Noćni izgled stadiona u Minhenu sa fasadom osvetljenom crvenim svetlima; Foto: Courtesy of Allianz SE
Aktuelno

Na stadionu Herzoga & de Meurona naši fudbaleri odmerili snage sa Slovenijom

Dva meča čiji će ishod odrediti dalju sudbinu Piksijevih izabranika na EURO 2024 odigraće se na Allianz Areni koja predstavlja pravi arhitektonski i građevinski biser. 

Nakon minimalnog poraza reprezentacije Srbije u meču sa Engleskom u Gelzenkirhenu, fokus svih ljubitelja fudbala u našoj zemlji narednih dana biće usmeren na Minhen, tačnije na stadion Allianz Arena na kome će se popularni Orlovi sastati najpre sa izabranim timom Slovenije (danas u 15 časova), a potom i sa selekcijom Danske (25. jun, 21 čas).

Za potrebe turnira EURO 2024 preimenovan u Munich Football Arena, stadion u glavnom gradu Bavarske važi za jedan od najmodernijih objekata ove vrste na svetu, a projektovala ga je proslavljena švajcarska arhitektonska firma Herzog & de Meuron, podižući korisničko iskustvo svih prisutnih u Allianz Areni na novi nivo – bez obzira na rezultat.

Pročitajte još na Gradnja.rs:

Fasada preko dana ima „navijački neutralnu“ boju; Foto: Duccio Malagamba

Građevinski radovi vredni 290 miliona evra

Smešten u severnom delu Minhena, stadion je originalno projektovan je za tačno 69.901 gledaoca, dok mu danas kapacitet varira između 70.000 (međunarodni mečevi) i 75.000 (domaća takmičenja), ali je tokom aktuelnog Evropskog prvenstva ta brojka redukovana na maksimalno 66.000 ljudi po utakmici.

Izgrađen je između 2002. i 2005. godine i drugi je po veličini fudbalski stadion u Nemačkoj, a koštao je skoro 340 miliona evra, od čega je samo na finansiranje građevinskih radova otišlo oko 290 miliona evra. Na EURO 2024 predviđen je za održavanje šest mečeva, uključujući i susret koji je otvorio prvenstvo, kao i polufinale.

Prilaz stadionu u poretku nalik procesiji; Foto: Herzog & de Meuron

Originalna „činija“ Herzoga i de Meurona signalizirala je početak čitavog trenda u dizajniranju stadiona.

Ideja švajcarskih arhitekata Žaka Hercoga i Pjera de Meurona izabrana je za najbolju na međunarodnom konkursu 2001–2002. godine zahvaljujući svojoj originalnoj „činiji“ koja je signalizirala početak čitavog trenda u dizajniranju stadiona.

„Tri teme definišu naš arhitektonski i urbanistički koncept za (…) Allianz Arenu: prisustvo stadiona kao osvetljenog tela koje može da promeni svoj izgled i nalazi se u otvorenom pejzažu, dolazak navijača u poretku nalik procesiji u uređenom prostoru i unutrašnjost samog stadiona u obliku kratera“ – objasnili su na svom sajtu iz studija.

Unutrašnjost uređena za utakmice slavnog Bajerna; Foto: Allianz Arena (B. Ducke)

„Vazdušni jastučići“ na krovu i fasadi su samočisteći, kontinuirano provetreni i teže samo trideseti deo od težine stakla.

Ono po čemu je stadion u Minhenu nadaleko prepoznatljiv jeste njegova glatka spoljašnjost u obliku dijamanta, odnosno fasada i krov pokriveni sa ravno 2.784 panela od ETFE folije zvanih „vazdušni jastučići“, koji su samočisteći, kontinuirano provetreni i teže samo trideseti deo od težine stakla.

Spoljašnjost arene noću može biti osvetljena pomoću specijalno razvijenih crvenih, plavih i belih svetala, koja se koriste u zavisnosti od toga da li na njemu igra FK Bajern (crvena), FK Minhen 1860 kada ne tavori u nižim ligama (plava) ili nemačka reprezentacija (bela), dok preko dana fasada i krov imaju navijački neutralnu, svetlosivu boju.

Detalj fasade

Garaža za 9.800 vozila

Uz izvođača Alpine iz Austrije i arhitekte iz Herzog & de Meuron, građevinski gigant Arup takođe je bio uključen u projekat, baveći se strukturnim inženjeringom, sportskom arhitekturom i detaljnim projektovanjem u saradnji sa firmom Sailer Stepan and Partners iz Minhena.

„Imajući za cilj izvanredan arhitektonski dizajn, studije linija pogleda i raspored sedišta koji je iz toga usledio kombinuju impresivnu atmosferu sa jasnim iskustvom gledanja“, objasnili su iz Arupa, dodajući da su konstruktivni okvir činije i postolja izvedeni od armiranog betona, a krov od čelične rešetke.

Tokom izgradnje, započete krajem oktobra 2002. godine, u objekat je ugrađeno 120.000 m³ armiranog betona, kao i 22.000 tone gvožđa, dok je u garažu za 9.800 vozila, projektovanu na četiri etaže, „ušlo“ 85.000 m³ armiranog betona i 14.000 tona gvožđa.

Stadion je izgrađen između 2002. i 2005. godine; Foto: Wikipedia (User: Ailura)

Stadion nudi brojne usluge kao što su fan-šopovi, restorani brze hrane… dok je u sklopu kompleksa arene projektovan čak i dečji vrtić.

Otvoren u maju 2005. godine, sam objekat stadiona zauzima 230.000 m² na 7 nivoa, dimenzije su mu 258 x 227 x 50 metara, a u svojoj unutrašnjosti nudi brojne usluge kao što su fan-šopovi, restorani brze hrane i sl. dok je u sklopu kompleksa Allianz Arene projektovan čak i dečji vrtić.

Stadion je gradskom mrežom javnog prevoza povezan podzemnom železnicom, udaljen svega 16 minuta vožnje od središta grada. U neposrednoj blizini se nalazi i važno saobraćajno čvorište, auto-put „Minhen-Nord“, pa je tako Allianz Arena lako dostupna iz svih važnijih putnih pravaca (Štutgart, Nirnberg, Regensburg i Salcburg).

Što se tiče nas koji ćemo mečeve Piksijevih pulena gledati preko TV ekrana, ostaje nam samo da se nadamo da će vešti nemački kamermani i režiseri uspeti da nam, uz dešavanja na terenu u korist reprezentacije Srbije, prenesu barem delić arhitektonske i građevinske impresivnosti koja krasi ovo savremeno sportsko borilište.

Izabrali smo za vas...

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Srodni tekstovi

Ostavite odgovor

Obavezna polja *