Melkwegbrug/NEXT Architects, foto: NEXT Architects
Urbanizam

Ovih 10 gradova su uključili bicikle u srž urbanističkog planiranja

Kako se svest o ekologiji širi, bicikli kao sredstvo transporta postaju sve prisutniji a ovi gradovi su već obezbedili da njihovo kretanje teče neometano.

Arhitektura i urbanizam igraju značajnu ulogu u promociji upotrebe bicikala. Gradovi opremljeni adekvatnim biciklističkim stazama, parkiralištima i javnim garažama, podstiču građane da se uzdrže od upotrebe automobila i da se odluče za znatno održivije prevozno sredstvo. Bicikli nam dolaze od davnina ali su i prevozno sredstvo budućnosti.

Ovih 10 svetskih gradova uključili su bicikle u srž urbanističkog planiranja zbog čega su održiviji, zdraviji i ekološkiji.

Cycling through the Trees / Burolandschap, foto: Visit Limburg

10. Kopenhagen, Danska

Kopenhagen se smatra jednim od najviše bike-friendly gradova u svetu i oko 62% njegovih građana koristi bicikle na dnevnom nivou kao primarno prevozno sredstvo.

Ovaj grad neprestano ulaže u biciklističku infrastrukturu i adaptira urbanistički plan kako bi bio što adekvatniji za bicikliste. Među razgranatom biciklističkom infrastrukturom ističu se četiri biciklistička mosta, a još nekoliko se nalazi u fazi planiranja i izgradnje.

Karen Blixens Plads Public Square/Cobe, foto: Rasmus Hjortshøj – COAST

9. Amsterdam, Holandija

Amsterdam, koji se takođe smatra jednim od najprijatnijih gradova za bicikliste, 2019. godine predstavio je novi urbanistički plan za 2022. godinu koji je fokusiran na poboljšanje biciklističkih parkirališta i postojeće biciklističke infrastrukture.

Grad kreira nove takozvane „kraljevske rute“ koje mogu da prihvate više bicikala, s obzirom na to da se svake godine na hiljade novih ljudi doseli u grad. Takođe, rade na povećanju broja ulica male brzine i redizajniranju glavnih raskrsnica kako bi se osigurala bezbednost biciklista.

Lex van Delden Bridge/Dok Architecten, foto: Arjen Schmitz

8. Utreht, Holandija

Kao i mnogi drugi holandski gradovi i Utreht se može pohvaliti veoma razvijenom biciklističkom infrastrukturom, a njihov plan je da udvostruče količinu vožnje biciklom do 2030. godine.

Ova okrenutost biciklima nastala je kao odgovor na velike troškove koje su automobili stvarali, što je ohrabrilo građane da se u sve većem broju opredele za bicikle. Još 2017. godine Utreht je otvorio najveće parkiralište za bicikle na svetu koje ima 22.000 parking mesta u pet zona kako bi se omogućilo što efikasnije kretanje, odnosno ulaz i izlaz. Takođe, preko digitalni sistem korisnici parkinga mogu da lako da pronađu svoje parking mesto.

City of Utrecht Opens Largest Bicycle Parking Lot In The World, foto: CU2030.nl

7. Berlin, Nemačka

Berlin se nalazi na visokom mestu evropske liste gradova prilagođenih biciklima. Trenutno ovaj grad implementira novi plan biciklističkih „auto-puteva“ koji promovišu bicikle kao efikasno prevozno sredstvo.

Po nalogu berlinskog Odeljenja za životnu sredinu, transport i zaštitu klime istraženo je 30 biciklističkih staza širom grada, od kojih je 12 dobilo odobrenje da u potpunosti budu odvojene od ostalih vozila na putu. Inicijativa usmerena na bezbednost biciklista na putu, javila se usled težnje da se do 2025. godine broj bicikala poveća na 2,4 miliona.

Foto: Andreas Levers

6. Bogota, Kolumbija

U gradovima poput Bogote, koji je u TOP3 grada na svetu sa najvećom gužvom u saobraćaju, promocija upotrebe bicikala umesto automobila bila je jedno od ključnih rešenja za smanjenje gužve u saobraćaju.

Iako grad još uvek nije u potpunosti prilagođen biciklima, nekoliko rešenja je uspešno implementirano u urbanistički plan kako bi se podstakla upotreba bicikala. Međutim, sa podsticanjem upotrebe bicikala, potrebno je dodatno raditi na bezbednosti građana i ponuditi im rešenja koja će im osigurati bezbednost.

Foto: Municipality of Bogota

5. Strazbur, Francuska

Strazbur se oduvek smatrao prvim biciklističkim gradom Francuske jer je biciklistička mreža išla dalje od centralizovane. Pre nekoliko godina grad je primenio novu biciklističku strategiju koja podstiče nove vozače da se pre odluče na vožnju bicikala umesto automobila. Ovo su sproveli kroz renoviranje postojeće mreže, kao i proširenjem biciklističke trase Velostras, kao i razmatranjem upotrebe cargo bicikala.

Strawinskylaan Bicycle Parking/wUrck, foto: Jan de Vries

4. Antverpen, Belgija

Ovaj grad ima dobro ogranizovane samostalne biciklističke staze, parkirališta i programe za „deljenje vožnje“, a na većini svojih ulica unutar grada smanjio je ograničenje brzine na 30 km/h.

Antverpen takođe radi i na proširenju svoje mreže biciklističkih „auto-puteva“ sa rutama bez prisustva automobila koje vode do turističkih mesta u regionu.

Foto: Copenhagenize Design Company

3. Barselona, Španija

Tokom poslednjih nekoliko godina katalonska prestonica postala je istaknuta u investiranju u gradski biciklizam sa programima deljenja bicikala, koji se smatra najboljim u svetu.

Barselona je takođe smanjila brzinu kretanja unutra grada na 30 km/h i dodala brojne nove biciklističke staze, čineći bicikliste bezbednijim u saobraćaju i ohrabrujući i druge građane da smanje ili eliminišu svoje kretanje pomoću automobila ili autobusa.

Foto: Copenhagenize Design Company

2. Malme, Švedska

Malme se može pohvaliti sa više od 500 obezbeđenih biciklističkih staza, što je najviše među švedskim gradovima. Da bi promovisali upotrebu bicikala, grad je vodio kampanje poput „Bez smešnih putovanja automobilom“, koja je imala za cilj da ubedi građane da smanje upotrebu automobila.

Grad je uveo i nove tehnologije u urbani sistem, poput raskrsnice sa senzorima, koji upozoravaju vozače automobila kada se biciklisti približavaju.

The South Entrance/Tengbom, fot: Felix Gerlach

1. Montreal, Kanada

Iako evropski gradovi često vode na rang listi gradova koji su najviše prilagođeni biciklima, tu je i Montreal koji takođe preuzima vodeću ulogu na ovom polju kada je reč o globalnim razmerama.

Tokom poslednjih godina grad je uložio u poboljšanje svoje biciklističke infrastrukture dodavanjem 600 kilometara biciklističkih staza duž mreže puteva. Montreal je i domaćin biciklističkog festivala koji biciklistima omogućava obilazak ovog grada na dva točka.

Foto: Marc Bruxelle/Dreamstime

Izvor: Archdaily

Kad ste već ovde…

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Srodni tekstovi

Ostavite odgovor

Obavezna polja *