3 tipa stajališta koja ubrzavaju javni saobraćaj
Američka državna služba za organizaciju saobraćaja (NACTO) objavila je tri najbolja rešenja za izdvajanje javnog prevoza od ostalog saobraćaja.
Veliki problem gradskog prevoza u Srbiji jeste nerazvijeni gradski prevoz na šinama. I tamo gde postoji tramvajski sistem, kao što je to slučaj u Beogradu, on je suočen s problemom zavisnosti od ostatka saobraćaja i pogotovo nesavesnih vozača, pa saobraćajna brzina iz dana u dan opada.
Ova tri rešenja bi mogla da daju odgovor, piše prvi domaći sajt posvećen autobusima Autobusi.net.
1. Rezervisane trake
Postoji konsenzus da je pravljenje “žutih traka” za vozila javnog prevoza najjeftinije rešenje koje je gotovo odmah spremno za upotrebu. Žute trake za autobuse, tramvaje i taksije su prisutne skoro u svim velikim gradovima, i najčešće se nalaze uz desni ivičnjak, kako bi obezbedile direktan ulazak putnika sa trotoara u vozilo. Ipak, u krajnjoj desnoj traci se, u Srbiji, nalaze brojni šahtovi, kontejneri, a često su prisutni i neodgovorni vozači. Zbog toga, žute trake su uglavnom neadekvatno iskorišćene, pa vozila javnog prevoza često saobraćaju trakama koje su namenjene za sva ostala vozila, čime umanjuju svoj, ali i protok drugih učesnika u saobraćaju.
2. Autobusi na sredini kolovoza
Iako malo teže izvodljivo rešenje, ali svakako ne i već viđeno. Uz posebnu zaštitu od prelaska drugih vozila u ove trake, autobusi ovde ne zavise od bahatih vozača. Međutim, problem u ovoj izvedbi jesu stajališta. Putnici de facto moraju da prelaze kolovoz da dođu do stajališta, a samim tim je ograničen i njihov kapacitet. Ipak, uz dobro isplanirane dimenzije stajališta, prednosti ovog rešenja su velike, mada se najviše viđaju u vidu tramvajskih baštica.
3. Terminali na ulicama i dve trake za prolaz
Ono što je NACTO okarakterisao kao najbolje rešenje za stajalište javnog prevoza jeste terminal uz ivičnjak. Putnici nisu izloženi riziku prelaska preko ulice kako bi došli do stajališta, a za autobuse su rezervisane dve trake; traka uz ivičnjak za izmenu putnika i traka za obilaženje zaustavljenih vozila. Autobusi ne moraju da čekaju jedni druge, već slobodno mogu da se kreću, pritom ne prelazeći u trake za putnička vozila.
Pogledajte i kako izgleda ova autobuska stajališta.
Naslovna fotografija: Ismaeli Yüksel