Savršenstvo zlatnog preseka u pročelju vile AC 31 na Savskom vencu
Projekat Predraga Milutinovića pokazuje nam da drevno znanje “svete geometrije” nije zamrlo i da se jedino može prenositi kroz teoriju i dela velikih majstora.
Moderna arhitektura, tj. odjeci međuratne internacionalne moderne, ne prestaju da inspirišu savremene arhitekte. Jednostavnost forme, proistekle iz funkcionalne strukture prostora, bile su i ostale glavne karakteristike kvalitetne arhitekture.
Jedan od takvih primera je i vila AC 31, koju potpisuje studio Mapa Architects, na čelu sa arhitektom Predragom Milutinovićem (saradnici na projektu, arhitekte Helena Planjanin, Olivera Stanković, Filip Pajović, Slađana Aničić i Sara Petković).
Stambeni objekat u ulici Augusta Cesarca 31 u Beogradu poseduje sve navedene osobine, ali i ono čemu mnogi savremeni autori ne posvete dovoljnu pažnje – dublji filozofsko-estetski koncept.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
Delikatan mimikrijski pristup
Za početak, autor se potrudio da se svojom kubičnom formom objekat više uklopi u svoje urbanističko okruženje, nego da nastupa nekim ofanzivnim rešenjem, koje bi isticalo sebe i narušavalo postojeći sklad naselja.
Nije se narušio sklad ulice, već je autor delikatnim mimikrijskim pristupom svoju zgradu umetnuo u postojeću matricu. Time se vila ne nameće već podržava postojeću strukturu i zatečeni genius loci, dodajući na vrednost objektima čitave ulice.
Koncept modernista je ispraćen postavljanjem celokupnog objekta na AB stubove, čime je ostavljen prostor za podrum i parking ispod objekta.
Naredni korak je smelo upuštanje u projektovanje dve odvojene porodične jedinice, ali sa različitim strukturama stambenog prostora. A sve to da se ta različitost ne primećuje na fasadnim platnima, koje ukazuju na ujednačeni ritam ponavljanja elemenata na obe etaže, kao da je struktura prizemlja ponovljena na spratu.
Veoma vešto uklapanje, kojem bi zavideo i sam arhitekta Dr Mihailo Čanak, najbolji “paker” stambenih jedinica i još uvek neprevaziđeni habitolog. Naravno, koncept modernista je ispraćen postavljanjem celokupnog objekta na armirano-betonske stubove (koncept sojenice), čime je ostavljen prostor za podrumske prostorije i parkiranje ispod objekta.
Poigravanje sa fasadnom strukturom
Fasada je zamišljena kao dinamična smena monolitnog i vazdušastog, primenom drvenih šalona, koji se naročito ističu na južnoj strani objekta. Ovim potezom, arhitekta Milutinović razbija čisto beli kubus i unosi elegantnu mekoću drveta.
Tu se primećuje još jedna karakteristika autora – sklonost da se posveti arhitektonskim detaljima. Ako pogledamo pročelje sprata zgrade, primetićemo da se šaloni nastavljaju jednom manjom površinom i na bočnu fasadu. Tu se arhitekta poigrava sa fasadnom strukturom, dajući drvenoj opni treću dimenziju, tj. uvodi je u dubinu prostora.
Još jedan razlog zašto je arhitekta Milutinović drvenim šalonima ušao u dubinu zgrade, jeste da bi prekinuo beli fasadni ram.
Takođe, ovo je još jedno dopisivanje sa međuratnim modernistima, koji su u svoje vreme maštali o trakastim prozorima, koji se protežu i preko uglova zgrada (nije bilo jednostavno proizvesti ugaonu drvenariju/bravariju), pa savremeni autor ovim diskretnim potpisom pokazuje da je sada sve moguće i da snove nekadašnjih ostvaraju sadašnji velikani.
Na mirnoću i sklad pročeone fasade utiče još jedan fenomen – geometrijski zlatni presek. Još jedan razlog zašto je arhitekta drvenim šalonima ušao u dubinu zgrade, jeste da bi prekinuo beli fasadni ram, koji ako pogledamo zgradu frontalno, meandrira kroz oba sprata i završava se u vidu betonskog ulaznog portala.
Neprekinuta bela traka postavljena je veoma precizno, kako bi ispratila fibonačijevu spiralu.
Ova neprekinuta bela traka postavljena je veoma precizno, kako bi ispratila fibonačijevu spiralu, po kojoj se dimenzije segmenata međusobno odnose po principima zlatnog preseka. Filozofsko-estetski koncept kojem je veliku pažnju poklanjao arhitekta prof. Milan Zloković i uspešno primenjivao na izvesnom broju svojih objekata.
Još jednom, primer kako drevno znanje “svete geometrije” nije zamrlo i da se jedino može prenositi kroz teoriju i dela velikih majstora.
Grafički prilozi
Foto-galerija
Faktografija
Kuća AC 31
Augusta Cesarca 31, Beograd
porodična kuća
Studio Mapa Architects d.o.o.
Predrag Milutinović. dipl. ing. arh.
Helena Planjanin, M. Arch, Olivera Stanković, M. Arch, Filip Pajović M. Arch, Slađana Aničić, M. Arch, Sara Petković, M. Arch.
2021.
2024.
Relja Ivanić
ništa spektakularno ili revolucionarno, elegantan objekat, pristojno rešenje, iseckano unutra bože te sačuvaj