Foto: VTT, Vesa Kippola
Materijali

Prva fabrika na svetu koja će proizvoditi beton s negativnim sadržajem ugljenika

Ova tehnologija ne samo da smanjuje emisije ugljenika iz građevinskih materijala poput betona, već zadržava više CO2 nego što emituje tokom svog životnog veka.

VTT Technical Research Centre iz Finske decenijama istražuje negativne efekte karbonizacije, odnosno sporog procesa tokom kog se ugljen-dioksid ponovo apsorbuje u betonu i tako može dovesti do korozije čelične armature.

Već krajem prve decenije 21. veka istraživači su počeli da se fokusiraju na pretvaranje ovih problema u prednost, te je sada iznedreno još jedno obećavajuće rešenje, sa kojim ćemo vas podrobnije upoznati u redovima koji slede.

Pročitajte još na Gradnja.rs:

Eksperiment je vršen u kontejneru koji je bio instaliran pored fabrike betona u Hololi, u južnoj Finskoj; Foto: VTT

U potrazi za niskougljeničnim vezivima

„Odlučili smo da razvijemo beton sa negativnim sadržajem ugljenika, iako nismo znali kako to tačno da uradimo. Počeli smo da eksperimentišemo kako bismo saznali na koji način ugljen-dioksid funkcioniše u betonu, kako se formiraju karboaluminati i kako ovaj proces može zameniti cement i smanjiti ugljenični otisak“, rekao je naučnik iz VTT-a Tapio Vehmas.

Usledila je potraga za niskougljeničnim vezivima. Ovi eksperimenti su otkrili da šljaka iz visokih peći iz industrije čelika može biti karbonizovana i da bi dobro funkcionisala kao efikasno vezivo, kao zamena za uobičajeni cement u betonu.

„Ova ideja nije odmah uspela, te smo morali da dodatno razvijemo koncept materijala i tražimo odgovarajuće aktivatore. Konačna kombinacija materijala za vezivo se sastojala od šljake, određenog zelenog tečnog taloga i bio-pepela“ – dodao je Vehmas.

Konačna kombinacija materijala za vezivo se sastojala od šljake, određenog zelenog tečnog taloga i bio-pepela; Foto: VTT, Vesa Kippola

Prošle jeseni smo demonstrirali smanjenje ugljeničnog otiska naših proizvoda na -60 kg/m³, zamenom portland cementa šljakom.

Kako bi projekat bio komercijalizovan, izgrađen je automatizovani pilot sistem za karbonizaciju koji vezuje CO2 u prefabrikovani beton pod pritiskom i sve to u kontejneru koji je bio instaliran pored fabrike betona u Hololi, u južnoj Finskoj.

„U pilot jedinici samo pokazali da je naša tehnologija sposobna da smanji emisiju CO2 konvencionalnog betona za 45%. Prošle jeseni smo demonstrirali smanjenje ugljeničnog otiska naših proizvoda na -60 kg/m³, zamenom portland cementa šljakom“, kaže Vehmas, a ovaj podatak je značajan imajući u vidu da je prema izveštajima ugljenični otisak konvencionalnog betona oko 250 do 300 kg/m².

Formirani Carbonaide sada namerava da izgradi prvu industrijsku pilot proizvodnu liniju na svetu koja će proizvoditi beton sa negativnim sadržajem ugljenika, a za sada su obezbedili i finansije u iznosu od 1,8 miliona evra.

Operativni šef Carbonaidea Jone Hirvonen (levo) i Tapio Vehmas (desno) u pilot jedinici u Holloli; Foto: VTT, Jarno Artika

Održivija budućnost sa najsavremenijom tehnologijom

Očekuje se da će jedinica veličine fabrike u Hololi mineralizovati do pet tona CO2 dnevno i povećati proizvodnju svojih betonskih proizvoda sa negativnim sadržajem ugljenika do sto puta.

Kompanija ima za cilj da poveća proizvodnju i da do 2026. godine ima deset jedinica u pogonu širom regiona, za koje se očekuje da će zajedno vezati i do 500 megatona CO2 svake godine i to do 2050.

„Naš cilj u Carbonaideu je da stvorimo održiviju budućnost sa najsavremenijom tehnologijom koja ne samo da smanjuje emisije ugljenika iz građevinskih materijala kao što je beton, već zadržava više CO2 nego što emituje tokom svog životnog veka.“

Izabrali smo za vas...

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Srodni tekstovi

Ostavite odgovor

Obavezna polja *