Nebojša Zaklan: Imati sliku budućeg doma ispred sebe nije nikad bilo bliže nego danas
Virtuoz proptecha iz novosadske kompanije Case3D pokazaće na konferenciji „BuildUp 2019: Digitalna gradnja“ krajnje domete virtuelne realnosti u prezentaciji hi-end projekata.
Čak 92% ljudi potragu za budućim stambenim prostorom započinje putem interneta. Proptech, kao nova grana IT industrije, iz korena menja način na koji projektujemo, gradimo, izdajemo ili prodajemo nekretnine.
O dometima kompjuterske vizuelizacije, prednostima virtuelne ali i izmenjene realnosti u prodaji nekretnina ali i uključivanju arhitekata u Proptech, razgovaramo sa osobom koja je verovatno najkompetenija za tu oblast u Srbiji. Nebojša Zaklan, koji će govoriti na konferenciji BuildUp 2019, je kreativni direktor kompanije Case3D za arhitektonsku vizualizaciju, inovativna rešenja i animaciju sa sedištem u Novom Sadu.
Promene u arhitekturi tek slede
– Kada ste zajedno sa svojim timom osnovali Case3D pre više od 20 godina da li ste zamišljali da će tehnologija tako brzo stići na ovaj nivo?
Uvek smo bili tehnološki napredna kompanija i trudili se da pratimo trendove i predviđamo pravac razvoja, ali što se tiče samih alata, najiskrenije ću reći da se situacija i nije drastično mnogo promenila u smislu suštine korišćenja tehnologija u kojima radimo. Tehnologija i alati jesu napredovali, ali više u pogledu hardverskih karakteristika i mogućnosti samog softvera po pitanju realističnosti materijala koje smo kreirali. Ono što se zapravo desilo u tom periodu jeste više evolucija nego revolucija u tehnologiji, ali ono što je takođe činjenica jeste da se tek poslednjih par godina dešava pravi “disrupt” u pogledu tehnologija – kao što su BIM, VR, AR, “real time engine” i “machine learning”.
U ovom periodu se zapravo stvari razvijaju neverovatnom brzinom i prave promene, što u arhitekturi, što na tržištu nekretnina, mislim da možemo tek da očekujemo.
Virtuelna realnost arhitektama daje mogućnost da dizajniraju svoje projekte iz lica korisnika, pošto ih bukvalno stavlja u njihove cipele.
– Kako je razvoj tehnologije promenio arhitekturu i tržište nekretnina?
Tehnologija je u ovom trenutku po meni mnogo više uticala na arhitekturu i na sam proces projektovanja i dizajna nego konkretno na tržište nekretnina, koje još uvek smatram veoma konzervativnom industrijom.
U samoj arhitekturi, po meni, najznačajniji tehnološki skok predstavlja BIM tehnologija i sve ono u šta je prerasla u toku prethodnih godina, i ono što očekujem jeste još dublja integracija u proces projektovanja i izgradnje i, vrlo verovatno, apsolutni standard u polju projektovanja u narednih par godina.
Takođe, virtuelna realnost je postala standardni alat svih većih projektantskih biroa, pošto arhitektama daje do sada nezabeleženu slobodu da u njoj istražuju, proveravaju i dizajniraju svoje projekte iz lica korisnika, pošto ih bukvalno stavlja u njihove cipele. Ono gde mi vidimo priliku da se uključimo i razvijamo uz BIM, jeste tehnologija digitalnih blizanaca koju pratimo i istražujemo u poslednjih godinu dana, i to je ono što bi potencijalno moglo da otvori ulaz tehnologije u tržište nekretnina na velika vrata.
– Kako izgleda baviti se proptechom u Srbiji? Da li domaće tržište prepoznaje njegove prednosti?
Zapravo, iznenađujuća činjenica je da primećuje. Neke od najbitnijih proptech projekata do sada smo izveli za domaće klijente, što u Srbiji, što u Crnoj Gori.
Razlog za takav trend je vrlo verovatno to što smo relativno od skoro u porastu prodaje i promocije nekretnina, i većina kadra koji se bavi marketingom i prodajom jesu mladi stručnjaci koji su veoma tehnološki pismeni i svesni novih tehnika i tehnologija prodaje sa drugih trzišta.
Neke od najbitnijih proptech projekata do sada smo izveli za domaće klijente, što u Srbiji, što u Crnoj Gori.
– Šta su ključne prednosti proptecha rešenja u tržištu nekretnina?
Prednosti se po mom mišljenju najviše ogledaju u količini informacija i doživljaju koji se može preneti do kupca relativno brzo. Od samog izgleda njihovog budućeg doma, do interaktivnog pogleda sa baš te terase stana koji ih zanima, do pozicije u odnosu na okolne objekte, razdaljine nekih ključnih destinacija, samih tehničkih specifikacija nekretnine, pa sve do kastomizacije nekretnine u realnom vremenu – imati sliku svog budućeg doma ispred sebe nije nikad bilo bliže nego danas.
Što se tiče same prodaje, ono što predstavlja prednost jeste količina informacija koju agenti prodaje mogu dobiti iz ponašanja i navika kupaca, to jest, njihovog načina korišćenja aplikacija: gde se najduže zadržavaju, koje nekretnine najčešće posećuju, u kom delu stana provode najviše vremena, kao i koje su eventualne bolne tačke u procesu prodaje, da bi na njih mogli na vreme uticati.
Gde je tu uloga arhitekte
– Koliko se arhitektura menja zahvaljujući proptechu i šta jedan arhitekta od tehnologija mora da poznajte da bi se priključio ovoj industriji? Mora li to biti arhitekta?
Kao što sam već napomenuo, smatram da u ovom trenutku arhitektura i sam proces projektovanja imaju mnogo više benefita od novih tehnologija od same prodaje nekretnina. Mislim da je razvojni put arhitekte budućnosti definitvno isprepleten s nekim vidom programiranja koji će, najverovatnije, biti vizuelnog tipa, to jest, nešto najsličnije blueprintu koji imamo u Unreal engineu ili Grasshopper pluginu za Rhino.
Danas se naravno podrazumeva da arhitekta bude tehnološki pismen, ali mislim da će se to u bliskoj budućnosti podići na još viši nivo, s obzirom da BIM već uveliko postaje standard. Bilo kakva napredna upotreba alata ili njihova nadogradnja takođe podrazumeva tehničko predznanje, ali ono što jeste dobra vest u svemu ovome je što je internet u ovom trenutku neiscrpna riznica znanja za bilo koga ko je iole zainteresovan da radi na sebi.
Da li neko u proptechu mora biti arhitekta – odgovor je da ne mora. Proptech se po svojoj prirodi oslanja na “software development”, tako da je saradnja arhitekata i programera i njihova dobra komunikacija zapravo ključna u njegovom razvoju.
Isprobajte proptech na BuildUpu
– Na kojim projektima trenutno radite i šta će te predstaviti na konferenciji BuildUp 2019: Digitalna gradnja u Beogradu?
Radimo na par komercijalnih projekata u pogledu prodajnih alata, kao i na jednom velikom poverljivom projektu koji će definitivno biti nešto novo i do sada neviđeno na našem tržištu.
Ono što je takođe trenutno u povoju jesu interaktivne tehnologije u muzejskim postavkama, gde smo u fazi koncepta i postavke dizajna za jednu takođe veoma veliku i značajnu buduću muzejsku izložbu.
Ono što je takođe veoma bitno za nas u ovom trenutku jeste postojanje i interno razvijanje našeg R&D sektora koji radi na istraživanju i implementaciji novih načina upotrebe postojećih i novih tehnologija u odnosu na feedback koji dobijamo direktno od klijenata ili posredno iz industrije.
Na konferenciji BuildUp 2019 ćemo predstaviti neke od naših VR i AR projekata koji će posetioci imati prilike da i sami isprobaju i uvide deo potencijala ovih tehnologija u budućnosti.
Kad ste već ovde…