Raport sa Sajma nameštaja i rasvete u Stokholmu 2018.
Zemljani tonovi, neočekivane kolaboracije ali i smrt vlasnika Ikee, obeležili su ovogodišnju smotru dizajna u švedskoj prestonici.
Najnoviji sajam nameštaja i rasvete odigrao se prošle nedelje u Stokholmu u okviru Nedelje dizajna. Ono što sledi je presek upečatljivih trendova izloženih u švedskoj prestonici, a diktiraju ih upravo regionalni proizvođači.
Skandinavski dizajn je u poslednjih nekoliko godina zauzeo kormilo, te se evropska dizajnerska scena mahom kreće u pravcu koji diriguju zemlje severnog poluostrva. To je bilo primetno i prošlog meseca u Parizu gde je akcenat stavljen upravo na trendove u skandinavskom dizajnu, dok je titula Dizajnera godine pripala danskoj autorki.
Pobornici Kampradove škole
Događaj u Stokholmu u nekoj je meri zasenila vest o smrti Ingvara Kamprada, velikana skandinavske dizajnerske scene i osnivača globalnog brenda IKEA. Kako je Kamprad umro svega nedelju dana pre otvaranja Nedelje dizajna, organizatori nisu uspeli da pripreme zvaničan oproštaj, ali po onome što se moglo videti na sajmu, nesumnjivo je da je Kamprad celoj nordijskoj sceni ostavio veliko nasleđe.
Ovo se najviše vidi po tendenciji regionalnih kompanija da svoje linije učine što jednostavnijim i praktičnijim kako bi se uklopile u stil života modernog čoveka koji, osim što živi u pokretu, veliki deo svog vremena provodi radeći od kuće. Ovaj pravac podrazumeva i opraštanje i od grandioznih komada nameštaja koji su teški, zauzimaju puno prostora i koji su, samim tim, nedovoljno funkcionalni. Odličan primer u tom smislu predstavlja stolica Bollo čuvene kompanije Fogia koja je ove godine doživela reizdanje u manjoj dimenziji. Da je duh sedamdesetih ponovo u modi potvrdila je upravo najnovija kolekcija ove kuće. Veliku pažnju pridobila je još jedna njihova stolica, Mame Chair.
Nešto slično su izvele i druge regionalne kuće među kojima se ističu Swedese i Note Design Studio, očigledni miljenik publike.
Studenti, neočekivane kolaboracije i eksperimenti
Note Design Studio zaslužan je i za najveću poslasticu na sajmu – instalaciju The Lookout rađenu u saradnji sa kompanijom Tarkett. U pitanju je, kako što i sami znate, jedna od najvećih svetskih proizvođača podnih obloga, a Note Design je ovom prilikom pokušao da objasni da se Tarkettovi materijali ne mogu nužno koristiti za podove. Rezultat je zaista impresivan!
Interesantne kolekcije pokazala je i kompanija Offecct čiji su radovi i kolaboracije bili rasuti po različitim štandovima i galerijskim prostorima u ostatku grada. Glavna karika svih kolekcija svakako predstavlja futuristička nota prisutna u kancelarijskom nameštaju koliko i u dizajnu dnevne sobe.
Posebnu zanimljivost na ovogodišnjem sajmu predstavljala je izložba studenata visoke škole Beckmans College of Design. Specijalno za ovu priliku, 12 studenata industrijskog dizajna ukrstilo je snage sa šest vodećih švedskih brendova Blå Station, Gärsnäs, Johanson Design, Källemo, Massproductions i Materia. Rezultat njihovog rada predstavljaju ovi jedinstveni prototipi.
Novi odgovori na postojeće teme
Na prvi pogled primetno je da su u Stokholmu dominirali zemljani tonovi. Budući da su nekoliko poslednjih događaja ovog tipa preplavile bajkovite pastelne nijanse, ovakva promena svakako je dobrodošla. Ruku na srce, zagasiti tonovi su došli kao osveženje. Ovalne linije, drvo i mermer i dalje su tu kao vodeće komponente, ali primetno je da su brojni skandinavski dizajneri dali sebi više prostora i dopunili temu na neočekivan način. Na primer, Materia je predstavila novu kolekciju koju čine multipraktični pokretni sto i stolice na točkiće. Ipak, najzanimljiviji odgovor na temu došao je čak iz Ukrajine! U pitanju je mala kuća Faina koja je neobičnim foteljama i komodama poput krekera uspela da pridobije veliku pažnju posetilaca i novinara.
Kompanije Ire Möbel izbacila je šarmantnu kolekciju stolica sa, kako kažu, “potpuno različitim ličnostima”, a svaka od njih nosi žensko ime i napravljena je od specifičnih materijala. Upoznajte Evu, Agdu, Agnes i Estrid.
Ne možemo preskočiti ni razigranu kolekciju autentičnog finskog dizajnera koju uvek nudi nešto potpuno drugačije. U pitanju je Earo Aarnio i njegov studio Aarnio Originals čiji komadi deluju poput igračaka. U odnosu na ostale izlagače, njegov je štand bio prilično mali, ali to nije sprečilo prodaju, pa su se tako njegove viseće providne zvono-stolice našle na listi bestselera.
Sajam rasvete
Na kraju, moramo spomenuti i Flos, jednog od najvećih inovatora na polju vrhunske rasvete koji dominira evropskom scenom već pola veka. Na više od 100 kvadradnih metara, ova italijanska kompanija je na svom štandu ugostila nekolicinu mladih autora od kojih je svako pružio svoju viziju suptilnog rešenja rasvete koje savremeni život čini zdravijim, ekonomičnim i praktičnim. Da je Flos apsolutno dominirao delom sajma posvećenom rasveti potvrđuje i činjenica da su njihovi proizvodi ukrasili i nekolicinu štandova partnerskih proizvođača.
Foto naslovna: Fogia