Crkva kroz koju se gleda: Kad arhitektura postane instalacija
Umetničko delo visoko svega 10 metara sastoji se od 100 slojeva čeličnih ploča naslaganih jedan na drugi, a sama konstrukcija teška je ne manje od 30 tona.
U ravnici belgijske pokrajine Limburg (koja nije isto što i holandska pokrajina Limburg), nedaleko od grada Borglon (Borgloon) nalazi se neobična crkva. Zapravo, u klasičnom i strogom smislu to ni nije crkva, jer nikada nije osvećena, odnosno, uopšte nema nikakve veze sa crkvenim vlastima.
Pa po čemu je ona zanimljiva? Prosto, ona je instalacija. I nosi ime „Reading Between the Lines“. To je providna crkva belgijskog arhitektonskog dvojca Gijs Van Vaerenbergh (Pieterjan Gijs i Arnout Van Vaerenbergh), koja izgleda tako da joj, suštinski, nedostaje 50% zidova, nalik na šalukatre koje su otvorene, te se kroz nju može – gledati.
Nastala je 2011. godine i ima englesko ime, a na flamanskom (holandskom) se zove, prevedeno, Dookijkkerk, što znači „Crkva kroz koju se gleda“.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
- Turning Torso – Antropomorfna fantazija Santjaga Kalatrave
- Razigrano gradsko šetalište niklo na krovovima Roterdama
100 slojeva čeličnih ploča jedan na drugom
Nalazi se na livadi nedaleko od ovog mesta od svega jedanaestak hiljada stanovnika, koje ni po čemu nije bilo turistička atrakcija, do maštovitog „crkvenog zdanja“.
„Čitanje između redova” (koje se, navodno, odnosi na čitanje Biblije) je zdanje visoko svega 10 metara i sastoji se od 100 slojeva čeličnih ploča naslaganih jedan na drugi u obliku crkve. Konstrukcija je teška ne manje od 30 tona.
Oblik crkve se referencira na arhetip zapadnoevropske crkve sa šiljatim zvonikom.
Poseban način gradnje obezbeđuje da pejzaž uvek ostane vidljiv u celoj crkvi, kako iz daljine, tako i izbliza, ali i kad uđete u nju. Crkva je dakle prisutna, ali i odsutna iz pejzaža.
Providna crkva se nalazi između grada i rimske kaldrme, i može se smatrati pejzažnom umetnošću. Celinu čine horizontalne korten čelične ploče, povezane zavarenim kvadratnim pločama.
Cela je postavljena na betonsku osnovu u nagnutom pejzažu Borglona. Oblik crkve se referencira na arhetip zapadnoevropske crkve sa šiljatim zvonikom.
https://www.youtube.com/watch?v=ASKuvR29WCo
Očigledna transparentnost u enterijeru
Zanimljivo je da, zbog guste postavke slojeva, izdaleka zaista podseća na crkvu. Kako se posmatrač približava, postepeno postaje očigledno da to nije crkva.
Zbog upotrebe horizontalno postavljenih čeličnih ploča, zgrada je manje-više providna, pa otuda i naziv umetničkog dela. Ova transparentnost je još očiglednija kada se uđe u „crkvu“.
Odmah su se javili i muzičari da upotrebe ovu atrakciju za svoje video-spotove.
“Crkva” je vremenom dobila kultni status – ali i svrhu. Sredinom juna 2016. godine, providna crkva poslužila je kao scenografija za muzički događaj ”Slušanje između zvukova” vokalnog ansambla Florilegium.
Odmah su se javili i muzičari da upotrebe ovu atrakciju za svoje video-spotove, te tako providna crkva i instalacija Memento Weslyja Meurisa čine postavku za video klip ”Rise Like Lions” izvođača Diablo Boulevard, a ova ”crkva” se takođe može videti u spotu belgijske pevačice Axelle Red.
Foto-galerija
Fotografije: Filip Dujardin