Rimac Kampus je fabrika Nevere R; Foto: Jure Živković
Izdvojeno, Regionalni projekti

Prefabrikacija u službi brzine: Otvoren Rimac Kampus kod Zagreba

Hala od betona i čelika obavijena aluminijumom zapravo je fabrika za proizvodnju najsnažnijih serijskih automobila na svetu.

Kada smo 2022. godine zajedno sa arhitektom Markom Dabrovićem iz 3LHD obišli gradilište Rimčevog kampusa, bili smo impresionirani veličinom projekta u malom mestu kraj Zagreba. Hala od 120.000 kvadrata tada je tek bila tek pokrivena, a šuma betonskih stubova tek je nagoveštavala da će se ovde proizvoditi nešto moćno.

Sada, dve i po godine kasnije, završeni su radovi na izgradnji proizvodnog pogona Rimac Kampusa, a objekat je predstavljen javnosti zajedno sa Neverom R – novom verzijom najsnažnijeg serijskog automobila na svetu sa 2.107 konjskih snaga.

Srodni članci na portalu Gradnja:

Kampus od 120.000 kvadrata; Foto: Jure Živković

Glavna proizvodna hala od 75.000 kvadrata podignuta je od prefabrikovanih armiranobetonskih i čeličnih elemenata.

Prvi utisci sa priloženih fotografija su da Kampus izgleda kao srebrni prsten koji reflektuje prirodu oko sebe. Kampus se nalazi u Svetoj Nedelji, nedaleko od Zagreba, a poznati zagrebački biro 3LHD zamislio ga je kao park s proizvodnim pogonom i upravnom zgradom koji su uklopljeni u okolinu.

Glavna proizvodna hala, koja zauzima 75.000 kvadrata, izgrađena je korišćenjem industrijske tehnologije gradnje, koja kombinuje prefabrikovane armiranobetonske i čelične elemente. Ova tehnologija omogućila je brzu izgradnju objekta uz manje radne snage na samom gradilištu.

Kuća unutar kuće; Foto: Jure Živković

Kuća unutar kuće

Unutar hale, različite proizvodne funkcije su integrisane, a prostor je projektovan tako da omogući fleksibilnost i brzo prilagođavanje u skladu sa potrebama proizvodnje. Posebna pažnja posvećena je organizaciji prostora, sa odeljenjima koja su dizajnirana kao „kuće unutar kuće“ sa šest metara visokim plafonima i međuprostorima za instalacije.

Pored proizvodnih i skladišnih delova, hala uključuje i kancelarijski deo, smešten na međuspratu, koji je povezan sa proizvodnim procesima. Prostor je osvetljen atrijumima i svetlarnicima, što omogućava ulazak prirodne svetlosti i stvaranje prijatne radne atmosfere.

Centralni atrijum, koji se nalazi na preseku glavnih komunikacionih osa, služi kao prostor za okupljanje zaposlenih, sa velikom kuhinjom i zajedničkom trpezarijom. Unutrašnja organizacija objekta podseća na mali grad, sa jasnim „ulicama“ koje omogućavaju efikasno kretanje unutar hale, dok se uz njih nalaze zajednički prostori poput sanitarnih čvorova i čajnih kuhinja.

Kuća unutar kuće; Foto: Jure Živković

Aluminijum je odabran zbog svoje lakoće i jednostavnosti postavljanja na fasadu, omogućujući potrebnu zakrivljenost na uglovima.

Spoljašnjost zgrade oblikovana je profilisanim aluminijumskim panelima, koji obuhvataju objekat i stvaraju prepoznatljiv vizuelni identitet. Aluminijum je odabran zbog svoje lakoće i jednostavnosti postavljanja na fasadu, omogućujući potrebnu zakrivljenost na uglovima. Pritom, aluminijum se reflektuje pa je objektu obezbedio monumentalnost.

Ovi paneli su delimično perforirani, što omogućava prirodnu ventilaciju tehničkih prostora i poglede ka spoljašnjem okruženju. Materijali korišćeni za izgradnju pažljivo su odabrani, sa fokusom na održivost i mogućnost reciklaže. Za potrebe proizvodnog pogona koriste se isključivo obnovljivi izvore energije.

Aluminijusmka fasada sa krivinama na krajevima; Foto: Jure Živković

Trkačka staza unutar kompleksa

Uzimajući u obzir da se očekuje da će kompleks primati više od hiljadu zaposlenih i posetilaca, jedan od ključnih aspekata dizajna je planiranje kretanja različitih tipova korisnika.

Protok robe dizajniran je s efikasnom trasom, dok se posetioci i kupci kreću sporije, otkrivajući različite delove kampusa. Unutrašnja staza unutar kampusa, koja inače služi za kretanje posetilaca i robe, može se pretvoriti u trkačku stazu u posebnim situacijama.

Staza za snabdevanje može poslužiti i za trke; Foto: Jure Živković

Sledeća faza

Kada bude potpuno završen, Rimac Kampus će obuhvatati proizvodnju i montažu hiperautomobila, uključujući električne modele Nevera i Nevera R, i postrojenja za montažu prototipova, proizvodnju kompozitnih materijala, CNC obradu, tapaciranje i lakirnicu.

Prva faza izgradnje Kampusa je gotova, a sledeća faza podrazumeva izgradnju upravne zgrade, restorana i vrtića.

Grafičke podloge

Situacija
Situacija
1. sprat
1. sprat
Osnova prizemlja
Osnova prizemlja
Presek A
Presek A
Presek C
Presek C

Foto-galerija

Foto: Jure Živković
Foto: Jure Živković
Foto: Jure Živković
Foto: Jure Živković
Foto: Jure Živković
Foto: Jure Živković
Prva faza izgradnje je gotova; Foto: Jure Živković
Prva faza izgradnje je gotova; Foto: Jure Živković
Foto: Jure Živković
Foto: Jure Živković
Foto: Jure Živković
Foto: Jure Živković
Foto: Jure Živković
Foto: Jure Živković
Kuća unutar kuće; Foto: Jure Živković
Kuća unutar kuće; Foto: Jure Živković
Foto: Jure Živković
Foto: Jure Živković
Foto: Jure Živković
Foto: Jure Živković
Foto: Jure Živković
Foto: Jure Živković
Foto: Jure Živković
Foto: Jure Živković
Foto: Jure Živković
Foto: Jure Živković
Foto: Jure Živković
Foto: Jure Živković

Izabrali smo za vas...

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Srodni tekstovi

Ostavite odgovor

Obavezna polja *