Itinereri Mediterana: Stambena zgrada u Meljinama kao omaž Milanu Zlokoviću
Uokvirene terase, četvorovodni krov i rustični kamen na fasadi tek na prvi pogled prave relaciju sa Vilom Rivijera, ali su arhitekte iz Inka studija otišle korak dalje.
Velikani naše jugoslovenske arhitektonske scene, Nikola Dobrović i Milan Zloković, u svojim stvaralačkim opusima su poseban trag ostavili na jadranskoj obali. U knjizi ITINERERI: MODERNA I MEDITERAN – Tragovima arhitekata Nikole Dobrovića i Milana Zlokovića, autorka publikacije arhitekta Dr Ljiljana Blagojević pravi detaljan osvrt na njihova dela nastala na ovom prostoru u međuratnom periodu.
Obojica zakleti modernisti, a opet veliki poštovaoci izvornog primorskog graditeljstva, svoja dela oblikovali su u skladu sa ovim isprepletanim uticajima. Nema suvišnih dekoracija, jer moderna voli pročišćena fasadna platna, a opet, ne možeš projektovati u Dubrovniku ili Herceg Novom zgradu koja nije građena od grubo tesanog, bunjastog kamena, sa otvorima koje ne zakriljuju drvene škure.
Tragom ovog moderno-mediteranskog impulsa krenule su i arhitekte iz Inka studija, kada su projektovali markantnu stambenu zgradu u Meljinama.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
Zlokovićeva vila kao najveća inspiracija
Kako i sami naglašavaju, najveća inspiracija bila im je upravo Vila Rivijera, koja je izgrađena 1934. godine u Herceg Novom, po projektu arhitekte Milana Zlokovića, pa su svojom zgradom u Meljinama, stvorili svojevrsni omaž našem legendarnom arhitekti.
Uokvirene terase, četvorovodni krov i rustični kamen na fasadi, tek na prvi pogled prave relaciju, ali su arhitekte iz Inka studija otišli dalje. Za početak, iako deluje kao vila sa nekoliko etaža, to je zapravo stambena zgrada sa podzemnom garažom, prizemljem i četiri spratne etaže.
Ukopanost u teren dala je mogućnost da se projektuje prostrana podzemna garaža, sa dovoljno parking prostora za sve stanare.
Zgrada je locirana na šetalištu „5 Danica“, orijentisana je dvostrano, pa je glavni ulaz pozicioniran sa gornje strane terena, dok na šetalište gleda karakteristična fasada sa prostranim terasama. Ukopanost u teren dala je mogućnost da se projektuje prostrana podzemna garaža, sa dovoljno parking prostora za sve stanare.
Što se tiče stambenog prostora, svaka etaža poseduje tri stana, uglavnom trosobne koncepcije, koje zadovoljavaju sve neophodne potrebe korisnika na odmoru. Najveći broj stanova orijentisan je prema šetalištu i poseduje prostrane terase prepuštene u prostor, a njihova dubina obezbeđuje intimu od prolaznika, kao i zaštitu od vremenskih uslova (jakog sunca, kiše).
Kako bi i u većoj bašti intima stanara bila zadovoljena, nivo bazena dodatno je ukopan u odnosu na šetalište.
Glavna ulazna strana je odlično parterski rešena, sa diskretnim ulaznim stepeništem kroz manju baštu, dok je veća bašta, sa bazenom i lounge barom, pozicionirana sa strane šetališta. Kako bi i ovde intima stanara bila zadovoljena, nivo bazena dodatno je ukopan u odnosu na šetalište.
Ceo objekat odiše spomenutom kombinacijom moderne i tradicionalnog graditeljstva. Glavni kubus objekta obložen je fasadnim pločama sa motivom drveta, a završava se četvorovodnim krovom, dok su masivni ramovi terasa obloženi kamenom.
Svedena moderna je dominantna na prvi pogled, dok su tradicionalni motivi vidljivi u detaljima.
Rustični kamen prisutan je na glavnoj ulaznoj fasadi i u svim nižim etažama objekta. Rustičnim kamenom obloženi su žardinjere, podovi i zidovi, koji se odlično uklapaju u brisoleje i pergole, koji svojom bojom imitiraju drvenu konstrukciju, kao i drvene škure na ulaznoj fasadi.
Fasada koja gleda ka moru/šetalištu, poseduje veći broj velikih prozora i prozor-vrata, kako bi osvetljenost tih prostorija bila što veća i što bolje bio iskorišćen pogled na Bokokotorski zaliv.
Svedena moderna je dominantna na prvi pogled, dok su tradicionalni motivi vidljivi u detaljima. To se najbolje vidi sa šetališta, gde u prvi plan ulaze geometrijski ramovi terasa, dok su u drugom planu forme i motivi tradicionalne primorske kuće.
Pravo osveženje u odnosu na okolne zgrade
Kako sami autori iz Inka studija kažu, stambena zgrada postala je pravo osveženje u odnosu na okolne zgrade, koje su zidane u ranijim decenijama i ne poseduju ni približne kvalitete autorske arhitekture.
Iako nastala gotovo vek kasnije u odnosu na Zlokovićevu vilu, ona jasno govori o specifičnom uticaju lokalnog graditeljstva, koji konstantno usmerava arhitekte da mu se iznova vraćaju i duhom Jadrana i Mediterana oplemenjuju savremena ostvarenja.