Italijani osvojili konkurs za dva nova muzeja u Podgorici
Rešenje beogradskog 4MIND-a otkupljeno je u jakoj međunarodnoj konkurenciji, gde su se među pozvanim učesnicima našli slavni Sou Fujimoto, Snøhetta, Diller Scofidio + Renfro i Junya Ishigami.
Rad grupe arhitekata i inženjera iz Italije osvojio je prvu nagradu na nedavno završenom međunarodnom konkursu za Idejno arhitektonsko rešenje objekta muzeja savremene umetnosti, prirodnjačkog muzeja i parka kulture i umetnosti sa pratećim sadržajima u funkciji kulture, čija se izgradnja planira u Podgorici.
Na konkursu koji je raspisalo Ministarstvo prostornog planiranja, urbanizma i državne imovine Crne Gore jednakovrednim sumama otkupljena su tri rada, a prvi otkup pripao je rešenju studija 4MIND iz Beograda – koje potpisuju Ilja Mikitišin i saradnici Miljan Salata, Igor Mikitišin, Nemanja Dačić, Milica Knežević i Marina Isakov.
Otkrijte u nastavku šta je žiri, u kome su se našli i stručni članovi iz svetski poznatih studija poput Zaha Hadid Architects, Studio Odile Decq, White Arkitekter i ARUP Landscape, rekao o sva četiri nagrađena rada i na samom kraju – pogledajte galeriju vizuala.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
Eminentni pozvani učesnici
Da podsetimo, pozvani učesnici na ovom konkursu bile su prave „zvezde“ svetske arhitekture – Sou Fujimoto, Junya Ishigami, Diller Scofidio + Renfro i Snøhetta, a u predviđenom roku pristiglo je 48 radova, od kojih su 42 konkursna rada ušla u drugi krug razmatranja.
Kao autori prvonagrađenog rada potpisani su: A-FACT s.r.l., Andrea Rossi, Giovanni Sanna, Pierluigi Turco, LAND Italia s.r.l., Maffeis Engineering s.p.a i Charcoal Blue LLP, svi iz Italije. Njima je pripao novčani iznos od 100.000 evra.
Žiri smatra da dobro osmišljena strategija fazne izgradnje garantuje ikonični efekat realizacijom čak i samo prve faze izgradnje kompleksa.
Tri različita, ali međusobno povezana volumena, definišu snagu pobedničkog novog kulturnog klastera. Njihovo elegantno izranjanje iz pejzaža obale reke, dobilo je snažno priznanje od strane žirija, navodi se u obrazloženju.
„Jednostavnost projekta doprinosi njegovom statusu snažnog obeležja grada – destinacije kako za stanovnike, tako i za posetioce. Inspirisane izuzetnom prirodom Crne Gore, kamene obloge odaju počast okolnim planinama dok uspostavljaju novi ikonički arhitektonski jezik koji obogaćuje park i panoramu kanjona Morače“, navodi se u izveštaju žirija.
Žiri smatra i da dobro osmišljena strategija fazne izgradnje garantuje ikonični efekat realizacijom čak i samo prve faze izgradnje kompleksa.
Ulazi naglašavaju iskustvo posetilaca, omogućavajući im da započnu putovanje kroz Muzeje uz snažnu povezanost između parka i reke.
Žiri dalje navodi da se održavanje kontinuiteta između pejzaža parka i reke postiže na koherentan način kroz dvostruki pristup: blago nagnuti koridori između zgrada omogućavaju poglede na suprotnu obalu reke, otkrivajući panorame grada i udaljenih planina.
„Ovi ‘kanjoni’ vode do nove šetnice, pružajući prirodan pristup vodi. U međuvremenu, naglašeni krovovi izdižu se iznad drveća, nudeći zadivljujuće perspektive reke i grada. Ulazi naglašavaju iskustvo posetilaca, omogućavajući im da započnu putovanje kroz Muzeje uz snažnu povezanost između parka i reke“, kaže se u izveštaji i dodaje:
„Dobro integrisani pristup lokaciji briše granice između izgrađenih struktura i pejzaža, omogućavajući Muzeju da postane park, a parku da postane Muzej“, zaključio je žiri uz dodatno davanje preporuka u 6 tačaka.
Prvi otkup
Kada je u pitanju rad arhitekata iz našeg 4MIND-a, otkupljen jednakovrednom sumom od 8.000 evra, žiri ističe da jedinstveni identitet predloženog rešenja novog muzeja uvodi čitljiv i jedinstven pristup dizajnu i kompoziciji različitih objekata.
„Različite funkcije novog kompleksa dobro su pozicionirane, a svaka od njih ima svoj identitet koji je dobro integrisan u celinu. Dizajn uvodi botanički vrt u srce novog muzeja kako bi se očuvao pejzaž reke i ostvarila bliska veza sa okolnim prirodnim okruženjem“ – kaže se u saopštenju.
Žiri izražava zabrinutost u vezi sa projektovanom razmerom objekta u odnosu na lokaciju.
Žiri naglašava da postoje određeni izazovi koji se tiču faznosti izgradnje kompleksa, što bi značilo da bi sve faze morale biti završene kako bi se postigao ikonički dizajn.
Takođe, žiri izražava zabrinutost u vezi sa projektovanom razmerom objekta u odnosu na lokaciju.
Drugi otkup
Drugi rad otkupljen sumom od 8.000 evra kao autori potpisuju: Mario Cucinella Architects Surl – glavni autor Mario Cucinella (MCA), Diego Baronchelli (MCA) i Maurizio Milan (BUROMILAN- Milan Ingegneria SpA), takođe iz Italije.
Žiri smatra da su prilikom projektovanja autori konkursnog rada pokazali naročit senzibilitet prema postojećim objektima i pejzažu, te tako jasni prostorni koridori formiraju dramatične poglede na reku i omogućavaju jasan plan fazne realizacije.
Ponavljanje sličnog koncepta u dizajnu objekata i pejzaža u različitim delovima kompleksa uticalo je na smanjenje dinamičnosti izgrađenih struktura.
„Ovakav dizajn kreira dobru povezanost spoljašnjih prostora i unutrašnjih sadržaja, što uspostavlja dobar balans između izgrađenog prostora i pejzaža lokacije. Žiri je primetio potencijalni problem koji se tiče predviđenih položaja glavnih ulaza u Muzej i različitih nivoa predložene promenade uz reku“, smatra žiri.
Na kraju obrazloženja, ističe se da je ponavljanje sličnog koncepta u dizajnu objekata i pejzaža u različitim delovima kompleksa uticalo na smanjenje dinamičnosti izgrađenih struktura.
Treći otkup
Kao autor trećeg otkupljenog rada potpisan je studio Pentatonic LLC iz SAD – odnosno tim arhitekata koji čine Changsuk Lim, Joo Hyung Oh, Jae Ho Yoon, Sunjae Yu, Su In Kim i Jinhyeok Ryu.
Žiri je pohvalio njihov hrabar pristup projektovanju i dizajnu, istakavši jednostavnost i čitljivost kompozicije i različitih funkcija koji su rezultirali čistim volumenima i povezanošću sa prirodom. Tako je, navodi se, stvoren neosporno prepoznatljiv novi simbol grada.
Kružna forma objekta može predstavljati izazov u operativnom smislu prilikom funkcionisanja muzeja, ali i u pogledu faznosti izgradnje.
„Kvalitet i sofisticiranost kružnih formi objekta rezultirali su jedinstvenim unutrašnjim prostorima koji stvaraju specifične doživljaje i vizure, kako prema centralnom dvorištu, tako i prema reci i okolini“, navodi se u izveštaju.
S druge strane, žiri je primetio da kružna forma objekta može predstavljati izazov u operativnom smislu prilikom funkcionisanja muzeja, ali i u pogledu faznosti izgradnje. Takođe, volumen iskopa zemljišta koji je potrebno uraditi u cilju izgradnje objekta, trebalo je biti uzet uz obzir i pažljivije razmotren u kontekstu postojećeg terena i nivoa reke, smatra žiri.
Sve konkursne radove možete pogledati na linkovima koji se nalaze na ovoj stranici.