U novosadskom kvartu predviđa se izgradnja prostornih repera do 20 spratova, biciklističkih staza, pasarela, bazena ali i pretvaranje postojećih parkinga u podzemne garaže.
Kako to obično biva početkom svake godine i ovaj put se na javnom uvidu našlo jedno novosadsko naselje. Reč je o Novom naselju, delu Novog Sada koje slovi za pojam moderne i humane urbanizacije grada poslednjih decenija. Međutim, koji su to ključni detalji u predstavljenom planu kojima lokalni urbanisti planiraju da osavremene ovu gradsku četvrt?
Čini se da najsnažniji utisak ostavlja plan izgradnje na slobodnim površinama Novog naselja. U skladu sa tim, najveće neizgrađeno područje koje se oslanja na Bulevar Evrope, podeljeno je na tri bloka. Ovaj budući opštegradski centar na planiranih preko 200.000 kvadrata treba da predstavlja svojevrsnu tačku okupljanja, koja nedostaje ovom delu Novog Sada. Stoga, namena objekata može da bude vrlo raznolika, od muzeja, sportskih objekata, hotela, pozorišta, bioskopa, pa sve do stambeno-poslovnih kompleksa, u kojima stanovanje ne zauzima više od 30% izgrađene površine.
Na sva tri bloka moguće je izgraditi prostorne repere od 20 spratova, ali je obavezna realizacija kroz urbanističke projekte.
Na sva tri bloka moguće je izgraditi prostorne repere od 20 spratova, ali upravo zbog važne socijalne uloge ovog lokaliteta u budućnosti, obavezna je realizacija kroz urbanističke projekte.
Interesantna je ideja urbanista koja podrazumeva očuvanje pruge na opisanom potezu u funkciji istorijskog nasleđa i kao takva mora biti adekvatno inkorporirana u urbane blokove Novog naselja.
Proširenje stambenih zona
Proširenje stambenih zona biće omogućeno na području Satelita, u već formiranim nizovima stambenih zgrada, na mestu garaža u ulici Stevana Momčilovića i prizemnog poslovnog objekta uz Satelitsku pijacu. Takođe, uz novoizgrađeni produžetak ulice Bate Brkića biće moguće formiranje poluotvorenih stambeno-poslovnih blokova.
Da bi se prevenirala sve obimnija saobraćajna opterećenja, ovim planom predviđene su značajne izmene. U vezi sa tim, u okviru Somborske rampe, u budućem produžetku Bulevara vojvode Stepe, planirana je kružna raskrsnica. Transformaciju bi trebala da doživi i raskrsnica na Bulevaru Evrope i ulici Radomira Raše Radujkova, pri čemu ona dobija izdvojene trake za desna skretanja i poprima profil već postojećih raskrsnica Novog naselja.
Povećanje mreže biciklističkih staza
Jedno od najvećih iznenađenja je povećanje mreže biciklističkih staza, te je u planu ucrtana nova staza celom dužinom severne strane Bulevara vojvode Stepe. Da bi široki stambeni blokovi biciklistima bili lakše dostupni, predviđena je realizacija nove staze koja se proteže dužinom čitavog naselja, između Bulevara Jovana Dučića i Bulevara vojvode Stepe.
Na crtežu se uočava kao crvena linija koja na svojoj trasi krivuda i zalazi među izgrađene objekte, počev od takozvanog Šarengrada, pa sve do Bulevara Evrope gde prolazi kroz budući trg. Na taj način biće povezano šest predškolskih i školskih ustanova.
Na Bulevaru Evrope će biti formirana pešačko-biciklistička pasarela za povećanje bezbednosti.
Radi povećane bezbednosti i lakše komunikacije stanovnika Detelinare i Novog naselja, na Bulevaru Evrope će biti formirana pešačko-biciklistička pasarela, čija realizacija je uslovljena izradom urbanističko-arhitektonskog konkursa. Iz ulice Veselina Maslaše, ispod sadašnje zelene površine, planirani su ulazi u dve podzemne garaže kapaciteta 160 i 350 parking mesta po etaži. S druge strane, nadzemno se ostavlja prostor za postavljanje tramvajskih šina, ukoliko se ovaj vid prevoza bude ponovo uvodio u Novi Sad.
Posebna pažnja posvećena je sportskim sadržajima, te će duž Bulevara Jovana Dučića biti formiran rekreativni klaster. Na uglu sa ulicom Bate Brkića planirana je izgradnja zatvorenog bazena olimpijskih dimenzija. Predviđena spratnost objekta kreće se do prizemlja i dva sprata, pri ćemu su u prizemlju obavezni komercijalni sadržaji. U dubini parcele je moguće sprovesti izgradnju manjih bazena na otvorenom prostoru.
Nove tribine
I fudbalski klub će pretrpeti pojedine izmene. Na severnoj strani stadiona planirana je izgradnja tribine sa poslovnim prostorijama kluba Mladost. Zasebna sportska hala predviđena je na uglu Bulevara Jovana Dučića i Bulevara kneza Miloša, sa izgradnjom tribine i podtribinskog prostora namenjenog ugostiteljstvu ili trgovini. Samo se za teniske terene trenutno ne planiraju izmene.
Na uglu Kneza Miloša i Bulevara Jovana Dučića, na mestu postojećeg parkinga predviđena je garaža sa parkiranjem na krovu.
Na uglu Kneza Miloša i Bulevara Jovana Dučića, na mestu postojećeg parkinga predviđena je garaža Su+P+ parkiranje na krovu. Pitanje je koliko će ovaj objekat narušiti kvalitet stanovanja objekata u neposrednoj blizini i da li je ona zaista potrebna umesto postojećeg parkinga s bujnim zelenilom i višegodišnjim drvećem.
Nova škola i kulturna stanica
Kada je reč o obrazovnim ustanovama, planirano je povećanje kapaciteta predškolskih objekata nadgradnjom postojećih. U bloku omeđenom ulicama Stojana Novakovića, Milana Ješića Ibre i Đorđa Nikšića Johana predviđena je izgradnja nove osnovne škole. Nedaleko od ovog bloka, takođe u ulici Stanoja Novakovića, u planu je srednja škola površine oko 20.000 kvadrata, za čiju realizaciju je obavezna izrada urbanističkog projekta.
Prostor za kulturnu stanicu namenjen je na uglu ulice Bate Brkića i Seljačkih buna. U planu se navodi da je spratnost objekta od P+2 do P+4, ukupne površine do 2.800 kvadrata.
Buđenje Naselja?
Čini se da spomenuti sadržaji snaže poziciju Novog naselje kao značajnog urbanog dela Novog Sada. Budući opštegradski centri sa kulturnim sadržajima i saobraćajnim rešenjima, lišiće ovaj deo grada epiteta gradske spavaonice.
Kad ste već ovde…
„Interesantna je ideja urbanista koja očuvanje pruge na opisanom potezu u funkciji istorijskog nasleđa i kao takva mora biti adekvatno inkorporirana u urbane
blokove Novog naselja.“
Potpuno je neshvatljivo da Urbanisti zele zadrzati prugu, koja deli vec 40 i vise godina Novo naselje od ostalog dela grada i koja nema bilo kakvu funkcoju a pogotovu bilo kakvo istorijsko nsslede! Predvidaju solitere od 20-tak spratova i tako narusavaju ono sto iudvaja Novo naselje kao jedno od najhumanijih. Na mestu povrsine koju pruga, sa svim svojim sadrzajem zauzima, moglo se izgraditi dosta obkekata, koji su na naselju zastupljeni a to su P+4 do P+6 uz mnogo parkova i setnih staza. Podzemni parking na mestu sadašnjeg, potpuno ce biti ne iskorisćena, je svako želi da parkira ispred svog ulaza, a sadasnji veliki parkinzi, izmrđu Bul. Jovana Dučica i Kaće delanović su ipunjena tek za trećinu.
izmeštanje pruge košta
očigledno, cilj je brz i kratkoročan profit
Niko ne zeli vase ogromene solitere i zgradurine.Naselje je poznato po parkovima,zelenilu,kao miran kraj ljudi ovde ne zele „urbanizaciju“ne zelimo prisirenje sadrzaja.Ostavite nas ovakvi kakvi smo nama je lepo sto nismi preoptereceni kao detelinara grbavica i ostali delovi grada koji su divlje gusto izgradjeni.
niko od stanara i korisnika ne želi solitere
ali, investitori ih žele
lako se projektuju, a još lakše izvode
tipičnih spratova će biti puno
brza i laka lova
za kvalitetnija rešenja – treba truda i vremena
cilj je zadovoljiti trenutnu potražnju za kvadratima
…dolazi i vaših 5 minuta turbanizma…
ne daj se NN/NS !!!
impresivan projekat ali kada bi to bilo recimo u Kopen…. ma bilo koji grad u Evropi…. mi ipak zivimo u Srbiji, tako da ako ovo krene u realizaciju bice to cista pljacka i urbicid ! na zalost…. pozdrav
Samo ovi novi urbanisti nek se ne mesaju u jedinu preostalu humanu oazu u gradu.
Sve su unistili… sad hoce i NNaselje.
Uzas
Izrasao sam u Novom Naselju i možda sam sentimentalno vezan, smatram da je to naselje jedno od najbolje sređenih i isplaniranih naselja, ne samo u Novom Sadu. Prednosti su velike, i nadam se da ove najavljene promene i izgradnja nee unitštiti sve što vredi. Ali kod nas se stalno ide prema gorem retko prema boljem , tako da nisam uopšte siguran da će ovo uspeti. Uspeće svakako dad prodaju po dobroj ceni
Nekada su postovani normativi, Liman i Novo naselje su projektovani na livadama, vodilo se racuna o svemu sto je bitno za kolektivno stanovanje.
Grbavica, Nova Detelinara i slicni delovi grada su odraz loseg rada Urbanizma, ili bolje poznato kao „para vrti gde burgija nece“. Zato imate izmene Planova detalje regulacije u korist investitora, kako bi im se omogucila legalna gradnja, na ustrb zelenih povrsina.
Mazanje očiju ovim svemirskim spiskom bazeni, kulturni centar, škola, vrtić… Od svega realizovaće se soliteri po meri investitora koji pružaju svoje lepljive prste i ka ovom jedinom normalno uređenom delu grada. Žuljaju ih zelene površine i drveće između naših zgrada…
Naravno da je mazanje ociju, jer je grad zaduzen za izgradnju: obrazovnih, sportskih i drugih ustanova od javnog znacaja, grad je investitor.
Investitori zgrada su tu samo da nazidaju i profitiraju od svoje izgradnje, oni nemaju veze sa skolama.
Naselje lezi na mocvarnom podruciju, srecno sa vodom u podrumima…ni jedna zgrada na Naselju nema podrum, stari inzinjeri su znali nesto sto danasnji ne znaju…
Ostavite Naselje na miru..
Moja zgrada je na Naselju i ima podrum. Nemamo problema sa podzemnom vodom.
Danas važi, na žalost, novo pravilo: „Gde-god nađeš prazno mesto tu SOLITER posadi“!!!
Novi Sad ide u k..ac, najvise zahvaljujuci gradnji koja nema smisla ni veze sa realnoscu i potrebama gradjana. Prodajete maglu sa pasarelama, trotoarima i slicno, a u stanju niste da sacuvate ni stare stvari koje valjaju. Gde su parking mesta, gde je neometano odvijanje motornog i pesackog saobracaja? Svaka ulica ima neki prekid zbog izgradnje zgrade. Pa strucnjaci uvucite zgrade a ostavite mesta za parking peostor.
Stručni ljudi koji su kreirali Novo naselje zaslužuju mnogo više poštovanja od njihovih sledbenika.
Podzemlje gradi podzemno. Nikad popunjen parking na uglu Bulevara Jovana Dučića i Bulevara Kneza Miloša treba razvaliti i napraviti armiranobetonski sanduk za još, kojih? vozila, kojih korisnika?
Postojećem parkingu od 159 mesta /9 parking mesta je namenjeno TAXI vozilima/ gravitira 60 stanara iz tri ulaza /dva iz Bulevara Jovana Dučića i jedan iz Dušana Danilovića/ stambenog objekta uz parking+stanari jednog ulaza=17stanara iz stambenog objekta u ulici Dušana Danilovića broj 44, a preko puta. U varijanti da svi pomenuti stanari imaju automobile popunjenost postojećeg parkinga je 48%. Ostala mesta ponekad zauzimaju automobili nepoznatih i udaljenijih vlasnika. Na parkingu smo 40 godina čekali izrastanje 26 platana+4četinara+15 raznih lišćara+razno šiblje+trava. A pomenutom zelenilu gravitiraju; Svrake+vrane+golubovi grivaši+gugutke+vrapci+detlići, da,da detlići. Na zemlji su uočeni ježevi+žabe+gliste+mnoge sitne karikice prirodnog lanca. Ah da i ljudi sa decom. Pa vajda bi te jude trebalo pitati šta im nedostaje u ovom trenutku, možda poneka klupa, poneka rampa za hendikepirane možda popraviti razrovane pešačke staze /11.VII.2017. podnet zahtev Mesnoj zajednici za popravku jedne, pa još ništa/+možda+možda treba pitati nemoćne?
Tri ugaone površine istog raskršća su neizgrađene i udaljene od postojećih stambenih objekata
Svaka cast, sve receno.
Prema komentarima, rekao bih da Novi Sad ima ozbiljnih izazova u svom savremenom razvoju. Kao regionalni centar IT industrije i preduzetništva, Novi Sad je privukao u sebe veliku količinu ljudi i kapitala. No, izgleda da se ne zna šta činiti – ni sa ljudima, ni sa novcima.
Treba zidati. Ali, da li treba zidati solitere od 20 spratova – to već nisam siguran.
Novi Sad ima toliko lepih zelenih površina kao poljana, da podseća na London, medjutim, ova praksa, popunjavanja svakog zelenila sadržajima (terenima, bazenima itd.), pa i popunjavanjem zgradama, dovešće ga do tolike zasićenosti da će biti nehuman za život, kao i Beograd. Da li je moguće, da većina novih zgrada nema garaže, ili ima toliko malo parking mesta, da se kola bukvalno parkiraju na ulici? Ovde se piše o „poštovanju ugranističkih projekata“, praksa do sada je pokazala da se ne poštuje ni gradnja u okviru parcele, već se izlazi i na javne površine. Kako su krenuli i u Dunavskom parku bi izgarili stanove.
„Buđenje Naselja“ je apsolutno bespotrebno, pošto ovakvo kakvo jeste (mirno stambeno naselje sa dosta zelenih površina) i najviše odgovara svojim stanovnicima. Periferija grada tako i treba da izgleda. Jedino što od svega navedenog ima smisla je bazen u Bate Brkića koji je odavno iskopan i nikad završen.
Izgradnja garaže na mesto parkinga na uglu Bulevara Kneza Miloša i Bulevara Jovana Dučića, samo će narušiti sklad koji taj kvart ima. Ono drveće i zelene površine su skoro kao park, gde ljudi izvode decu, šetaju pse, i najbitnija stvar je da tu uvek ima slobodnog parkinga. Ako javna garaža bude funkcionisala kao u centru grada, mnogi stanari okolnih zgrada, koji nemaju ispred svoje zgrade gde da se parkiraju, do sada su jedino na tom mestu mogli da nađu slobodno mesto, jednostavno neće imati gde da se parkiraju. Ta garaža će samo napraviti problem i narušiti mir, sklad i harmoniju života ljudi koji tu žive.
Central Park mozemo da imamo u sred grada izmedju NN i Detelinare sa sve muzejom od stare pruge i ranzirne stanice. Ljudi da se dive. Ogromno prostranstvo sume, parka…. Ali ne. Srusi sve, poseci i napravi haos sa zgradama, automobilima i ostalim PAMETNIM odlukama i planovima. Sve genijalci. Verujem da sem otimacine i zarade nema prioriteta. Ali sami to dozvoljavamo.