Pre i posle: Ovaj primer rekonstrukcije objekta treba da uđe u udžbenike
Potpuno devastiran objekat je zahvaljući kreativnim i pametnim odlukama arhitekata ali i angažovanjem stručnih građevinskih lica postao gradska lepotica.
Italijanska opština Furnari, živopisno je okruženje koje sadrži različite primere malih stambenih objekata. Pa tako i ova njena, doskora devastirana kuća kubičnog volumena kroz svoj novi dizajn govori o odnosu između stanovnika i svetlosti.
Kako arhitekte iz firme Bodàr Bottega d‘architettura ističu, volumen je modelovan kao kameni blok koji je isklesan na način da se otkrije oblik življenja, a pritom je zadržana ista visina objekta, otvori su na istom mestu… zapravo, sve je isto – samo arhitektonski „skockano“ za 21. vek.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
- Rekonstruisana zgrada ZGOP-a u Novom Sadu poštuje železničko nasleđe
- Ovako će izgledati zgrada Pošte na Savskom trgu nakon rekonstrukcije
Igra senki i novih geometrijskih formi
Arhitekte su se vodile idejom da masa bude ošupljena na određenim mestima kako bi se omogućio protok svetlosti i to u tačkama gde se uspostavlja dijalog između unutrašnjeg i spoljašnjeg, piše Archello.
Oblikovanjem forme kuće na način da se segmentno oduzimao volumen zidova, omogućena je igra između senki i novih geometrijskih formi, te zajedno čine fasadu dinamičnom.
Zadržana je ista visina objekta, otvori su na istom mestu… zapravo, sve je isto – samo arhitektonski „skockano“ za 21. vek.
Projekat je razvijen iz male kuće u primorskom selu Tonnarella, koja se predstavljala kao volumen lišen ekspresivnih ambicija i konfigurisan na isti način kao i uobičajeni domovi primorskih i ruralnih naselja.
Kuća se nalazi na granici između naseljenog tkiva i otvorenog, slobodnog prostora sela, gde lokalni sistem naselja više nije ni prepoznatljiv jer je kompromitovan nizom intervencija koje su zahvatile njegov primarni karakter.
Veza svedena na osnovne stvari
Rekonfiguracija kuće umesto toga polazi od ideje očuvanja nekih formalnih tipoloških karaktera, pokušavajući da preokrene poimanje narodnog jezika, koji je često shvaćen kao zlokobno oponašanje lažnog istorizma.
Nova funkcija gostoprimstva uključivala je maksimizovanje prostora sa distributivnim sistemom u kojem je veza svedena na osnovne stvari, kako bi se ponovo otkrio odnos sa zajedničkim prostorom i sa prostorom u volumenu koji se nalazi na krovu.
Grafički prilozi
Faktografija
A Little Plastic Gesture
Tonnarella, opština Furnari, Italija
Bottega d‘architettura
2020.
Antonio Cilona
Veoma smelo napisan hvalospev o kraj je površnoj i mediokritetskoj intervenciji koja je devastirala graditeljsku bastinu.
Fotografijae pokazuju visok stepen frustracije arhitekte autora, nepostovanje i pre svega nerazumevanje zatečene strukture, a autor teksta krajnje eksplicitno demonstrira neshvatanje razlike izmedju sustine i dekorativnog formalizma.
Ovo arhitektonsko rešenje je ono što bi profesorka Lj. Blagojević nazvala „sramotom jednog arhitekte“.
Način na koji je istorijski objekat „masakriran“ pomodarsko-postmodernističkim i elementima i lažno-scenografskim elementima u kojima se istorijski arhitektonski element koristi mimo svoje prirode i logike zbog koje postoji je nešto što ne zavređuje pažnju, a sasvim sigurno se uklapa u površnost 21. veka.
sva sreća da je dr. prof blagojević izbačena sa beogradskog fakulteta, a o njenim dometima je sumanuto raspravljati ,ovde vlada decenijama balkanski umišljen polusvet gde arhitektura i realno ne posoji već obrisi onog što se radi u svetu! ovde se i dalje neguje apokalipsa zvani brutalizam kao vrhunski manifest arhitekture, dakle ovaj komad zemlje relevantne velesile arhitekture japan, italija i holandija ne smatraju ozbiljno isto se desilo recimo i sa ajfelovim tornjem, dolazili su fratri da očitaju oče naš, ovo je vrhunski urađeno i prepoznato u svetu na svu sreću da se srbija ne pita, veliki pozdrav
Ja sam laik, ali ovakva rekonstrukcija mi se ne sviđa. Nekako kao da je uzet identitet starom objektu. Ovakva transformacija podseća na sadašnji konzermizam. Sviđaju mi se geometrijski detalji oko prozora i kad bih znao da je to nova kuća a ne rekonstruisana onda bi i pokupila moje simpatije.
Jeste zaista za udžbenike, samo treba reći za koje (lessons learned / „Šta ne treba raditi“ / Primeri loše prakse /Pouke …)
U svakom slučaju, na fakultetu se svakako nenkoriste udžbenici ili stručna literatura…
Meni je ovo lepo,interesanto i mislim da u sadašnjem stanju i u kompletu sa objektom pored predstavlja na oko prijatniju sliku…Nisam arhitekta i nemam osećaj za ove gore navedene smrtne grehove arhitekture.Nisam siguran da je i objekat predstavljao neku naročitu baštinu za tu opštinu,naročito kad se pogleda objekat pored i samo okolina sa ovom banderom na pola metra od objekta,asfalta do praga itd..
Evo ja nisam arhitekta, ali ovo mi deluje kao čiato skrnavljenje ne samo zgrade već i celog mesta. Jedno potpuno zanemarivanje okolnih objekata i vpđenja proncipom „meni se to sviđa“. Takav utisak imam npr. kakav vidim onu skaradnu Zepter zgradu u Kralja Petra. To ne samo da nijedna vlast ne sme da dozvoli, nego tako nešto nijedan arhitekta sebi ne sme da dozvoli. Ni za kakve pare ne sme ispod toga da se potpiše, jer će tako trajno osramotiti svoje ime.
Na zalost sve je vise ovakvih kockastih structura I kod Nas, nepotrebno hvalospev a da Lu se uklapa u okolibu to nestani znaju
Savršeno modernizovan i osvežen objekat u duhu vremena „zeitgeist“. Zadržana fenestracija i elementi kao što su ograda i zaobljena forma ulaza. Po meni, kao arhitekti, čista petica.
prelepo!