Svega ima, samo nema arhitekture: Šumaher žestoko iskritikovao Bijenale u Veneciji
Dok u paviljonima dominiraju dokumentarci, kritička umetnička praksa i simboličke instalacije, arhitektonska dela ne vide se na 99 odsto izložbenog prostora.
Nedostatak arhitekture na Venecijanskom bijenalu arhitekture znači da je ono u opasnosti da izgubi svoju poziciju vodeće svetske arhitektonske manifestacije, izjavio je Patrik Šumaher, direktor Zaha Hadid Architects.
Šumaher je događaj etiketirao kao „antiarhitektonsko bijenale“ gde nacionalni paviljoni „odbijaju da prikažu rad svojih arhitekata“, a sve to u nedavnoj objavi na Fejsbuku pod naslovom „Bluz Venecijanskog bijenala“.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
- Prve slike sa otvaranja paviljona Srbije na Bijenalu u Veneciji
- Stotine letvica jasena za hrvatski paviljon na Venecijanskom bijenalu
Konfuzija i razočaranje
„Bijenale ’arhitekture’ u Veneciji nosi pogrešnu oznaku i trebalo bi da prestane da polaže pravo na reč arhitektura u svom nazivu“, napisao je on. „Ovakav naziv samo stvara konfuziju i razočarenje u vezi sa događajem koji ne pokazuje nikakvu arhitekturu“.
„Pretpostavljajući da Venecija nije samo najvažnija stavka na našem globalnom arhitektonskom itineraru, već i važna stavka našeg diskursa uopšte: ono čemu smo ovde svedoci je diskurzivno samouništenje discipline“, nastavio je Šumaher.
Većina nacionalnih paviljona odbija da prikaže radove svojih arhitekata ili bilo kakvu arhitekturu.
Direktor Zaha Hadid Architects kritikovao je brojne evropske nacionalne paviljone, uključujući Britanski paviljon, Dancing Before the Moon, kome su organizatori bijenala dali posebno priznanje za nacionalno učešće.
Posebno je skrenuo pažnju na nemački paviljon, koji je opisao kao pun „gomila građevinskog materijala“.
„Većina nacionalnih paviljona, uključujući sve velike evropske nacije poput Nemačke, Francuske, Španije, Velike Britanije, Belgije, Holandije, Norveške/Švedske, Finske, ali i Japana, Kanade, Australije i SAD, odbija da prikaže radove svojih arhitekata, ili bilo kakvu arhitekturu“.
Bez arhitekture 99% izložbenog prostora
„Šta nam ovo govori?“, upitao je Šumaher. „Da u Nemačkoj, Francuskoj itd, ili bilo gde u zapadnom svetu ne postoji arhitektura vredna pažnje? Da li su projektovanje i izgradnja zgrada samo povod za grižu savesti? Da li je ova griža savesti pokrenula odbijanje (sada prisutno više od deceniju) da se prikaže bilo kakva savremena arhitektura?“
Šumaher je nastavio postavljajući pitanje šta kustosi očekuju da će „šira javnost koja ne sumnja u bijenale“ poneti sa događaja, naglasivši pritom da bi izložba trebalo da obuhvati više prikaza zgrada.
„Da li je moja koncepcija arhitekture kao discipline preuska ako očekujem da vidim arhitektonski dizajn na arhitektonskom bijenalu?“ upitao je arhitekta.
„Ne bih rekao. Koja god društvena, politička ili moralna pitanja da želimo da rešimo, način da pokažemo njihovu relevantnost za arhitekturu je kroz projekte koji tvrde da odgovaraju na ova pitanja“, nastavio je on.
„Nikakva priča o ’arhitekturi kao proširenom polju’ ne može da me ubedi da smo još uvek na arhitektonskom događaju kada scenom dominiraju dokumentarni filmovi, kritička umetnička praksa i simboličke instalacije, dok se arhitektonska dela nigde ne vide na 99 odsto izložbenog prostora„.
Ugrožena sadašnja pozicija Bijenala
Prema rečima arhitekte, jedina mesta na kojima je prikazana arhitektura bila su u kineskom paviljonu, gde je video „impresivan skup projekata“ više studija, uključujući Neri&Hu i Standard Architecture, kao i na izložbama Davida Adjayea, koje je opisao kao „fantastičan izuzetak“ .
Šumaher veruje da nedostatak arhitekture na manifestaciji znači da je pozicija Venecijanskog bijenala arhitekture kao najznačajnijeg svetskog arhitektonskog događaja ugrožena.
„Događaj sada postepeno troši i smanjuje svoju izgrađenu reputaciju“, napisao je on. „Konzumira sopstveni društveni kapital. Ako manifestacija nastavi da se razvodnjava, čak i aktivno izbegava ili zamenjuje svoju misiju kao arhitektonski događaj, postaje ranjiva na nove moguće kandidate ako isporučuju ono što se očekuje od strane tihe većine arhitekata i pretpostavljam od strane šire javnosti“, nastavio je arhitekta.
Paviljon za paviljonom lišen arhitekture
Tokom prethodnih izdanja Venecijanskog bijenala arhitekture, Šumaher je kritikovao kustose i sadržaje nacionalnih paviljona.
Tako je 2018. rekao da je „paviljon za paviljonom bio lišen arhitekture“ i da „arhiteke moraju da uzvrate da bi povratile Venecijansko bijenale od arogantnih i samozadovoljnih kustosa“.
Da podsetimo, Bijenale arhitekture u Veneciji održava se od 20. maja do 26. novembra 2023. godine, a razgovor sa autorima ovogodišnjeg paviljona Srbije na ovoj prestižnoj manifestaciji pročitajte ovde.
sve je tačno čovek rekao, uskoro će veštačka inteligencija da preuzme ulogu inženjera i to će biti kraj sadašnje arhitekture i inženjerstva koje poznajemo na žalost, možda je to sudbina čovečanstva i naše civilizacije
Napokon istina!
Događaj sada postepeno troši i smanjuje svoju izgrađenu reputaciju“, napisao je on. „Konzumira sopstveni društveni kapital. Ako manifestacija nastavi da se razvodnjava, čak i aktivno izbegava ili zamenjuje svoju misiju kao arhitektonski događaj, postaje ranjiva na nove moguće kandidate ako isporučuju ono što se očekuje od strane tihe većine arhitekata i pretpostavljam od strane šire javnosti“.
Ovo je suština.
A suština ovoga što ste vi izdvojili je “TIHA većina arhitekata”…