Stanovnici Bečmena u centru svog naselja imaju betonsku olupinu. Povod za raspisivanje studentskog konkursa upravo je bila činjenica da se u samom centru Bečmena nalazi nedovršen Dom kulture koji narušava sliku, reputaciju i higijenu ovog naselja.
U par navrata, najavljivano je da će se upravo u Bečmenu graditi veliki golf teren sa 18 rupa, a nedovršeni objekat kulture ne uklapa se u tu grandioznu viziju napretka ovog malog vojvođanskog naselja. Spram toga, cilj konkursa bio je da se dobiju kreativne programsko-prostorne vizije rekonstrukcije započetog doma kulture, te da se postojeća konstrukcija privede novoj nameni i prilagodi razvojnim mogućnostima beogradske Opštine Surčin. Po svom obimu i sadržini, konkurs je bio anketni, sa elementima idejnog rešenja.
Konkurs je bio otvoren za sve studente državnih i privatnih fakulteta u zemlji, ali na konkursu je pristiglo svega 12 radova i to uz produžavanje prvobitno postavljenog roka. Nagradni fond iznosio je svega 175.000 dinara, a žiri konkursa nije uspeo da uspostavi konsenzus i isprati strukturu nagrada iz raspisa, pa je dodelio tri jednakovredne nagrade i tri jednakovredna otkupa. Umesto ozbiljnije medijske prezentacije, po izboru sprovodioca konkursa, web-izložba pristiglih i nagrađenih radova svedena je na postavljanje fajlova u „zip“ formatu na zvaničnom sajtu udruženja.
Žiri konkursa nije uspeo da uspostavi konsenzus i isprati strukturu nagrada iz raspisa, pa je dodelio tri jednakovredne nagrade i tri jednakovredna otkupa.
Nagrađeni radovi variraju u širokom spektru od tradicijom inspirisanih motiva, preko kritičkog regionalizma, do klasično modernih rešenja. U daljem delu teksta predstavljamo vam tri jednakovredne nagrade, a sve učesnike konkursa pozivamo da letnji raspust iskoriste kreativno i uzmu učešće na Konkursu za Trg umetnosti u Somboru.
Aleksandar Majstorović – jednakovredna nagrada
Namera ovog projekta zasniva se na koncepciji kritičkog regionalizma, odnosno ideji uklapanja i prilagođavanja nasleđene strukture u kontekst šireg arhitektonskog nasleđa Srema, a sve kroz apstrahovanje i savremenu interpretaciju tradicionalnih oblikovnih motiva.
Shodno uslovima i preporukama konkursnog zadatka, u nasleđenu betonsku konstrukciju useljava se objekat atrijumskog tipa. Simbolički i upotrebno, atrijum se postavlja kao težište lokalne zajednice i projektantska odrednica novog kulturnog identiteta Bečmena. U oblikovanju, rešenje teži spektakularnim, dinamičnim i asimetričnim linijama, a sve u nameri simboličkog podcrtavanja društvenog prosperiteta kroz arhitekturu objekta društvenog standarda.
Katarina Nikolić i Miloš Temerinski – jednakovredna nagrada
Namera ovog projekta jeste maksimalna racionalizacija postojećih prostornih kapaciteta i zadovoljavanje prostorno-programskih zahteva opštinske administracije, komercijalno-zabavnih delatnosti, ali i potreba kulturno-umetničkog društva kao takvog.
Održavanje „duha mesta, očuvanje tradicionalnih vrednosti i jačanje pripadnosti lokalne zajednice nadograđuju se progresivnim nastojanjima, a kroz savremenu ali uravnoteženu arhitektonsku intervenciju.
Strukturalna podeljenost Doma kulture očitava se neposredno kroz kompoziciju osnovnih volumena, smene krovnih terasa i zatvorenog prostora, te različitog tretmana fasadnih površina. Uloga centra sagledava se i izvan prostornih gabarita zgrade kao takve, pa se čitava parcela oprema površinama i aktivnostima koje podstiču zajedništvo, druženje i susret.
Jovan Radojević – jednakovredna nagrada
Namera ovog projekta jeste da se od kakofonije nasleđene konstrukcije formira uređeno i smisleno životno okruženje, bazirano na vrednostima srednjovekovne modernističke tradicije. Zadovoljenju programskih zahteva teži se kroz usitnjenu i raznoliku programsku strukturu, vešto raščlanjenu u okvirima jednoobraznog volumena slobodnostojećeg objekta.
Rešenje ne koketira sa romantičnom slikom vernakularne arhitekture, već se koristi univerzalnim jezikom internacionalnog modernizma – kako po pitanju osnovne geometrije i raspodele prozorskih otvora, tako i po svođenju materijalizacije na igru i ritam osnovnih izražajnih sredstava. Jedini iskorak u artikulaciji celine prostora čini ugaono postavljeni ugostiteljski sadržaj, duple spratne visine i naglašenih staklenih portala, koji kao takav funkcioniše nezavisno od Doma kao programske celine.
Vizije iznad realnih mogućnosti sredine
Iako su nadolazeće arhitekte prikazale ozbiljnu projektantsku zrelost, sposobnost složenog prostorno-programskog modelovanja, te izvrsnost u vizuelnoj prezentaciji svojih projekata, predložena rešenja daleko prevazilaze realne mogućnosti skladne, ali male lokalne zajednice. Radovima nedostaje prava mera integracije tehnoloških, finansijskih i akterskih podnormiranosti sredine kao polazišta u promišljanju i projektovanju u granicama raspoloživih budžeta.
Bez obzira na to, Konkurs za Dom kulture u Bečmenu pokazao je da se predstavnici lokalnih samouprava i te kako mogu osloniti na znanja, sposobnosti i veštine mladih arhitekata u procesima prevazilaženja ili otklanjanja prostorno-programskih problema, te se nadamo da će ovakvih raspisa u budućnosti biti jedino više.
Kad ste već ovde…
Potpuno se slažem sa žirijem sva tri rešenja su odlična, prirodni materijali, krovne forme, velike staklene površine…. BRAVO za žiri.