Progresivna regresija: Carinarnica iz 18. veka transformisana u moderan porodični dom
Elegantno osmišljen stambeni objekat od 250 kvadrata maksimalno koristi pogled na more i ima čiste protoke između unutrašnjeg i spoljašnjeg prostora.
Iz grčke firma Etsi Architects, koja potpisuje projekat restauracije i transformacije ovog objekta, rekli su da su bili iznenađeni nepokolebljivom verom svojih klijenata u viziju kroz koju su sami zamislili zgradu zvanu Teloneio kao svoj drugi dom.
Ipak, lokalno stanovništvo bilo je nepoverljivo u vezi sa privatnom restauracijom ovog istorijskog obeležja primorskog mesta Kardamili u Grčkoj.
Njihova briga može se reći da je bila donekle opravdana, s obzirom na to da je proces pribavljanja sve potrebne dokumentacije bio dug, a arhitekti su sa timom stručnjaka radili više od osam godina kako bi Teloneio vratili u život i dali mu novu svrhu.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
- Otvaranjem svetlarnika zatvor iz 18. veka pretvoren u prozračan hotel
- Stara kamena kuća pretvorena u zonu komfora
Centralna tačka u okruženju
Arhitekte su objasnile za ArchDaily da je njihov primarni zadatak bio da od zaštićenog istorijskog objekta od 250 kvadratnih metara naprave moderan porodični dom, a da istovremeno poštuju njegovo mesto u lokalnom pejzažu, istoriji i zajednici.
„Lokacija objekta Teloneio u luci Kardamili čini ga od 18. veka centralnom tačkom za ovu oblast i želeli smo to da ispoštujemo. Nakon što je nakratko vaskrsao kao motel tokom 1960-ih, bio je delimično zatrpan betonom i propao, što nam je dalo savršenu priliku da ga ponovo zamislimo kao dom, a da ga sačuvamo za budućnost“, rekli su iz Etsi Architects.
Arhitekte su radi postizanja cilja morale da otvore i povežu prostore na oba sprata u obe zgrade.
Zbog svoje uloge utvrđene carinarnice, Teloneio je prvobitno bio dizajniran za zaštitu, sa skladištenjem robe na donjem nivou i odbrambenim prostorom iznad.
Arhitekte su objasnile da su radi postizanja cilja projekta morale da otvore i povežu prostore na oba sprata u obe zgrade, dodajući primarne karakteristike jednog doma.
Imajući ovo na umu, njihov izazov je bio da se usredsrede na tri elementa – restauraciju, povezivanje prostora i materijalizaciju.
Restauracija
Arhitekte su tokom dugog procesa restauracije otkrili zapanjujuće kamene zidove iz 18. veka, koje su otkopali iz okolnog betona, te su nekada zdepasti prostori postali vitki. Potom, ostatak konstrukcije obnovljen je u skladu sa originalnom arhitekturom objekta.
Zatim je usledila obnova krovova, a donji nivoi objekata dobili su dodatne prozore, kako bi prostori imali dovoljno prirodnog svetla i svežeg vazduha, te bili adekvatniji za život.
Povezivanje prostora
Primarni cilj je bio da se korisnicima prostora obezbedi da mogu slobodno da se kreću unutar i između prostora. Pre restauracije, ova dva objekta bila su razdvojena dvorištem, a svim prostorijama se pristupalo spolja.
Arhitekte su sada povezale sobe unutar svake zgrade, dodali stepenište, omogućili pristup otvorenom prostoru na južnoj strani i povezali međusobno dve zgrade.
Materijalizacija
Ističući da sebe vide kao „progresivne regresioniste“, arhitekte su postavile Teloneio kao primer šta se može postići kada stručnjaci sarađuju u regenerativnoj zgradi.
Na projektu su korišćeni lokalni materijali, uključujući mermerne podove iz kamenoloma Itilo, nameštaj i furnir od maslinovog drveta i lokalni šljunak za ulazni mozaik, koristeći tradicionalne tehnike za naglašavanje određenih elemenata, kao i za popravke.
Dom maksimalno koristi pogled na more i ima čiste protoke između unutrašnjeg i spoljašnjeg prostora.
Za krajni rezultat, arhitekte kao i njihovi klijenti mogu reći da su postigli baš ono što su zacrtali da dobiju, odnosno najsavremeniju istorijsku restauraciju i elegantan dom koji maksimalno koristi pogled na more i ima čiste protoke između unutrašnjeg i spoljašnjeg prostora.
Ujedinjen i rekonstruisan objekat sada sadrži četiri spavaće sobe, kancelariju i tri kupatila, kao i kuhinju, trpezariju i dnevni boravak u otvorenom konceptu.
Na kraju, može se reći da je ovaj projekt transformisao i lokalnu zajednicu, prevazilazeći tradicionalne poglede na obnavljanje voljene znamenitosti.
Grafički prilozi
Foto-galerija
Fotografije: Julia Klimi, Panagiotis Voumvakis