ističe se da je Žeželjev položaj u naučnim krugovima pomoglo to što je bio izuzetno cenjen predavač. Počeo je kao profesor u srednjoj školi, zatim je radio kao asistent na Fakultetu tehničkih nauka u Beogradu, a potom i kao redovni profesor na magistarskim studijama u okviru istog fakulteta. Zanimljivo je da je, u svoje doba, Žeželj najbolje sarađivao sa mlađim inženjerima, budući da su oni stariji bili skeptični prema novim tehnologijama za koje se on zalagao.
Kupola za sva vremena
Njegovi lučni mostovi bez skela proglašeni su za izuzetne inovacije u izgradnji mostova na Kongresu Svetskog udruženja za prednaprezanje u Rimu 1960. godine. Tri godine ranije, na kongresima u San Francisku i Berlinu, Branko Žeželj odlikovan je međunarodnim priznanjima za model jedinstvene rebraste kupole Hale 1 Beogradskog sajma. Ova konstrukcija takođe je napravljena tehnologijom prednapregnutog betona.
Veliki inovator je svoj poslednji izum patentirao 1994. godine. U pitanju je bio upravo postupak za betoniranje lučnih mostova bez skela koji je izumeo zajedno sa svojom ćerkom Sanjom. Umro je u Beogradu nepunih godinu dana kasnije.
Kad ste već ovde…