Železničko-drumski most u Novom Sadu / Aleksandar Bojović
Nakon šest godina diskontinuiranih radova, Novi Sad je još jednom spojio obale Dunava, obale Bačke i Srema, utvrdivši svoju poziciju na koridoru 10 kao strateškoj saobraćajnoj tački Srbije.
Uz prisustvo građana, domaćih i stranih zvaničnika, danas je otvoren novi drumsko-železnički most na mestu starog Žeželjevog. Ranije uspostavljenom železničkom saobraćaju ovom prilikom pridružiće se drumski, pešački i biciklistički.
Ovo monumentalno zdanje elegantne konstrukcije uveliko je postalo prepoznatljiv simbol novosadske panorame. Most se sastoji iz dva luka ukupne dužine 474 metara, od kojih veći luk ima raspon od 219 metara, po čemu je svetski rekorder u grupi čeličnih lučnih mostova. Izgrađena su dva koloseka, dve drumske i dve pešačko-biciklističke trake na ukupnoj širini od 31,44 metara.
Ovo monumentalno zdanje elegantne konstrukcije uveliko je postalo prepoznatljiv simbol novosadske panorame.
Radi se o mostu koji je, prema rečima glavnog odgovornog projektanta Aleksandra Bojovića, poslednja reč tehnike prema svetskim merilima. Ovom prilikom u Srbiji je po prvi put primenjena montaža mosta na obalama, a zatim transport mosta preko reke u celini. Za razliku od prethodnog, Žeželjevog mosta od betona, novi ima 1,5 puta veću površinu, 1,5 puta veću širinu i dva puta veću visinu lukova iznad kolovoza. Jedinstven je u našoj zemlji jer poseduje najveće saobraćajno opterećenje, koje je poređenja radi, 2,2 puta veće od starog mosta i 3,1 puta veće od Gazele.
U ranijim navodima glavnog projektanta, novi most se od starog razlikuje i u pogledu materijala konstrukcije, statičkom sistemu, opterećenju i dimenzijama zbog čega je prisvojeno ime Novi Žeželjev most u potpunosti neprikladano. U skladu sa tim, početkom godine, na našem portalu organizovana je anketa za izbor imena novog mosta pri čemu se posetiocima najviše svideo predlog Most Nade iza kojeg stoji fondacija Novi Sad 2021. Zvaničnog imena još nema, tako da će ga Novosađani verovatno i dalje zvati Žeželjev most.
A staze?
Zvanično otvaranje novog mosta značajno je iz mnogobrojnih aspekata. Obezbeđeni su preduslovi za neometano i rasterećeno odvijanje transporta, predstoji uklanjanje privremenog drumsko-železničkog mosta preko kojeg su se vozila naizmenično propuštala dugi niz godina, a stiče se i prilika za izgradnju novih mostova u Novom Sadu koji su proteklih meseci najavljivani.
Međutim, upotreba pešačkih i biciklističkih staza na novom mostu u narednom periodu ostaje upitna ako imamo u vidu da pristupne saobraćajnice sa sremske strane nisu u potpunosti završene. U prilog tome govore i naznake da će železnički saobraćaj povremeno biti obustavljen zbog izgradnje podvožnjaka koji je deo petlje na desnoj obali Dunava.
Na kraju ipak srećan kraj
Izgradnja mosta počela je u aprilu 2012. sa ambicioznim rokom za završetak radova od tri godine. Zbog mnogobrojnih probijanja rokova ukupna cena radova prešla je 50 miliona evra za razliku od planiranih 45,3 miliona, pri čemi je izgradnja i dalje ostala relativno jeftina.
Uprkos često neadekvatnoj saradnji između različitih izvođača radova ili struktura vlasti, priča o novom mostu dobila je srećan kraj, uz nadu da će silueta signalno belih lukova ostati prepoznatljiva determinanta Novog Sada kroz naredne decenije.
Faktografija
- ime mosta: Železničko-drumski most preko Dunava u Novom Sadu
- projektant: Aleksandar Bojović
- glavni projekat konstrukcije mosta: DEL ING DOO, Beograd
- početak izgradnje: april 2012.
- završetak izgradnje: april 2018.
-
otvaranje za železnički saobraćaj: 7. april 2018.
-
otvaranje za drumski saobraćaj: 1. septembar 2018.
- investicija: 55 miliona evra
- tip konstrukcije: čelična lučna konstrukcija
- ukupna dužina: 396 metara
- najveći raspon: 219 metara
- izvođači: sklapanje lučnih mostova: Mostogradnja a.d., Beograd; stubovi i fundiranje: Aksa Inženjering d.o.o., Novi Sad, Letač d.o.o., Inđija; zaštita od korozije: Antikor d.o.o., Beograd; sveži beton: Karin komerc MD d.o.o., Veternik; privremene konstrukcije: IMD ko d.o.o., Beograd, PIM d.o.o., Beograd; zemljani radovi: PUP Mat d.o.o., Jagodina; monitoring: Fakultet tehničkih nauka Novi Sad
- fotografije: Igor Conić
Fotogalerija
Korisni linkovi:
aj, neka mu je sa srecom!
Stvarno ne razumem kako su napravili samo 2 saobracajne trake! Toliki posao za polovicno resenje…