Ovo su najbolji studentski radovi za mobilni paviljon
Mali, rasklopivi i prenosivi – ovu su najbolji studentski radovi za mobilni paviljon koji će se uskoro pojaviti na ulicama mnogih evropskih gradova.
Javni, anketni studentski konkurs za idejno rešenje mobilnog paviljona / prostorne instalacije raspisan je i objavljen 02.03.2021. godine. Povod za raspisivanje i organizaciju Konkursa se vezuje za međunarodni projekat Europe Readr koji je iniciran od strane Ministarstva spoljnih poslova Republike Slovenije povodom predstojećeg predsedavanja Slovenije Savetom Evropske unije od jula do decembra 2021. godine.
Učešće u konkursu je uzelo 17 autorskih timova sačinjenih od 39 studenata sa 4 visokoškolske institucije. U skladu sa predloženim konceptima, stepenom razrade rešenja i potencijalom za dalji razvoj Žiri je jednoglasno odlučio da se dodele TRI RAVNOPRAVNE NAGRADE autorskim timovima/autorima sa radnim šiframa 1, 7 i 10, kao i da se ovi autorski autori/timovi pozovu da uzmu učešće u sledećoj fazi u vidu Studentske radionice koja će biti usmerena na razradu rešenja.
Žiri je dodelio i DVA PRIZNANJA autorima/timovima sa radnim šiframa 2 i 4, čija rešenja imaju izuzetan oblikovni potencijal u prostoru, kao i dobro osmišljen tehnički apsekt montaže i demontaže paviljona/instalacije. Međutim, žiri smatra da nagrađeni radovi imaju veći potencijal u razradi sa programsko-funkcionalnog aspekta, ali i odgovora na načela Europe Readr projekta.
U nastavku je dat osvrt Žirija na radove koji su dobili nagrade i priznanja.
NAGRADE:
Jana Nikolovski i Tamara Nikolić
- Univerzitet u Beogradu – Arhitektonski fakultet
Projekat UPCYCLING TETRIS nudi fleksibilan i adaptivan koncept paviljona koji ima potencijal za dalji razvoj i razradu rešenja. Rešenjem je napravljen prostorno-programski sistem iz niza elemenata (modularnih podcelina) koji kreiraju specifičan ambijent urbane dnevne sobe blizak svakodnevnom iskustvu različitih profila korisnika.
U tematskom smislu, paviljon je koncipiran u skladu sa načelima Europe Readr projekta afirmišući bookcrossing koncept i stvarajući poligon za okupljanje i dijalog čitalačke publike. Predoženi materijali i sistem izgradnje paviljona karakteriše ekonomska opravdanost i visok nivo izvodljivosti rešenja.
Andrija Ilić i Igor Iljić
- Univerzitet u Beogradu – Arhitektonski fakultet
Projektom se nudi sistemsko rešenje koje se sastoji od jediničnih modula čijim se povezivanjem, multiplikacijom i rotacijom mogu dobiti različite prostorne strukture otvorenog i zatvorenog tipa. U tom smislu, rešenje može biti uklopljeno u različite prostorne okvire prilagođavanjem prostornih odnosa jediničnih modula što otvara mogućnost izbora mesta za čitanje – u zaklonjenom, izlovanom prostoru za pojedinca ili u izloženom prostoru, okrenutom ka prolaznicima za čitanje u društvu.
Veliki potencijal rešenja se ogleda i u primeni na različitim lokacijama, te mogućnosti da paviljon okupi korisnike u različitim vremenskim intervalima na nivou dana. Pored toga, u rešenju je prepoznata mogućnost ekonomičnog i efektnog rešenja kroz dalju razradu materijalizacije i opremljenosti ovog sistema.
Nataša Radenović
- Univerzitet umetnosti u Beogradu – Fakultet primenjenih umetnosti
U osnovi koncepta se nalazi monumentalan jedinični element prostorne instalacije, koji zahvaljujući svojoj jednostavnoj geometriji i proporcijama omogućuje kreiranje različitih prostorno-programskih scenarija u zavisnosti od dispozicije jediničnih modula. Monumentalnost koja je postignuta dimenzijama monolitnih ploča u funkciji je definisanja mesta koje promoviše čitalačku kulturu i daje markantno obeležje u gradskom prostoru.
Upotreba jednog tipskog elementa čija dispozicija i materijalizacija gradi prostor koji poziva na igru, udobno sedenje ili rad ima potencijal za primenu primarno digitalnih tehnologija u promovisanju čitalačke kulture zbog čega Žiri izdvaja ovo rešenje za dalju razradu.
PRIZNANJA:
Tatjana Argakijev, Milica Jovičić i Andrej Jovanović
- Univerzitet u Beogradu – Arhitektonski fakultet
U prostorno-oblikovnom smislu, rešenje karakteriše praktičan, fleksibilan i transformabilan sistem čiji jedinični elementi grade postavku u vidu urbane police sa knjigama.
Žiri je prepoznao da jedinično izdimenzionisan modul koji gradi strukturu nema kapacitet za razvoj sistema nešto šireg obima i razmere i u tom smislu razvoja prostornog sklopa koji može imati kapacitet da izgradi različite ambijentalne i programsko-funkcionalne celine, zbog čega ne ulazi u kategoriju za dalju razradu.
Damir Aljošević
- Univerzitet Crne Gore – Arhitektonski fakultet
U prostorno-oblikovnom smislu, rešenjem je ponuđen odgovor u vidu paviljona koji se može postavljati i afirmativno delovati na okruženje u okviru gradskih šetališta u vidu mesta prolaza. Rešenjem se takođe nudi praktičan sistem izgradnje, montaže i demontaže paviljona zasnovan na mehanizmu sklapanja i rasklapanja, što je vešto prikazano kroz fizički model, kao i niz tehničkih crteža i ambijentalnih sekvenci.
Žiri je takođe prepoznao da dobro osmišljen princip povezivanja elemenata sugeriše koridorski prostor sa primarno izlagačkom funkcijom koji i u oblikovnom smislu ne odgovara nameni i ulozi paviljona, zbog čega ne ulazi u kategoriju za dalju razradu.
Žiri
Žiri je radio u sastavu: dr Vladan Đokić, redovni profesor (predsednik Žirija), dr Ana Nikezić, vanredni profesor, dr Milica Milojević, docent, dr Jelena Ristić Trajković, docent, dr Verica Krstić, docent i Irena Herak, savetnik za kulturu i medije, predstavnik Ambasade Republike Slovenije u Beogradu. Sekretar konkursa je bila Aleksandra Milovanović, istraživač-pripravnik.
O projektu Europe Readr
Projekat Euorpe Readr će biti realizovan u saradnji sa Nacionalnim institutima Evropske unije za kulturu (EUNIC). Cilj projekta je da podstakne kulturu čitanja i kritičko razmišljanje u društvu o budućem životu, da podrži stvaranje javnih prostora za razmenu i debatu o zajedničkim evropskim vrednostima, da otvori dijalog o Evropskom zelenom dogovoru (European Green Deal), održivosti i urbanizmu kroz seriju aktivnosti zasnovanih na međunarodnoj saradnji i kreativnosti.
Na osnovama definisanih ciljeva u okviru Europe Readr projekta, mreža arhitektonskih škola i ekspertski timovi u domenu arhitekture i urbanizma angažovani su na projektovanju i realizaciji paviljona / prostornih instalacija u javnim prostorima. S druge strane, proces projektovanja i realizacije predviđa i uključivanje studenta kroz različite vannastavne aktivnosti (radionice, seminare, konkurse).
Centar za istraživačku delatnost (CID) Univerziteta u Beogradu – Arhitektonskog fakulteta u saradnji sa Ambasadom Republike Slovenije u Beogradu priključio se realizaciji aktivnosti u okviru Europe Readr projekta kroz organizaciju studentskog konkursa, studentske radionice i izgradnju mobilnog paviljona / prostorne instalacije u javnom prostoru.
Kada ste već odve…