Mladi dizajneri Balkana na Sajmu nameštaja u Milanu 2022.
Srbiju će na dizajnerskoj smotri u glavnom gradu Lombardije predstavljati Milan Kajganić, Arpad Pulai, Đurđa Garčević, Tijana Kostić i Marija Kojić.
Young Balkan Designers selekcija 2022 učestvovaće na međunarodnoj smotri talenata “Salone Satellite” na najistaknutijem svetskom dizajnerskom događaju – Međunarodnom sajmu nameštaja u Milanu, koji se posle dve godine odlaganja zbog pandemije održava od 7. do 12. juna 2022. godine
Radovi pobednika regionalnog konkursa Young Balkan Designers najbolje su odgovorili na ovogodišnju temu “Life Hacks”, kojom su mladi stvaraoci ohrabreni da razmišljaju van ograničenja masovne, industrijske proizvodnje i otvore put ka samoodrživim, jednostavnim, pristupačnim i personalizovanim rešenjima, reflektujući domišljatost, inovativnost, primenjivost rešenja i njihov doprinos zdravom i održivom načinu života.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
- Pet radova iz Srbije među nagrađenima na konkursu Young Balkan Designers
- Učestvujte na konkursu Eko naselje u Petrovaradinu s nagradnim fondom od 12.000 evra
Pred žirijem 111 radova iz 9 zemalja
Na konkurs za mlade kreativce Balkana pristiglo je ukupno 111 radova na kojima je radilo 125 dizajnera iz 9 zemalja balkanskog regiona – Bosne i Hercegovine, Bugarske, Crne Gore, Grčke, Hrvatske, Rumunije, Slovenije, Srbije i Turske.
Međunarodni žiri Mikserovog konkursa činili su relevantni eksperti iz oblasti savremenog dizajna i umetnosti: Marcus Fairs, osnivač i glavni urednik jednog od najuticajnijih svetskih dizajnerskih portala Dezeen.com iz Velike Britanije, alumnisti platforme Young Balkan Designers, sada ostvareni mladi autori – Ana Kraš, višestruko talentovana umetnica i dizajnerka iz Srbije koja radi i živi u SAD, te Vasso Asfi i Loukas Angelou, dizajnerski tandem StudioLav iz Grčke koji uspešno gradi karijeru u Velikoj Britaniji.
Članovi žirija bili su i Jovana Zhang, suosnivačica nagrađivanog dizajnerskog kolektiva Pinwu iz Kine koji spaja tradicionalne zanate sa savremenim eksperimentalnim dizajnom, i Denis Leo Hegić, dizajner i kustos Berlinske neformalne umetničke scene, osnivač kreativnog studija Supermarket Lab i umetničke manifestacije Unblock Art Fair u Nemačkoj, kao i virtuelnog muzeja Museum of Now.
Mentorsku podršku učesnicima pružile su osnivačice YBD platforme, Maja Lalić, suosnivačica organizacije Mikser i Jelena Matić, profesorka Šumarskog fakulteta u Beogradu, te renomirani industrijski dizajner Nikola Radeljković iz kolektiva Numen/For Use (Hrvatska).
Odabrani radovi
+1 – Milan Kajganić, Srbija
Jednostavnost i suština su dve osnovne karakteristike koje karakterišu +1 stolicu – jedan oblik i jedna neprekidna linija koja jasno naglašava namenu objekta.
Koristeći savijenu površinu kao osnovni karakter samog predmeta dobijamo formu koja je istovremeno i sama konstrukcija.
Milan Kajganić rođen je 1993. godine u Beogradu. Godine 2017. godine diplomirao je na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu, smer dizajn nameštaja. Njegova strast je dizajniranje objekata koji nas svakodnevno okružuju, koji nam mogu učiniti život lakšim i boljim.
AVID – Ena Begičević Čeliković, Bosna i Hercegovina
Avid je kolekcija nameštaja za hodnik, koja se sastoji od 4 proizvoda – zidnog ogledala, zidnih polica/kuka, stola i stolice.
Hodnik, kao deo životnog prostora, zanimljiv je jer na neki način predstavlja mesto sa kojeg izlazimo ili ulazimo u svoj dom. Često je to najmanja prostorija u našem stanu, a toliko toga radimo u njoj.
Zbog toga, kao i zbog činjenice da sve ove komade nameštaja koristimo veoma kratko tokom dana, razvio se koncept stvaranja grupe proizvoda koji će ovaj prostor minimalno opteretiti i ispuniti sve njegove funkcije.
Ena Begičević-Čeliković rođena je u Zenici, u Bosni i Hercegovini. Završila je Akademiju likovnih umetnosti, odsek za produkt dizajn, na Univerzitetu u Sarajevu. Od septembra 2020. godine, Ena ima svoj dizajnerski studio Elosso, gde pruža kreativnu podršku domaćim i stranim kompanijama.
BIOCARPET – Arpad Pulai, Srbija
Umetnički rad pod nazivom Biocarpet ima za cilj da predstavi misterije morskih svetova i njihovih prirodnih struktura, nevidljivih, dakle nepoznatih golom oku, u vidu tekstilne skulpture – tepiha.
Predmet umetničkog rada je eksperimentalna tekstilna površina realizovana uz pomoć biomimetičkih generativnih principa, a svrha je realizacija inovativnih tekstilnih struktura koje se razlikuju od tradicionalnog načina formiranja tekstilnih površina.
U radu se analizira uticaj biomimetike u kontekstu razvoja netkanog tekstila sa posebnim akcentom na dizajn tekstila i umetnost.
Arpad Pulai je diplomirao na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu, na odseku za tekstil. Trenutno radi kao umetnički saradnik u nastavi na istom fakultetu. Od 2011. godine, Arpad izlaže umetnička dela iz oblasti dizajna tekstila i umetnosti.
ELENA – Eva Garibaldi, Slovenija
Elena je minimalistički svećnjak od sirovog metala napravljen sa jednostavnim jezikom dizajna i multifunkcionalnom upotrebom na umu. Elena, grčki oblik Helena – blistava svetlost. Predmet postaje središnji deo stola, osvetljavajući njegovu okolinu.
Omogućava korišćenje uz držanje jedne sveće, za intimnije iskustvo, ili tri sveće, za više osvetljenja. Objekat je dizajniran uzimajući u obzir ugljenični otisak i cirkularnu ekonomiju, izrađen od manjih metalnih delova odsečenih cevi iz proizvodnih procesa, koji bi inače otišli u otpad. Ima veliki potencijal u uspostavljanju kružne proizvodne mreže.
Objekat je napravljen imajući u vidu racionalnu proizvodnju, zahtevajući minimalnu količinu radnji – četiri reza i četiri zavara. Pored toga, komad je završen korišćenjem samo gornjeg premaza kako bi se sprečila oksidacija.
Eva Garibaldi je multidisciplinarna dizajnerka i istraživačica iz Slovenije, trenutno smeštena u Roterdamu. Diplomirala je industrijski dizajn na Akademiji za likovnu umetnost i dizajn u Ljubljani i magistrirala unutrašnju arhitekturu: Istraživanje + Dizajn (Cum Laude) na Institutu Piet Zwart u Roterdamu.
FORM FOLLOWS CULTURE – Nada Elkharashi, Turska
Novi set predmeta za svakodnevnu upotrebu, koji ispituje kulturna shvatanja i čini ih delom njegovih osnovnih kvaliteta za vođenje nove, poboljšane i zdravije dnevne rutine.
Pet različitih objekata za piće: Paused, Prolonged, Stack-ed, Stitched i Still, menjaju ponašanje korisnika u skladu sa odgovarajućim oblikom objekta za piće.
Svaki pokreće ugrađeno značenje, navodeći korisnika da reaguje i odgovori na kulturne tradicije i principe vrednosti.
Nada Elkharashi je interdisciplinarna dizajnerka i istraživačica fokusirana na kreiranje iskustava i stvarnosti koja navode na razmišljanje. Njeno trenutno istraživanje koristi prirodne materijale i ručno rađene tehnike da bi svakodnevne predmete proželo kulturnim uvidom koji, zauzvrat, stimuliše i informiše napredak kulture ponašanja.
MEENGHE – Đurđa Garčević, Srbija
Problem prekomernog korišćenja automobilskih guma prepoznat je u svetu. Ciljevi ovog projekta su bili da se pronađu nova mesta gde se guma može koristiti i da se za dizajn proizvoda može koristiti guma za proizvodnju.
U ovom projektu ciljna tehnologija je uglavnom mehanička, odvajanje materijala, mlevenje do odgovarajuće veličine, a zatim spajanje u kalup uz pomoć poliuretana. Gumu treba ponovo upotrebiti što je lakše moguće.
Proizvodi ovog nivoa (usitnjena guma) se obično koriste umesto neobrađenih materijala. Za proizvodnju ovog materijala nije potrebno mnogo energije i posebnih tehnologija. Najvažnija stvar kod ove vrste reciklaže je da se ne proizvode štetni nusproizvodi.
Đurđa Garčević završila je Školu za dizajn u Beogradu, smer vizuelne umetnosti, a posle srednje škole upisala se na Fakultet primenjenih umetnosti, smer industrijski dizajn. Bavi se dizajnom ekološki prihvatljivih proizvoda, umetnošću igara, ilustracijom i humanitarnim radom vezanim za životinje.
POLIČNIK – Tadej Urh, Slovenija
Poličnik dovodi u pitanje generičke karakteristike dizajna našeg vremena i pokušava da ponudi novo rešenje nasuprot masovnoj proizvodnji. To je jednostavna forma, sastavljena od samo dve drvene daske – vertikalne i horizontalne – koje su mehanički spojene.
Forma je nešto između utilitarnog elementa nameštaja i drvene sistemske skulpture, što korisnicima daje mogućnost da uredno izlože svoje omiljene predmete i istovremeno predstavljaju zgodno vertikalno skladište za svakodnevne predmete.
Napravljen je tako da nije potrebno bušenje da bi čvrsto stajao, što je praktično kada se često pomeraju ili za one korisnike koji vole da iznova preuređuju svoj dom i pomeraju svoj nameštaj bez ostavljanja tragova.
Tadej Urh je mladi arhitekta iz Ljubljane. Studije je završio 2020. godine na Arhitektonskom fakultetu Univerziteta u Ljubljani, gde od 2021. radi kao asistent u oblasti arhitekture. Pored toga, bavi se arhitektonskom praksom i dizajnom proizvoda u raznim timovima, a za svoj rad dobio je više nagrada.
SUBVERSION – Tijana Kostić, Srbija
Subversion je transformabilna i prilagodljiva kolekcija stolova koji koriste stege kao funkcionalni element nameštaja. Iskorišćava svojstva industrijskih stezaljki „quick-grip“ koje omogućavaju brzu i jednostavnu transformaciju komada.
Ideja kolekcije je da su svi delovi prilagodljivi i transformabilni, gde korisnici mogu da izaberu da pričvrste bilo koji materijal ili veličinu daske ravne površine koju imaju pri ruci.
Odbacuje norme konvencionalnog nameštaja i pokušava da pozove korisnike da ponovo zamisle svoj domaći pejzaž kao razigran, inkluzivan i otvoren proces sa višestrukim mogućnostima, a ne unapred određenim „off the shelf” i ekskluzivnim.
Tijana Kostić je arhitektkinja i dizajnerka nameštaja, suosnivačica Focal Design Studija, multidisciplinarne istraživačko orijentisane praksu aktivne u oblastima arhitekture, dizajna enterijera, dizajna nameštaja i dizajna proizvoda, blisko sarađujući sa lokalnim zanatlijama i sarađujući sa drugim praksama i profesionalcima.
THE LAST JAR OF HONEY – Katarina Trpčić, Hrvatska
Kroz ličnu porodičnu priču, sa fokusom na izazove dede pčelara, projekat se bavi temom opšte krize stacioniranih pčelinjih zajednica u Hrvatskoj, ali i širom sveta.
Nakon što se ovogodišnji prolećni rod pokazao najslabijim do sad, sa velikim gubicima unutar zajednica, projekat kroz distopiju nastoji da podigne svest o krizi pčelarstva, masovnoj proizvodnji meda i klimatskim promenama, ali i uvlačenjem slušalaca u emotivnu priču o pčelarima – da približi svoje zalaganje i veliki doprinos pčelama u prirodi.
Projekat se predstavlja setom proizvoda za čuvanje i konzumaciju poslednje tegle meda na stolu, mestu zajedništva i odaje omaž dragocenoj tegli meda koja konzumaciju pribora – kašike i čepa ritualom koji nas podstiče da sačuvamo ili iskoristimo svaku kap meda. Postolje je od jelove daske iz stare košnice, nekadašnjeg doma umrle pčelinje zajednice.
Osvrćući se na svoje projekte, bilo proizvodne, umetničke ili grafičke orijentacije, Katarina Trpčić može lako da prepozna konkretnu vezu između emocija i forme koja se prirodno pojavljuje kroz njih. Odraz njene ličnosti je želja da se poveže sa proizvodom, da ga ceni i da ga dugo pamti.
VAL – Andraž Rudi Vrhovšek, Slovenija
Proizvod je dodatak koji prvenstveno služi kao pregrada za otvorene prostore gde se akumulira buka. Proizvod uspostavlja poluzatvoreni prostor u javnim enterijerima i reguliše radno, opuštajuće ili lično okruženje. Val je fleksibilan modularni proizvod koji nam omogućava stvaranje fleksibilnog prostora povezivanjem modula različitih dimenzija.
Sa dodacima kao što su okvir, radna površina i lampa, može se pretvoriti u prenosivu ili skladišnu radnu jedinicu ili kućnu kancelariju – hoffice. Proizvod zamenjuje upotrebu teško dostupnih sirovina za proizvodnju izolacionih komponenti u građevinskoj i komercijalnoj izolacionoj tehnologiji.
Izjednačavanjem izolacionih vrednosti recikliranog materijala, proizvod umanjuje kredibilitet korišćenja prvobitnih materijala. Situacije koje se dešavaju na otvorenim prostorima dovode do akumulacije buke, što je jedan od uzroka stresa, a negativno utiče na zdravlje i efikasnost ljudi.
Kao rezultat, produktivnost je smanjena za 66%, a zdravstvene usluge rezultiraju sa 40 milijardi evra godišnjih troškova za lečenje i bolovanje u Evropskoj uniji. Dakle, proizvod interveniše u prostoru kao zvučno-vizuelna barijera i na taj način pomaže da se poboljša psihoakustično stanje.
Andraž Rudi Vrhovšek je diplomirao industrijski dizajn na Akademiji za likovnu umetnost i dizajn u Ljubljani i jedan je od osnivača kolektiva ADDiD PLUS. Njegove oblasti rada uključuju dizajn proizvoda, dizajn enterijera, dizajn vizuelnih komunikacija i povremeno bavljenje arhitekturom.
VOZICHECK – Matko Plovanić, Hrvatska
Ideja je bila da se dizajnira proizvod koji bi olakšao specifične aktivnosti na otvorenom, u pešačkim zonama urbanih sredina. U gradskim centrima dostava robe u određene zone često nije moguća motornim vozilom, ili bar nije moguća tokom celog dana.
Vozicheck je proizvod 2 u 1 koji omogućava isporuku robe, na primer na zelenu pijacu ili festival ulične hrane, a zatim se transformiše u radnu površinu. Konstrukcija je izrađena od savijenih čeličnih cevi, čeličnog lima i drvenih letvica. Robusni skelet obezbeđuje izdržljivost, dok se drveni delovi lako zamenjuju novim u slučaju oštećenja.
Matko Plovanić je diplomirao na Fakultetu za dizajn u Ljubljani, u Sloveniji. Ima dugogodišnje iskustvo kao freelance dizajner i iskustvo od nekoliko godina kao dizajner u okviru studija. Poseduje široko znanje i iskustvo u štampanom i digitalnom dizajnu, prostornim intervencijama, kao i dizajnu izložbi i dizajnu proizvoda.
UNLUCKIES – Maja Repotočnik, Slovenija
Unluckies predstavlja seriju edukativnih igračaka koje imaju za cilj da razviju emocionalnu vezu između dece i njihovog okruženja. Napravljene su od ponovo iskorišćene tkanine, a punjenje igračke je uvek element iznenađenja. Unutar svake kivi ptice nalazi se nekoliko plastičnih čepova koji služe kao pokretač razgovora.
Kroz taktilnu igru i ovaj element iznenađenja možemo naučiti dete o negativnom uticaju koji imamo na našu okolinu i pokušati da kroz igru predložimo koja su moguća rešenja.
Maja Repotočnik je slovenačka industrijska dizajnerka sa blistavom vizijom pametnih rešenja. Sa velikim interesovanjem za održivi dizajn, trudi se da ceo proces dizajna i proizvodnje bude na potpuno lokalnom nivou.
ZAOKRET – Marija Kojić, Srbija
Ovaj sistem nameštaja za decu dizajniran je kao višenamenska prostorna instalacija za specijalizovane dečje i javne prostore.
Održivost proizvoda postignuta je multifunkcionalnošću, upotrebom kvalitetnog materijala koji obezbeđuje održivost kroz nekoliko generacija korisnika, kao i sklopivošću elemenata što značajno smanjuje troškove transporta i štetan uticaj na životnu sredinu.
Marija Kojić je dizajnerka enterijera i nameštaja koja radi i živi u Beogradu. Diplomirala je 2015. godine na Filološko-umetničkom fakultetu u Kragujevcu, smer unutrašnja arhitektura. Iza sebe ima realizovane projekte iz oblasti enterijera, nameštaja i produkt dizajna. Za projekat “Zaokret” do sada je osvojila nekoliko nagrada.
Radovi na jesen i na Mikser festivalu
Radovi su predstavljeni i domaćoj publici i to izložbom prototipova u Muzeju primenjene umetnosti, a nakon svetske premijere u Milanu, biće prikazani i regionalnoj publici u Beogradu na jesen 2022. na Mikser festivalu, jednom od najznačajnijih regionalnih festivala kreativnosti i društvenih inovacija.
Odakle nam turkinja evo ne znam…