Muzej „Besa“ u Tirani: Švajcarski dizajn zasnovan na albanskom kodeksu časti
U dvorištu istorijskog stambenog kompleksa biće postavljen niz jarkocrvenih monolita, preko kojih će snopovi svetla obasjati enterijer novog podzemnog krila.
Praksa Oppenheim Architecture sa sedištem u Švajcarskoj proglašena je za pobednika dvostepenog konkursa Ministarstva kulture Albanije za idejno arhitektonsko rešenje novog kulturnog prostora u srcu albanske prestonice – Muzeja „Besa“ u Tirani.
Muzej će biti smešten u istorijskoj Kući Toptani, autentičnom primeru albanske arhitekture iz 19. veka koji je proglašen za kulturno nasleđe i spomenik kulture, a čitav projekat redizajna i restauracije finansira izraelski filantrop Aleksandar Mačkevič.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
- Kako je Edi Rama arhitektonski promenio Albaniju
- Arheološko nalazište u Albaniji pod krov stavlja slavni Kengo Kuma
Uloga bese u Holokaustu
Novoosnovana institucija biće posvećena predstavljanju bese, albanskog kodeksa časti zasnovanog na čvrstom obećanju koje se mora održati i po cenu života, što je koncept koji vodi poreklo još od srednjeg veka.
Muzej je zamišljen kao dodatak Jevrejskom muzeju u Valoni, sa ciljem da dublje uroni u princip bese i njenog značaja u pružanju pomoći Jevrejima u Albaniji tokom Drugog svetskog rata.
Kako je objašnjeno, muzej ima za cilj da pozove posetioce da istraže istoriju naroda koji živi po besi, podstičući dijalog i kulturnu razmenu između Albanaca i međunarodnih posetilaca.
Prvi korak u fazi projektovanja bilo je angažovanje stručnjaka za albansku istoriju, restauraciju, kulturu i arhitekturu.
Prema rečima arhitekata iz pobedničkog tima, prvi korak u fazi projektovanja bilo je angažovanje stručnjaka za albansku istoriju, restauraciju, kulturu i arhitekturu, kako bi mogli da razviju dizajn koji može na pravi način da odražava ideale nove institucije i njen vodeći princip – besu.
Iz Oppenheima predlažu pažljivu restauraciju prostorija, zajedno sa originalnim umetničkim delima, kako bi se istakao albanski način života uz istorijske, ali i aktuelne događaje tokom kojih je besa vodila Albance.
„To je pretočeno u dobrodošlicu Jevrejima tokom Holokausta, ali i kosovskim i avganistanskim izbeglicama u savremeno doba“ – objasnile su švajcarske arhitekte.
Interaktivno iskustvo pod zemljom
Iskustvo muzeja podeljeno je na dva dela: nadzemna, restaurirana rezidencija vodi posetioce na putovanje istorijskog i kulturnog razumevanja bese, dok su pod zemljom turisti uronjeni u interaktivno iskustvo koncepta bese.
Muzej „Besa“ će uključivati izložbene prostore, arhive, auditorijum i obrazovne prostore, kao i novoizgrađeno krilo ispod dvorišta koje je dizajnirano tako da odražava organizaciju originalne otomanske strukture iznad, sa sobama raspoređenim oko centralnog prostora koji se zove oda.
Skulpturalne kule imaju dodatnu funkciju donošenja snopova svetla u novo podzemno krilo, još više naglašavajući eksponate.
U dvorištu istorijskog stambenog kompleksa biće postavljen i niz jarkocrvenih monolita koji bi kao novi reperi trebalo da privuku posetioce koji obilaze grad.
Ove skulpturalne kule imaju dodatnu funkciju donošenja snopova svetla u novo podzemno krilo, još više naglašavajući eksponate.
Meka za velike arhitektonske firme
Kada je u pitanju sve učestalije angažovanje svetskih arhitektonskih praksi u „zemlji orlova“, podsećamo da su Kengo Kuma & Associates pobedili u maju na konkursu za idejno rešenje novog centra za posetioce u Nacionalnom parku Butrint, arheološkom nalazištu u Albaniji na obali Jadrana.
Takođe, u oktobru 2022. godine danska arhitektonska kancelarija za CEBRA pobedila je na konkursu za dizajn tornja Mount Tirana, novog obeležja prestonice Albanije, slaveći prirodni pejzaž koji okružuje grad.
Nešto pre toga, holandski MVRDV je predstavio dizajn za projekat mešovite namene izvajan u obliku albanskog nacionalnog heroja, koji će biti izgrađen na trgu Skenderbeg u centru Tirane.
Isto prošle godine, ali u maju, Stefano Boeri Architetti i firma sa Malte SON Architects proglašeni su pobednicima konkursa za konzervaciju, prezentaciju, unapređenju i planiranju arheološkog nalazišta u centru Drača.
Autor koji teži ikakvoj ozbiljnosti bi citat o „kosovskim“ izbeglicama apsolutno morao da da uz komentar, jer u ovom slučaju ispada kako je ili veoma neobavešten ili veoma zlonameran, ili oba.
Od svega se pravi brend pa i od Bese. Ali dobro, jasna poruka sa crvenim, oštrim i jasnim skulpturama. Sad istorija ne znam koliko je prebogata ali svako ima pravo da se ponosi svojime. Kako se radi u regionu ovo je joi skladna balkanska (osmanska, grčka, mediteranska) arhitektura.
Ovde nije rec o arhitekturi i muzeju,… vec o propagandi.
Pogled na kucu porodice Toptani vec nesto govori. Pre lici na crednjevekovnu crkvu. Tacno se vidi da su monoliti strano telo u prostoru. O nameni muzeja necu da komentarisem.