Drvena metro stanicu u Napulju kao kontra kvartu od betona i stakla
Nova stanica nastala je iz želje za stvaranjem organskog kontrasta kvartu iz 70ih godina koji je projektovao Kenzo Tange.
Studio EMBT iz Barselone potpisuje projekat metro stanice Centro Direzionale u Napulju, koja je trenutno u fazi izgradnje. Ova stanica gradi se u napuljskom kvartu koji je 70tih godina prošlog veka projektovao čuveni japanski arhitekta Kenzo Tange. Međutim, arhitektica Arhitektica Benedetta Tagliabue iz EMBT odlučila se da stanicu pravi od drveta kao organskom kontrastu kvarta kojim preovlađuje staklene zgrade i beton.
Srodni linkovi:
- Odbijene sve primedbe Građevinskog fakulteta na Nacrt plana beogradskog metroa
- Konkurs za idejno rešenje 16 stanica beogradskog metroa na Liniji 1
Dizajn Kenzo Tangea se ipak nije pokazao kao uspešan jer se veoma razlikuje od ostatka Napulja.
„Kenzo Tange je projektovao Centro Direzionale kao kvart u kojem preovlađuju stakleni neboderi i veliki trg, što je veoma u skladu sa sedamdesetim godinama prošlog veka. Međutim, ovaj dizajn se ipak nije pokazao kao uspešan jer se veoma razlikuje od ostatka Napulja.“, rekla je Benedetta Tagliabue, osnivač studia EMBT.
Umesto u Tangeovom arhitekturi, arhitektica je inspiraciju pronašla u starom Napulju.
Pusto i opasno
“Ovo je mesto gde postoji puno kancelarija i poslovnog prostora, ali u pet sati popodne je veoma pusto i opasno. Tako je i nastala ideja da se tamo napravi nova stanica i da se poveže sa novom linijom metroa, kao i da se pokuša da se u ovaj veštački deo grada uvede deo prirode i deo originalnog Napulja.”, objasnila je Tagliabue za Dezeen.
Velika nova stanica gradi se iznad postojećih podzemnih metro linija i zameniće prethodni objekat koji je bio nešto više od puke nadstrešnice koja je pokrivala stepenište.
Lamelirano drvo i klasična estetika
Tagliabue je objasnila da su projektu koristili postojeću betonsku konstrukciju i stubove, kojima su samo pridodali drvene stubove i grede.
Karakteristična i neobična forma stanice dobijena je primenom lameliranog drveta (CLT), a širina šinskih koloseka uslovila je raspone valovite strukture. Primena lamelirnog drveta omogućila je postizanje željenih oblika greda.
Zasvođeni plafoni takođe aludiraju na klasičnu estetiku železničkih stanica, dok je čitava forma stanice imala za cilj da stvori osećaj “šetnje po šumi”.
“Ono što mi želimo da postignemo ovde jeste neka vrsta organskog trga – poput osećaja da se hoda u šumi iako se nalazite u veoma veštačkom poslovnom okruženju.”, rekla je Tagliabue.
Izazovi u realizaciji
Centro Direzionale je jedna od nekoliko novih metro stanica koje su brojne međunarodne arhitekte dizajnirale za grad pod sloganom “AAA- architecture, art and archaeology”, te svaka stanica zaista i sadrži elemente umetnosti i arheologije, pored toga što je novo arhitektonsko delo grada.
Međutim, čitav projekat je doveo do kašenja u izgradnje mnogih stanica, a neke od njih poput one koju su projektovali Studio Fuksas ipak ostaju da funkcionišu kao muzej, s obzirom na to da su na lokaciji iskopani ostaci drevnog rimskog grada.
Centro Direzionale nije imala ovakvu vrstu “problema” jer se nalazi u novijem delu grada ali je izgradnja obustavljena usled pandemije koronavirusa, a Tagliabue ističe da je bilo i drugih problema koji su doveli do kašnjenja.
“U okviru projekta predvideli smo i vrt, koju sada pokušavaju da izostave, jer budžet je uvek problem. Zaista se nadam da se vrt neće eliminisati, jer je to zaista važno i pokazuje da želimo da pokušamo da ovo učinimo mestom prirode.”, rekla je Tagliabue.
Umetnička instalacija na krovu
Stanica bi takođe trebalo da sadrži i umetničku instalaciju na krovu koja će prikazivati lice jednog arheološkog dela pronađenog na Pompejima, što bi bilo u skladu sa sloganom projekta “AAA- architecture, art and archaeology”.
Tačan datum završetka radova na stanici Centro Direzionale za sada nije objavljen, a arhitekte ističu da je projekat otpočet 2004. godine i da napuljski način rada nije lak, te se mora biti veoma strpljiv.
Foto: Paolo Fassoli
Kad ste već ovde…