MEČ – Buntovnici s razlogom
Izložba posvećena avangardnoj grupi arhitektonskih kreativaca koji su svojim idejama i realizacijama ostavili neizbrisivi trag na svetsku arhitektonsku scenu.
U Galeriji-legatu Milice Zorić i Rodoljuba Čolakovića otvorena je arhitektonska izložba MEČ: Retrospektiva od 1975. do. 1990. Na samom otvaranju se u publici pojavio veliki broj arhitekata svih generacija, kako bi odali čast kolegama, nekadašnjim članovima grupe MEČ i njihovom nesvakidašnjem projektu, koji je trajao punih petnaest godina. Naravno, ovo je za kolege iz struke jedno zanimljivo podsećanje na rad mečovaca, ali mislim da je dragocenije da se njihovim projektima upozna i zainteresovana publika izvan same struke.
MEČ je avangardna grupa arhitektonskih kreativaca, koji mogu da stoje rame uz rame sa najvećim imenima ruskog konstruktivizma, ali i drugih avangardista, koji su svojim idejama i realizacijama ostavili neizbrisivi trag na svetsku arhitektonsku scenu.
Potpuno su razdrmali okoštali poredak pa je Arhitektonski fakultet u Beogradu u jednom trenutku zapretio da će im oduzeti diplome.
MEČ nastaje spontano, sredinom 70-ih godina, kao reakcija tada još studenata/mladih arhitekata, na manirizam moderne arhitekture, koji je uveliko vladao arhitektonskom strukom. Sve ono protiv čega se borio moderni pokret u međuratnom periodu, počinje i sam da proživljava u posleratnim decenijama. Ponavljanje, neinventivnost, odsustvo kritičke misli, odsustvo prilagodljivosti čoveku i njegovim životnim potrebama, ali i neka vrsta snobizma koji su zastupale vodeće arhitekte tog vremena, koje nisu ima želju i potrebu da išta menjaju u svojem radu.
Sve je počinjalo od ideje da su arhitekte koje su utvrdile postulate moderne arhitekture neka vrsta bogova ili božanstava, kako ih je zvanično arh. prof. Uroš Martinović nazvao u jednoj od svojih knjiga (Tronovi novih bogova stoje upražnjeni, Fragmenti jednog viđenja arhitekture). U bogove se ne sme dirati, već samo slediti njihova ideja, ali mlađi naraštaji arhitekata su već uveliko gledali preko tih granica koje su im zacrtavali tadašnji autoriteti. Svet je već uveliko kritički preispitivao modernu arhitekturu, borio se protiv nje, a neki su čak i utvrdili tačni datum smrti moderne arhitekture (Čarls Dženks).
Filozovski koncept se usložnjavao, nastajali su novi arhitektonski pravci, materijalizovani u čitavoj lepezi različitih oblika i građevinskih materijala, a postepeno je dolazilo i do povratka klasičnih stilova (ili barem nekih njihovih elemenata). Postmoderna je uveliko stupala na arhitektonsku scenu.
MEČ iz stana
Ovaj impuls su polovinom sedamdesetih odlično prepoznali mečovci, nastupajući sa svojim autorskih izložbama. Marjan Čehovin i Mustafa Musić organizuju izložbu „Alternativna arhitektura (Galerija SKC, 1975), za njima Dejan Ećimović sa izložbom „Primarna arhitektura“ (Galerija SKC, 1979), a nakon toga i Slobodan Maldini sa projektom „Misaoni prostori ili prilog grafičkom istraživanju estetike prostora“ (Galerija SKC, 1980). Nakon ovih spontanih obraćanja publici, to jest, međusobnog prepoznavanja i okupljanja oko zajedničkih ideja vodilja, Grupa MEČ je zvanično osnovana 1. januara 1980. godine u stanu Mustafe Musića. Isprva je brojala tri člana, a ime je dobila po početnim slovima njihovih prezimena – Musić, Ećimović i Čehovin. Kasnije im se priključuju druga dvojica – Maldini i Žutić.
Svojom, u nekim slučajevima veoma radikalnom aktivnošću potpuno su razdrmali okoštali poredak, da je Arhitektonski fakultet u Beogradu u jednom trenutku zapretio da će im oduzeti diplome. A njihova aktivnost je bila više nego inovativna. Za razliku od dotadašnjih načina prezentovanja i afirmisanja arhitekata putem klasičnih izložbi (Salon arhitekture je osnovan 1973/1974. godine), mečovci su uvek nastojali da publiku provociraju na neki specifičan način. Bilo da se radilo o teorijskim tekstovima, konkursnim projektima, prostornim instalacijama ili crtežima, kroz koje su prikazivali neka svoja razmišljanja i stavove prema sveukupnoj arhitektonskoj slici. Kroz svoje radove su provlačili jedan specifični bunt, ali sa opravdanim razlogom da arhitektura mora da se dalje razvija i konstantno preispituje svoje postulate. U ovoj borbi su imali veliku podršku i oslonac u liku i delu njihovog profesora arh. Bogdana Bogdanovića, kao i prof. arh. Aleksandra Deroka, u čijem stanu su se jednom nedeljno okupljali i diskutovali o raznim temama, ponajviše arhitektonskim.
Grupa egzistira sve do 1990. godine, kada se raspada pod teretom unutrašnjih političkih problema koji su zadesili naše društvo pred sam raspad SFR Jugoslavije.
Izložba s tribinom
Izložba MEČ: Retrospektiva od 1975. do 1990. otvorena je za publiku do 26. maja 2018. godine, a u petak 18. maja u 19h biće održana tribina u kojoj će pored istaknutih kolega, koji su proučavali rad i družili se sa autorima, govoriti i sami mečovci.
etalon površnosti:
autor bi mogao da se informiše o temi iz još ponekog izvora osim internet stranice legata colakovic
Kao prvo, stranicu sam koristio za osnovne informacije, a kao drugo, ovaj portal nije mesto gde bih se raspisivao o bilo kojoj temi. Za to je potrebno objaviti tekst na više strana, što nije poenta ovog portala. Tu je i potreba da se publika zainteresuje da poseti izložbu, a ne da ja sve opišem i prepričam. A što se tiče neke dublje analize samog dela grupe MEČ, da li ste zaista ubeđeni da na tu temu nemam šta da napišem, naročito ako poznajem lično Slobu Maldinija i Muju Musića, koji su sa svojim radovima i projektima učestvovali na nekoliko mojih izložbi?