Fabrika automobila Tesla u Nemačkoj pravi 100% električno terensko vozilo; Foto: YouTube
Građevinarstvo

Od planova oplate i armature do projekta čelične konstrukcije: Domaći inženjeri za Teslinu gigafabriku u Berlinu

U projektovanju delova jedne od najvećih fabrika automobila u Evropi bila su uključena i dva novosadska biroa. Saznajte kako su oni svojim znanjem doprineli realizaciji ovog poduhvata teškog 7 milijardi dolara.

Gigafabriku Teslinih automobila u okolini Berlina krajem marta ove godine otvorio je, uz urnebesni ples, čuveni preduzetnik Ilon Mask. U ovom ogromnom postrojenju na 300 hektara radi oko 3.000 ljudi, a godišnji kapacitet proizvodnje je 500.000 Tesla modela Y, koji je 100 odsto električno terensko vozilo.

Tesla planira da sa proizvodnjom u Nemačkoj, koja uključuje i izgradnju fabrike baterija, preotme Volkswagenu prvo mesto po prodaji električnih automobila u Evropi.

Međutim, ono što je posebno interesantno jeste što su na projektovanju fabrike čija je izgradnja koštala 7 milijardi dolara, učestvovale i domaće inženjerske firme.

Srodni članci na portalu Gradnja.rs:

Tesla Gigafactory nadomak Berlina prostire se na 300 hektara; Foto: Giga Berlin / Gigafactory 4

Na osnovu IFC fajla iz Teklinog modela, vršili izradu planova oplate i armature u Allplanu.

Novosadski NS Drafter sarađuje sa projektantskim biroima iz Nemačke, Austrije, Švajcarske, Holandije i brojnih drugih zemalja kojima pružaju usluge izrade tehničke dokumentacije. Jedan od njihovih klijenata iz Nemačke je ekspert u prefabrikovanim betonskim konstrukcijama.

“Dobili smo upit od njih da zajedno učestvujemo na delu projekta Tesla Gigafactory. Naš klijent je vršio izradu statičkog proračuna i model prefabrikovane betonske konstrukcije u Tekla softveru, dok smo mi, na osnovu IFC fajla iz Teklinog modela, izrađivali planove oplate i armature u Allplanu.” – kaže Miloš Marković iz NS Drafera.

Posao je uključivao izradu planova oplate i armature za različite vrste prefabrikovanih elemenata: jednoslojni zidovi, stepeništa, podesti, ploče…

Planovi armature za Teslinu gigafabriku u Berlinu; Foto: NS Drafter

Grandioznije i moćnije nego u softveru

“Komunikacija sa klijentom se vršila na dnevnom nivou, te ukoliko bismo iz iskustva primetili da nešto fali na IFC modelu prefabrikovanih elemenata, za koje smo mi vršili izradu planova oplate i armature, komunicirali bismo to sa klijentom da proveri njegov Tekla model.” – dodaje Marković.

Marković dodaje da je izazov bio dostaviti veliki broj prefabrikovanih elemenata u kratkom roku, kako bi gradilište moglo da napreduje.

“Zbog ovoga je koordinacija i komunikacija sa klijentom morala biti na najvišem nivou.” – kaže Marković.

Pošto su fabriku jedino mogli da vide preko promo video-snimaka i slika kada je otvorena, Marković kaže da ona deluje mnogo glomaznije i moćnije nego kada su imali prilike da vide njene radne delove u softveru.

“Kroz 2D ili 3D prikaz vi ne možete da procenite pravu veličinu odgovarajućeg prefabrikovanog elementa. Tek možete videti koja je to razlika u volumenu kada ugledate element u realnosti. Iznutra fabrika izgleda jako moderno i lepo dizajnirano – spoj praktičnosti i kreativnosti.” – zaključuje Marković.

Izrada našeg konceptualnog rešenja je bila od ogromne važnosti za klijenta i sve podizvođače.

U procesu projektovanja Tesla Gigafactory u Berlinu bila je uključena još jedna novosadska kompanija – TIM Global Engineering. Prvobitni obim njihovog posla bilo je projektovanje deset čeličnih konstrukcija koje služe kao noseća konstrukcija mašinske opreme koja se koristi u procesu proizvodnje.

“Sve konstrukcije se nalaze u takozvanom Body in White (BIW) delu fabrike, odnosno, u delu gde se započinje prva faza sklapanja konstrukcije automobila.” – kaže Uroš Torbica iz TIM Global Engineering.

Projektovanje je podrazumevalo izradu idejnog rešenja konstrukcija, statičkog i dinamičkog proračuna, proračuna veza i izrade detaljnih 3D modela konstrukcija koji su bili upotrebljeni za izradu mnoštva crteža potrebnih za izradu i montažu čelične konstrukcije.

“Izrada konceptualnog rešenja je bila od ogromne važnosti za klijenta i sve podizvođače (snabdevače mašinskom i elektro opremom) koji su učestvovali na ovom delu projekta.” – kaže Torbica.

Posao novosadskog TIM Global Engineering bio je da na osnovu plana objekta na kojem su ucrtane sve instalacije, oprema i dodatne konstrukcije, osmisle konstrukciju tako da se izbegnu sudaranja sa postojećim ili prethodno isplaniranim elementima.

Snimak gradilišta iz novembra 2021; Foto: Giga Berlin / Gigafactory 4

Rigorozni kriterijumi za ugib konstrukcija

“Naša konceptualna rešenja su bila u vidu 3D modela koji su bili slati klijentu na odobrenje i provere sudaranja sa okolnim elementima i uklapanja u postojeće stanje.” – dodaje Uroš Torbica.

Osam od deset konstrukcija koje je projektovao TIM Global Engineering bile su specifične po tome što su bile “obešene” na krovnu konstrukciju fabrike (rešetkasti krovni nosači u dva pravca), pružajući tako slobodan prostor na podu u toj oblasti.

“Ovo je učinilo i proračun konstrukcije izazovnijim iz razloga što smo morali da uzmemo u obzir ovu specifičnost pri našoj analizi. Takođe, klijent je postavio rigorozne kriterijume vezane za ugib konstrukcija, što je u velikoj meri diktiralo dimenzionisanje elemenata i veza.” – priseća se Torbica.

Prvi Tesla model Y izlazi iz fabrike u Berlinu; Foto: Tesla

Izvođački aspekt

Kao finalni deo projekta, bilo je potrebno izraditi detaljne 3D modele konstrukcija iz kojih je TIM Global Engineering izvezao i razradio 2D crteže potrebne za proizvodnju.

Ovi 3D modeli se odlikuju izuzetnom kompleksnošću, budući da su mnogobrojni detalji ograda, penjalica, stepeništa i slično, bili uključeni u model.” – kaže Torbica.

Model je takođe kreiran i prema zahtevima iz radionice, tako da se u ovoj fazi posebna pažnja obratila na izvođački aspekt.

“Maksimalno smo se potrudili da prilagodimo detalje što lakšoj izradi i montaži konstrukcije, budući da je u tom trenutku gradilište fabrike bilo izuzetno zauzeto sa vrlo malo prostora za manipulaciju elementima pri montaži.” – zaključuje Uroš Torbica iz TIM Global Engineering.

Izabrali smo za vas...

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Srodni tekstovi

Ostavite odgovor

Obavezna polja *