Plan za izgradnju metro stanice Skadarlija i rekonstrukciju Bajloni pijace
Stanica se planira kao nezavisna celina površine od oko 8.000 kvadrata, dok će u okviru pijace biti izgrađena javna garaža na tri nivoa, kapaciteta 305 vozila.
Urbanistički projekat za izgradnju metro stanice Skadarlija i gradske pijace Bajloni predstavljen je javnosti na samom početku ove sedmice, te će na sajtu Grada Beograda moći da se pogleda do 1. avgusta 2023. godine.
Nosilac izrade urbanističkog projekta je JUP „Urbanistički Zavod Beograda”, dok je zahtev za potvrđivanje podnelo Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, u ime investitora JKP „Beogradski metro i voz”.
Projektant metro stanice je međunarodna kompanija Egis Rail, a idejno rešenje pijace potpisuje firma Portart d.o.o. iz Beograda, sa Zoricom Savičić, dia, kao odgovornim projektantom.
Podsetimo, pobednik na konkursu za izgled stanica beogradskog metroa je poznati beogradski Studio OBE.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
- Pijaca Merkator na Novom Beogradu dobija podzemnu garažu i osveženu fasadu
- U planu rekonstrukcija i dogradnja kuće arhitekte Andre Stevanovića na Dorćolu
Plitka stanica sa jednim mezaninom
U obuhvatu urbanističkog projekta je prostor između ulica: Drinčićeve, Đorđa Jovanovića, Cara Dušana i Skadarske, deo ulice Cara Dušana između Skadarske i Cetinjske i deo Skadarske ulice između ulica Cara Dušana i Đorđa Jovanovića, ukupne površine oko 1,36 hektara.
Metro stanica „Skadarlija“ planira se kao nezavisna celina, ukupne BRGP od 8.262 m², a projektovana je kao plitka stanica sa jednim mezaninom, navodi se u urbanističkom projektu.
Predviđena su dva ulaza u stanicu od kojih je jedan direktno iznad staničnog objekta, a drugi u zoni raskrsnice ulica Cetinjske ulice i Cara Dušana.
Tehnički hodnici predviđeni su radi opsluživanja većine tehničkih prostorija, a i kako bi se izbeglo ukrštanje s protokom putnika.
Putnici će sa oba ulaza stizati do velikog hola, gde će prolaziti kroz liniju kontrolnih kapija i pristupati stepenicama, pokretnim stepenicama ili liftovima, koji će opsluživati sve perone.
Glavne prostorije za operativne i putničke usluge nalaziće se na nivou velikog hola pored ulaza. Tehničke prostorije će biti smeštene na nivou velikog hola i perona.
Javni izlazi predviđeni su na istočnom kraju svih perona, dok će se glavni ulazi za putnike koristiće se i kao pristup za rad i održavanje.
Tehnički hodnici predviđeni su radi opsluživanja većine tehničkih prostorija, a i kako bi se izbeglo ukrštanje s protokom putnika.
Do 3.260 ljudi na sat u oba smera
Ispod svakog perona predviđen je i nivo tehničkog hodnika na kome će biti smeštene tehničke prostorije (prostorija za tretman otpadnih voda, rezervoar za vodu za sprinklere i prostorija za crpljenje vode) i oprema (jama za pokretne stepenice i jama za lift).
Stanica je dimenzionirana tako da omogući prevoz do 3.260 ljudi na sat u vršnom času u oba smera. Stanica sadrži prizemlje i tri podzemna nivoa u okviru kojih se nalazi hol, operativne prostorije, prostorije za zaposlene i tehničke prostorije.
Parking za bicikle i ostala vozila mikromobilnosti će biti obezbeđen u zoni metro stanice, odnosno u okviru regulacija saobraćajnica Cara Dušana i Skadarske. Liftovi su projektovani sa dovoljnim dimenzijama za smeštaj bicikla.
Zelena pijaca i javni gradski trg
Prostor „trga“ koji se formira u okviru pijačnog platoa je prema projektu namenjen različitim manifestacijama, posebnim prodajnim izložbama, gradskim svečanostima i slično.
Prostor se tretira dvojako, kao zelena pijaca i kao javni gradski prostor – trg, orijentisan prema Evangelističkoj crkvi, navodi se u UP-u i dodaje:
„Prostor pijace je istovremeno i prostor unutar koga se odvija živa komunikacija i deo otvorene scene gradskog trga. Njen arhitektonski izraz podređen je toj ulozi, a okosnicu čini lagani sistem natkrivenih prostora„.
Pojedini punktovi predstavljaju prostorne akcente u cilju jasne orijentacije u prostoru – glavni pristupi pijaci, pešački pristupi javnoj garaži i sl. vezano za primarno funkcionalno rešenja prostora pijace.
Izgradnjom garaže na tri nivoa, kapaciteta 305 vozila, stvaraju se mogućnosti za ukidanje parkiranja na otvorenom duž Skadarske i Đorđa Jovanovića.
Javni prostori i otvorene površine su projektovani tako da se istakne pristup novoplaniranoj metro stanici, kao i da se omogući neometana veza evakuacionih izlaza iz prostora metro stanice i obodnih ulica .
U okviru parcele pijace planirani su prošireni trotoari sa drvoredima duž ulica Skadarske, Đorđa Jovanovića i prostor trga – plato duž ulice Džordža Vašingtona sa obodnim lokalima, čime se omogućuje da pojedini prostori pijace imaju radno vreme i posle zatvaranja središnjeg pijačnog platoa .
Izgradnjom javne garaže na tri nivoa, kapaciteta 305 vozila, stvaraju se mogućnosti za ukidanje parkiranja na otvorenom duž ulice Skadarske i ulice Đorđa Jovanovića .
Ambijent tih ulica treba da postane produžetak turističke zone, nastavak ambijentalne Skadarlije i sa druge strane prostora Bitef teatra, navodi se u urbanističkom projektu.
Sta je ovde tacno uradjeno na projektu metro stanice osim metalne kontrukcije za pijacu?
Jedna pijaca od manjeg značaja tj. Palilulska Pijaca izrasla je u moderan i atraktivan objekt ravan mnogo većem Zelenom Vencu. Kalenićeva i Bajlonijeva Pijaca nikako da dožive sličnu sudbinu. Otkako su komunisti oskrnavili predvođeni Mirom Teailović a posebno „Julovcem“ Ljušom Istiće koji su benediktinski manastir pretvorili u KPGT (kazalište, pozorište, gledalište, teatr) sa jasnom asocijacijom na Komunističku Partiju o Enver Hodžiskom pretvaranje svetilišta, crkvi i džamija u muzeje i galerije ili jednostavno srušene. Kažu, gradio ga Hitler sa ratnim zarobljenici a ista stigma kao i za most Princ Eugen ili Tramvajski Most.
Tako, da umesto pijaca i metro stanica odišu vremenom Bajlonija gradi se jedna siva skalamerija koja nema ni dušu ni šmek ni „S“ od Skadarlije ni „B“ od Bajlonija.
Mogli bi da ucrtaju malo vise drveca, ionako su izdepilirali sve javne povrsine u centru grada.