Ovaj pešački most u Pragu može se podići tri metra u slučaju poplava
Hidraulični mehanizam omogućava vertikalno pomeranje, a osmišljen je tako da bi konstrukcija trebalo da traje 200 godina bez ikakvog održavanja.
Novi most u Pragu preko reke Vltave pravi direktnu vezu između centra grada i ostrva Štvanice. Projektovan od strane firmi Bridge Structures i Blank architekti, ovaj pešački most osmišljen je kao elegantna konstrukcija koja se prilagođava efikasnom kretanju pešaka i biciklista. Njegova blago zakrivljena konstrukcija uklapa se u tok saobraćaja i stapa se sa okolinom uranjajući se u praški pejzaž.
Međutim, ono što ovaj 300 metara dugački i pet metara široki most čini posebno interesantnim jeste njegova mogućnost vertikalnog pomeranja.
Srodni članci na portalu Gradnja:
Ono što ovaj 300 metara dugački i pet metara široki most čini posebno interesantnim jeste njegova mogućnost podizanja.
Most je oslanja na nasipe i stubove, a ka obali ostrva se svojim trećim „krakom“ blago spušta poput rampe imitirajući ivicu obale.
Krajnji raspon pasarele na strani Holešovice se spušta kako bi se neometano i bez prepreka spojio sa novim kolovozom na nasipu.
Hidraulika podiže most 3 metra
Most je osmišljen tako da se u slučaju poplave nivoa Q1000 može podići pomoću hidrauličnog mehanizma.
„Konstrukcija bi trebalo da traje 200 godina bez ikakvog održavanja. Druga posebnost je njegova veza sa nasipom Bubni. Poslednji deo se može vertikalno podići. U Holešovicama je u stubu hidraulički mehanizam koji omogućava da se ceo most podigne za tri metra u slučaju poplave.” – rekao je arhitekta Petr Tej za Radio Prag.
Most je segmentni, te se celokupna struktura sastoji od 57 montažnih komponenti.
Izgrađen od betona ojačanog vlaknima visokih performansi (UHPFRC), most ima poliranu završnu obradu, te podseća na sjajni beli mermer.
Glavnu noseću konstrukciju čini armiranobetonska greda sa uzdužnim prednaprezanjem i poprečnim presekom u obliku slova H.
Konstrukciju čini dve potpuno zatvorene bočne parapetne grede sa srednjom pločom na trupu mosta, koja prima opterećenje od poprečnih rebara.
Što se tiče izrade i montaže, most je segmentni, te se celokupna struktura sastoji od 57 montažnih komponenti.
Đavo je u detaljima
Ornamentalne bronzane ručke sa figuralnim životinjskim motivima na krajevima konstrukcije izveo je vajar Aleš Hvízdal, dok ulaz na ostrvo Štvanice krasi figuralna skulptura vajara Jan Hendrych, nazvana The River.
Most je otvoren 2023. godine i već je postao veoma popularan među žiteljima grada i posetiocima češke prestonice koji ga koriste kao nova pešačka magistrala.
Grafički prilozi
Foto-galerija
Faktografija
pešački most Štvanice
Prag, Češka Republika
2023.
300 metara; 5 metara