Nedavno je raspisan i konkurs za izgled metro stanica
Urbanizam

Odbijene sve primedbe Građevinskog fakulteta na Nacrt plana beogradskog metroa

„Ako sednete u progrešno projektovan metro, sve linije i stanice biće vam pogrešne“.

Javna sednica Komisije za planove skupštine grada Beograda, održana je 12. oktobra 2021. godine. Građevinski fakultet Univerziteta u Beogradu podneo je primedbe koje su Predstavnici Urbanističkog zavoda Grada Beograda odbili kao neosnovane i ostali pri rešenju predloženom u Nacrtu plana generalne regulacije šinskih sistema u Beogradu.

Predstavnici Fakulteta na sednici bili su: prof. dr Vladan Kuzmanović, dekan, v. prof. Dejan Gavran i doc. dr Sanja Fric, sa Katedre za puteve, železnice i aerodrome.

Dekan Kuzmanović je istakao da je namera Građevinskog fakulteta da ukaže na brojne nedostatke predloženog rešenja, sa jedinim ciljem da građani Beograda i svi budući korisnici metroa dobiju sistem koji će imati smisla i koji će rešiti što veći deo nagomilanih saobraćajnih problema.

Otkad se Građevinski fakultet bavi metroom?

„Povodom pitanja nedobronamernih članova Komisije za planove (Otkad se Građevinski fakultet bavi metroom?) podsetio je da su profesori ove institucije aktivno učestvovali u svim studijama još od prvih ideja o Beogradskom metrou. Pomenuo je profesore Savu Janjića, Jovana Katanića, Mihaila Maletina, Voja Anđusa i mnoge druge, koji su bili ključni eksperti u svim studijama i projektima tokom proteklih 50 i više godina. Zbog toga Građevinski fakultet ima kompletnu biblioteku tehničke dokumentacije od početka razvoja ideje o beogradskom metrou i novu generaciju nastavnika koja nastavlja tradiciju čuvenih prethodnika.“ – ističe se u saopštenju Fakulteta.

Ključ problema nastao je još prilikom definisanja projektnog zadatka, odnosno ulaznih podataka za Smartplan.

Ključ problema nastao je još prilikom definisanja projektnog zadatka, odnosno ulaznih podataka za Smartplan.

„Za one koji ne znaju, projektni zadatak je dokument koji sastavlja investitor (u ovom slučaju taj posao je vodio Grad Beograd), u kome se definiše posao projektanata i planera. U ulaznim parametrima za izradu Smartplana, Grad je zacrtao delove grada koje treba razvijati (Makiško polje, Hipodrom, Luka Beograd, Ada Huja, Blok 18 i Blok 26) i tako direktno predefinisao koridor prve linije metroa, uzimajući u obzir prognozirani broj potencijalnih stanovnika grada Beograda i prognozirani broj potencijalnih radnih mesta. Zbog toga se firma „WSP“ u Smartplanu ovim pitanjem suštinski nije ni bavila, već je trasu usvojila u skladu sa ulaznim podacima koje je Grad dostavio! Takođe, netačni su i navodi da je francuska firma „Ežis reil“ u Generalnom projektu potvrdila takvo rešenje, jer se ni oni nisu bavili validnošću ulaznih podataka. Dokaz je prezentacija predstavnika Ežisa, u kojoj su istakli da je osnova za izradu Generalnog projekta bio Smartplan.“ – piše u saopštenju.

U navedenoj dokumentaciji je potvrđeno da je prioritetnu liniju usvojila Komisija za metro. Upravo je ta Komisija potvrdila i listu glavnih urbanističkih projekata koje projektanti, citiramo „moraju da uzmu u obzir“ prilikom studije o metrou.

„Rezultat je rešenje metro sistema u kojem se kao jedan od osnovnih načela ističe odblokiranje kapitalne vrednosti zemljišta u vlasništvu grada, odnosno zarada od novonastale vrednosti zemljišta u budućnosti, dok načela koja se odnose na postojeće saobraćajne probleme nisu ni pomenuta!?“ – ističe se u saopštenju Fakulteta.

Dalje se dodaje da je gradska uprava kao ulazne podatke za Smartplan definisala kriterijume: smanjenje saobraćajnih problema, prelazak sa individualnih putovanja automobilima na metro ili skraćenje prosečne dužine putovanja – rešenje metroa bi sigurno bilo suštinski drugačije.

Konkurs za dizajn stanica beogradskog metroa

Primedbe na ulazne podatke

Nakon Smartplana i Generalnog projekta sledila je izrada Elaborata za rani javni uvid na plan generalne regulacije gradskih šinskih sistema u Beogradu sa elementima detaljne razrade za prvu fazu prve linije metro sistema, koji je izradio Urbanistički zavod grada Beograda. U toku ranog javnog uvida, Građevinski fakultet je izneo primedbe na Elaborat, na koje je dobio odgovor da su primedbe neosnovane i neopravdane, jer se opet odnose na ulazne podatke koji nisu predmet nacrta plana.

Usledila je izrada Nacrta plana generalne regulacije koji je predmet ove sednice. Sem elimisanja ključnih tekstualnih delova i slika koje su bile prikazane u Elaboratu, a na kojima se nedvosmileno uočava saobraćajna kičma grada Beograda (stari deo grada – Novi Beograd), suštinska razlika u odnosu na Elaborat – praktično ne postoji. Dakle, i Nacrt plana urađen je na osnovu Smartplana i Generalnog projekta, bez kritičkog preispitivanja ova dva dokumenta.

Na kraju, dekan Kuzmanović je istakao da Grad Beograd uopšte i nije nadležan za objekte poput metroa, odnosno da je prekršen član 133. Zakona o planiranju i izgradnji, po kome posao projektovanja i izgradnje metroa (već od nivoa Generalnog projekta sa prethodnom studijom opravdanosti) mora da vodi Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

Svoje izlaganje prof. Kuzmanović zaključio je rečenicom: „Ako sednete u progrešno projektovan metro, sve linije i stanice biće vam pogrešne“.

Saobraćajne potrebe Beograda

Nakon toga, doc. Sanja Fric i v. prof. Dejan Gavran ponovili su ključne primedbe Fakulteta na Nacrt plana kao što su:

  1. Grad Beograd predstavlja dvocentričan grad, koncentracije stanovanja i radnih mesta se nalaze u delovima starog dela grada i Novog Beograda i prvom fazom prve linije metroa se mora odgovoriti na saobraćajne potrebe sadašnjih stanovnika grada Beograda, a to je veza starog dela grada sa Novim Beogradom.
  2. Metodološki, planerski i inženjerski je pogrešno da prioritetna linija u metro sistemu bude potencijalna razvojna linija koja ne rešava saobraćajne probleme sadašnjih stanovnika grada. Zato prva linija metroa mora povezati aktuelne centre stanovanja, rada, obrazovanja, zdravstvene centre, železničke stanice, jer će samo takva linija opravdati svoju gradnju. Samim tim u prvoj fazi moraju biti povezane obavezne tačke kao što su Prokop, Vukov spomenik, Klinički centar, autobuska stanica, koridor Bulevara kralja Aleksandra i dr.
  3.  Iz svega prethodno navedenog, jasno se ocrtava saobraćajna i urbanistička kičma grada na pravcu Istočni obod Zemuna – Opština Novi Beograd – Centar grada (Trg republike) – Bulevar kralja Aleksandra, te ovim potezom mora proći prva linija metroa.
    4. S obzirom na evidentna neslaganja i kontradiktornosti u ulaznim podacima za Nacrt plana, neophodno je ažurirati Smartplan pre donošenja konačne odluke o razvoju metro sistema grada Beograda.

Zaustaviti ishitrenu realizaciju projekta

Fakultet smatra da treba zaustaviti ishitrenu realizaciju projekta, ažurirati sve ulazne podatke i pristupiti izradi inoviranovog Generalnog projekta i Nacrta plana, u koji će biti uključene sve domaće relevantne naučne i stručne institucije. Građevinski fakultet će uvek nastojati da svojim stručnim kapacitetima, pomogne u unapređenju metro sistema.

Imajući u vidu značaj ovog projekta za grad Beograd i republiku Srbiju, kao i vrednost same investicije, Građevinski fakultet je sa primedbama upoznao i najviše državne organe, zaključuje se u saopštenju Građevinskog fakulteta u Beogradu.

Kad ste već ovde…

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Srodni tekstovi

10 komentara

  1. arhitekta

    Jako bitan tekst i jako dobra pozicija strucnjaka sa fakulteta koji su stali protiv investitorske politike koja ne ide u korist stanovnika Beograda

  2. Ranko Radović

    Ako sam dobro razumeo, centralno pitanje je „koja je linija Metroa prioritet“?

    „Rezultat je rešenje metro sistema u kojem se kao jedan od osnovnih načela ističe odblokiranje kapitalne vrednosti zemljišta u vlasništvu grada, odnosno zarada od novonastale vrednosti zemljišta u budućnosti, dok načela koja se odnose na postojeće saobraćajne probleme nisu ni pomenuta!?“

    Beograd je, pre svega, grad investitora i njihovih ljubavnica, a ne grad „običnih građana“.

    Predloženi plan Metroa i njegovi prioriteti to i dokazuju.

  3. Vaskezz

    Odličan tekst. Čini mi se da je svima postalo jasno da vladajuće strukture funkcionišu bez ikakvih načela i po principu laktanja do zarade, ali šta dalje? Da li postoji ikakva mogućnost da se stručnjaci suprotstave korporativnom šarlatanizmu? Ako je ista ekipa mogla neometano da počne sa građenjem one arhitektonske spodobe pored Nebojšine kule, ko će ovo da spreči?

  4. Darko

    Svaka reč im je na mestu. Navlače nove ljude u Beograd a ni za stare nema uslova. Realno, 750 000 stanovnika je maksimum maksimuma za Beograd, sve preko toga je kolaps svih sistema.

  5. Anton

    Svaka čast ovim profesorima sa gradjevinskog fakulteta. Moj fakultet (arhitektonski) ćuti ko… da ne kažem već šta! Ćutao je i za Beograd na vodi, i za slučaj hidroelektrana (neki profesorili su komentarisali negativno ovo, ali izostala je sistemska reakcija kakva je bila npr. od strane šumarskog fakulteta); Ćuti i za Košutnjak, Makiš, Rio Tinto. Tako da bi sve nas trebalo da bude barem malo sramota gde smo studirali.

    1. Milan Kovačević

      Antone, i ja se stidim kako Arhitektonski fakultet ćuti na sve što nam se dešava.

  6. Nina

    Konacno da dobijemo mišljenje i relevantnih strucnih ustanova. Zašto nema javne rasprave o ovome na RTS-u? Ovo je pitanje javnog značaja i nešto ce imati direktan uticaj na kvalitet života velikog dela stanovništa, da ne pričamo o enormnom trošku iz drzavne kase (naših para!). Ako ostane na ovakvim tekstovima, na zalost, domasaj ce biti zanemarljiv. Ali, bravo GRF i samo nastavi!

  7. Brana

    Da, da, Arhitektonski fakultet, DAB i ona dvojica akademika nasih kolega su ipali najveca profesionalna bruka. Skorojevicka arhitektura, povezana sa primitivnim urbanim menadzerstvom, su izmasakrirali ovaj grad koji inace nije mogao da se pohvali svojim urbanim nasledjem u odnosu prirodne geografske kvalitete. Beograd je tipican primer neiskoriscenih dobrih mogucnosti.

  8. élies

    Meni se više sviđa plan koji je fakultet obradio 👍 kako u opšte možemo da ih podržimo u realizaciji?

  9. Dušan Nikolić

    Nažalost, postala je već praksa u Srbiji, da se odluke o važnim, kapitalnim projektima saobraćajne infrastrukture donose prema ličnim željama, ambicijama ili koristima interesnih grupa, to je zadesilo i projekat metroa. Projektni zadatak jeste ključni dokument i nikako nije smeo da unapred predodredi trasu metro linije, tim pre što postoji bogato nasledje studije metroa iz proteklih decenija. Učinjena je velika šteta što nije sagledana celovita potreba grada u pogledu saobraćajnog povezivanja vitalnih gradskih delova, veza sa drugim saobraćajnim sistemima, kako se čini sve je podredjeno nečijoj samovolji i interesu, i izvan važećih procedura i nadležnosti, prvenstveno Ministarstva gradjevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Posebno je pitanje kvalifikovanost članova Komisije za plan grada, kada može da podrži predloženo rešemje. Potpuno su u pravu kolege sa Gradjevinskog fakulteta u Beogradu, zbilja kada je metro linija pogrešna, pogrešne stanice, pa koja je onda svrha takvog metroa ? Nije ovo jediina pogrešna odluka kada su u pitanju saobraćajni sistemi,autoputevi a posebno zakonska regulativa koja linijske sisteme tretira kao običnu parcelu za zgradu…

Ostavite odgovor

Obavezna polja *