Nulti kilometar u Baru: Savremena vizija arhitektonsko-urbanističke umetnosti
Rad Petra Carevića demonstrirao je da i mali projekti mogu da budu „velike“ razmere ako su dobro osmišljeni, urbano povezani i dobro izvedeni.
Ideje oličene u Grand manner urbanom sistemu vrednosti iz 19. veka gde se grad razvijao oko fokalnih tačaka koje su spajale velike avenije koje su bile „opasane“ monumentalnim građevinama u najboljim primerima Čikaga, Vašingtona i Pariza, na neki način su interpretirane i na primeru „Nultog kilometra“ grada Bara u Crnoj Gori izvedenog 2015. godine.
I sve to uobličeno u ideji „Klasične umetnosti“ i njene poznate hijerarhije koja se potpuno izgubila „pronalaskom“ generičkog grada i eksplozije beskrajnih urbanih nagomilavanja i savremenih konurbacija.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
- Zabriskie osmislio projekat urbane revitalizacije centra grada u Bugarskoj
- Montažno-demontažno gledalište uklopljeno u staro jezgro Bara
Mali projekat velike razmere
Lokacija u gradu Baru predstavlja malu urbanu tačku, ali – prepunu smisla, prirodne lepote i jednostavnog ali čitljivog urbanizma koji je oplemenjen „Nultim kilometrom“ i kojim je logika fokalne tačke dobila na stvarnoj težini; demonstrirajući da i mali projekti mogu da budu „velike“ razmere ako su dobro osmišljeni, urbano povezani i dobro izvedeni.
To je slučaj sa „Nultim kilometrom“ grada Bara. Savremenom vizijom arhitektonsko-urbanističke umetnosti novosadskog autora – arhitekte Petra Carevića.
Perfektno lociran, savršeno dizajniran i odlično materijalizovan ovaj „umetnički objekat“ odiše ogromnom kreativnom energijom.
Perfektno lociran, savršeno dizajniran i odlično materijalizovan ovaj „umetnički objekat“ odiše ogromnom kreativnom energijom.
Njegova simbolika je izuzetno harmonizovana kroz fizički oblik i tu neku svetlucavost koja je omamljujuća na Mediteranskom Suncu zlatastih pokreta arhitektonske skulpture.
Arhitekta Petar Carević time ulazi u simbolične detalje. U svaku poru smisla „Nultog kilometra“ kroz ideje „pokrenutog morskog simbola“ – talasa, jedara, jarbola ali i istovremene univerzalnosti, usklađenosti pravaca Sveta i ispisanih mesta koja se spajaju i otkrivaju kroz jedinstveni pokret smaknutih segmenata skulpture „Nultog kilometra“.
Simbolika Sveta
Taj kružni pokret gde se svaki segment rotira za 12 stepeni opisujući pun krug u osnovi, na najbolji način ukazuje na dijalektiku kojom se arhitekta služi; zamenjujući urbanu hijerarhiju arhitektonskom univerzalnošću kruga, sfere i identičnih pokretnih segmenata kojima Carević donosi simboliku Sveta i ideju simetričnosti i harmonije.
A opet, u kontrapunktu umetničke vizije, ova skultpura sačinjena od identičnih stepenastih smaknuća i prizmatičnih kubičnih poluga, donosi potpuno nove vizure i asimetrične forme u koje se „Nulti kilometar“ transformiše kada ga posmatramo u pokretu iz raznih uglova.
Promene su sjajne i dinamične baš kao i mesta i gradovi uklesani na skulpturi u formi medijatora koji se simbolično spajaju sa gradom Barom. Poruke o „Jedinstvu različitosti mesta“ kao i „svetskog prirodnog i kulturološkog diverziteta“ su više nego jasne.
Arhitekta podseća posmatrača da postoji toliko raznih mesta i kulturoloških riznica koje bi mogle da se osvoje nekim novim putovanjem.
Pa tako imamo Kopakabanu, Karpate, Gračanicu, Tadž Mahal, Zabranjeni grad, Jezera Myall ili Južnu Ameriku i pustinju Atakamu, Machu Picchu pa „skok“ na San Tropez, Uffizi galeriju i Grand Canyon u Arizoni.
Tu je i Skadar, Big Ben, Louvre, Balaton, Hilandar, Durmitor, Severni pol, Kalemegdan, Jerusalim, Haghia Sophia, Ada Bojana, Mecca, Acropolis, Petra, Viktorijini vodopadi…
Arhitekta Petar Carević ovom skulpturom podseća posmatrača da postoji toliko raznih mesta i kulturoloških riznica koje bi mogle da se osvoje nekim novim putovanjem. Na ovaj način „Nulti kilometar“ je simbolična veza, link, transmiter, okidač…
Tehnika izrade i materijali
Skulptura se sastoji iz betonske stope sa nosećom korpom od armature dimenzija 1,5 x 1,5 m u koji je umetnut cevasti limeni stub visine 7 m, prečnika 210 mm i debiljine 7 mm; Iznutra ojačan aluminijumskim kutijama od 30x30mm na celom svom perimetru koje su zavarene u unutrašnji prečnik glavnog stuba da bi pojačali opštu otpornost gde je cela konstrukcija projektovana sa otpornošću materijala na vetar do 150 km/h.
U formi segmenata postoji 30 komada limenih kutija dužine 1.370 mm debljine 2 mm sa bočnim čepovima debljine lima od 2 mm i umetnuta ploča od 1 mm u kontrastnoj boji kao podloga za slova u svakom kutijastom segmentu. Isecanje limova i slova segmenata urađeno je waterjet tehnikom. Tehnika nanošenja boje na limene površine je plastificiranjem za spoljnu upotrebu.
Post festum: Materijalizacija arhitekture i urbana razmera
Ostaje žal što skultpura od 7 metara visine nije veća i što ova sjajna materijalizacija i proporcija ne dolaze još više do izražaja.
Prvobitno je bilo zamišljeno da figura ima 15 metara i samim tim bi bila mnogo više urbanistički ekspresivna i pravila vezu sa glavnim trgom, rivom, lukom, marinom i gradskim zaledjem. Čini mi se da bi tih 15 metara doneli pravo fizičko postvarenje jednog novog gradskog simbola.
U moru novih skulptura, savremenih tendencija apstraktnih i izobličenih formi arhitekta Carević pravi iskorak i harmonizuje ideju kroz savršenu kontrolu ali i istovremenu razigranost arhiketonske forme. Na prostoru EX-YU su nam potrebni ovakvi iskoraci gde su kvalitet, smelost i simbolični vedar duh prepoznati i izvedeni. Ko zna, možda još negde i nekad… Kroz neko novo putovanje? Ko je za?