Vrpca svetlosti: Zagrljaj betonskih lukova u novom sjaju
Konstrukciju od betona i čelika široku 30,5 metara karakteriše 10 parova lukova koji kao da grle trup mosta.
Arhitektonska firma iz Los Anđelesa Michael Maltzan Architecture završava ovih dana realizaciju projekta na izgradnji Vijadukta u Šestoj ulici u tom kalifornijskom višemilionskom gradu.
Struktura koja je odskora prozvana Ribbon of Light (srp. Vrpca svetlosti) duga je 1.067 metara, a novo ime duguje svojoj formi koju čine višestruki betonski lukovi osvetljeni sa donje strane.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
- Pelješki most dobio zvaničan naziv, otvaranje 26. jula
- Kako je nova zgrada u Lisabonu vratila stari akvadukt u prvi plan
Prepoznatljivi lukovi i nekad i sad
Dok je prethodna struktura – izgrađena 1932. godine i intenzivno korišćena tokom decenija – bila namenjena samo za kretanje automobila, novi vijadukt koji se proteže preko reke Los Anđeles, kao i preko auto-puta US 101 i lokalnih naselja, takođe je usmeren i na bicikliste i pešake.
Konstrukciju karakteriše deset parova lukova nalik vrpcama, koji su naglašeni osvetljenjem, a može se reći da je dizajn znatno bio usmeren na prethodnu strukturu, koja je takođe imala prepoznatljive lukove.
Izgrađen u najvećoj meri od betona i čelika, most je širok 30,48 metara i zakrivljen u radijusu od 1.524 metra, piše Dezeen.
Lukovi vijadukta blago su nagnuti ka površini reke i izgleda kao da grle palubu.
Vijadukt Ribbon of Light povezivaće kvart Boyle Heights na istoku grada sa zapadnim centrom LA-ja i Umetničkom četvrti.
„Odajući počast dizajnu ranijeg mosta, novi vijadukt je postavio svoje najviše parove lukova na delu koji prelazi preko reke Los Anđeles, na mestu gde su stajali i originalni lukovi, a pozicionira još jedan viši par kao kapiju na istoku“ – objasnili su iz firme Michael Maltzan Architecture.
Lukovi vijadukta blago su nagnuti ka površini reke i izgleda kao da grle trup mosta, dok je iznad i ispod trupa postavljena LED rasveta koja pojačava efekat prisustva lukova.
Novi gradski svetionik
„Naglašeno osvetljenje ispod trupa osvetljava donje strane lukova. Most, vidljiv iz mnogih delova grada, na ovaj način ima mogućnost da bude osvetljen kao gradski svetionik“, dodale su arhitekte.
Duž mosta organizovane su biciklističke i pešačke staze, a da bi se vijadukt što efikasnije povezao sa naseljima ka kojima vodi, arhitektonski studio je predvideo i spiralne rampe koje vode do tla.
Ispod mosta nalazi se i javni park površine 12 hektara koji su dizajnirali Hargreaves/Jones Associates, a organizovan je na ovom mestu sa idejom da se olakša povezivanje zajednice sa projektom, ali i kako bi se naselja u blizini povezala sa rekom.
Materijali u betonu doveli su do reakcije alkalnog silicijuma, zbog čega se vijadukt oštetio već nakon 20 godina od izgradnje.
Originalni Sixth Street vijadukt izgrađen je pored niza drugih mostova, a zbog svoje veličine podignut je na licu mesta, te se koristio pesak iz reke Los Anđeles.
Kako arhitekte objašnjavaju, materijali u betonu doveli su do reakcije alkalnog silicijuma, zbog čega se struktura oštetila već nakon 20 godina od izgradnje.
Vremenom su isprobavane razne skupe i, nažalost, neuspešne metode kako bi se vijadukt spasao. Seizmičke studije su na kraju proglasile dalju upotrebu mosta neizvodljivom i on je srušen 2016. godine.
Za realizaciju projekta izdvojeno je više od 588 miliona dolara.
Prilikom izgradnje nove strukture korišćena je betonska mešavina malog nivoa skupljanja, dok je podna ploča izvedena mešavinom betona armiranog vlaknima. Duž osnove vijadukta korišćena su 32 seizmička bazna izolatora.
Ribbon of Light predstavlja najveći projekat jednog mosta u istoriji Los Anđelesa, a za njegovu realizaciju izdvojeno je više od 588 miliona dolara.