Brod srušio 2,5 kilometra dugačak most u Baltimoru (video)
Ikonični kontinualni most sa delom rešetkastog nosača pao je u reku u roku od nekoliko sekundi i pritom poneo sa sobom preko 20 vozila.
Čuveni most Francis Scott Key u Baltimoru, SAD, pukao je i srušio se nakon što se u utorak rano ujutro u njega zabio kontejnerski brod dug 290 metara, a nekoliko vozila je palo u reku ispod. Spasioci su inicijalno tragali za najmanje sedam osoba u vodi, ali je eventualni broj žrtava još uvek nepoznat, prenose svetske agencije.
Prema videu objavljenom na platformi X, plovilo je udarilo u jedan od oslonaca čeličnog kontinualnog mosta, zbog čega se kolovoz raspao na nekoliko mesta i uronio u vodu. Stiče se i utisak da se brod zapalio jer se čini kao da se deo mosta srušio preko njega, šaljući oblake gustog, crnog dima u vazduh.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
Na tačkama veoma slabi
Most, koji je otvoren 1977. godine, protezao se preko reke Patapsko, vitalne arterije koja je, zajedno sa lukom Baltimor, čvorište za brodarstvo na istočnoj obali. Bio je dug 2.632 metra, sa najdužim rasponom od 366 m, a ime je dobio po piscu američke himne „Zastava sa zvezdama“.
U pitanju je kontinualni most sa delom rešetkastog nosača na glavnom rasponu. Građevinski inženjer Džulijen Karter za Sky News kaže da su mostovi poput onog u Baltimoru „na tačkama veoma slabi“. On navodi da je do „katastrofalnog kolapsa“ većeg dela mosta došlo zato što je sve duž konstrukcije „međusobno povezano“.
Drugi veliki mostovi mogu imati centralne stubove gde je glavna konstrukcija odvojena od ostalih, ali u ovom slučaju međupovezanost mosta znači da „kada izvadite jedan njegov deo, međusobno povezani sistem otkazuje“.
Karter kaže i da je „laka konstrukcija“ verovatno u nekom trenutku bila testirana za sudar broda. To je možda bilo prikladno u to vreme, objašnjava on, ali kontejnerski brodovi sada su „dvostruko veći“.
Brodarska kompanija Maersk saopštila je da je iznajmila kontejnerski brod po imenu Dali u Baltimoru, potvrdivši da je u trenutku nesreće na njemu bilo 22 člana posade. Dodaje se da je na brodu bilo 4.679 kontejnera, što je otprilike polovina njegovog kapaciteta od 10.000.
Pogledajte kako je izgledao trenutak kada je most pao:
U ovom slučaju međupovezanost mosta znači da „kada izvadite jedan njegov deo, međusobno povezani sistem otkazuje“.
Dali već učestvovao u sudaru
Inače, zapadni mediji podsećaju da je isti brod već jednom učestvovao u sudaru, i to 2016. godine u belgijskom gradu Antverpenu, kada je njegov pramac navodno ogrebao stranu keja dok je izlazio iz luke, značajno oštetivši nekoliko metara trupa, nakon čega su ga vlasti zadržale.
Prema navodima portala Vessel Finder, meteorološke prilike su u vreme incidenta bile povoljne i za sudar su okrivljeni kapetan i pilot broda. Srećom, za razliku od današnje tragedije u Baltimoru, tom prilikom nije bilo povređenih.