Alvaro Siza ogrnuo muzej u crni valoviti lim
Valovita crna fasada Muzeja umetnosti i obrazovanja (MoAE) u potpunom je kontrastu sa onim što vas čeka u unutrašnjosti.
Muzeji su one vrsta zgrada u kojoj arhitektonske granice ne bi trebalo da postoje. Ovo je primer koji to najbolje dokazuje. Naime, projekat inovativne zgrade novog muzeja u kineskom gradu Ningbo potpisuje dobitnik Pritzkerove nagrade Alvaro Siza, zajedno sa svojim portugalskim kolegom, arhitektom Carlosom Castanheirom. Muzej umetnosti i obrazovanja krasi zaobljena forma bez prozora, a obavijen je valovitim metalnim panelima, koji pružaju dodatnu razigranost na prvi pogled svedenom, crnom objektu.
To je mali muzej koji je zapravo ogroman iznutra. On je naslonjen na padinu, a njegov talasasti oblik kao da lebdi iznad zemlje.
Metalna crna školjka minimalističkog muzeja postavljena je na betonskoj bazi, koja kroz svoje transparentne delove mestimično otkriva kontrastne enterijere, kojim dominiraju rampe organizovane poput lavirinta, piše Dezeen.
„To je mali muzej koji je zapravo ogroman iznutra. On je naslonjen na padinu, a njegov talasasti oblik kao da lebdi iznad zemlje. Intrigira svojom elegancijom i misterioznošću i sigurno je da u ovoj maloj zgradi ništa nije očigledno.“, rekao je Castanheira.
Prilaz muzeju
Muzej umetnosti i obrazovanja (MoAE) unutar svoje nepravilne, u osnovi trouglaste forme sadrži prostor od 5.300 kvadrata. Pre nego što stupite u unutrašnjost muzeja, spolja ćete naznake izložbenog prostora videti samo kroz segmentni transparentni deo prizemlja.
Spektakl u enterijeru
Zakrivljena fasada objekta u skladu je sa okolnim prostornim uređenjem, kako bi suptilno vodila posetioce u potrazi za malim i diskretnim ulazom.
Ulaznom zonom stupa se u samo središte muzeja, gde se nalazi veliki otvoreni prostor belih zidova, čija se visina proteže punom visinom objekta. Ovaj prostor je okružen lavirintom rampi koje vode kroz čitav muzej. Rampe se omotavaju oko praznine visokog prostora i čine glavnu putanju kretanja kroz prostor muzeja, pružajući pristup umetničkim galerijama koje sadrže mnoštvo istorijskih ali i savremenih kineskih slika i skulptura.
Rampe se omotavaju oko praznine visokog prostora i čine glavnu putanju kretanja kroz prostor muzeja.
Kontrast eksterijera i enterijera
Kako Castanheira objašnjava, ideja kontrasta eksterijera i enterijera nastala je iz želje da se posetiocima pruži osećaj „puštanje u ogroman prostor“, a iskustvu dodatno doprinosi kruženje oko objekta u potrazi za malim ulazom koji naglašava sav unutrašnji prostor. „Sva raznolikost ruta kretanja i međusobna povezanost prostora čine ovu malu zgradu ogromnom iznutra.“, istakao je Castanheira.
Svetlo odozgo
Veliki okulus u nivou krova osvetljava prostrani visoki prostor i zahvaljujući velikim belim zidnim površinama i otvorima na njima reflektuje svetlost i u izložbene prostore bez prozora.
Sa delimično natkrivene krovne terase pruža se sjajan pogled na obližnje jezero.
U sastavu muzeja se nalazi i delimično skivena krovna terasa, sa zatvorenim i otvorenim prostorima za sedenje iz kojih se može uživati u pogledu na obližnje jezero.
Grafički prilozi
Kad ste već ovde…